Vraag en antwoord - Bescherming van consumenten
44 vragen en antwoorden over Bescherming van consumenten
Product kopen
- Moet er een prijs op een product staan?
- Welke producten moeten een CE-markering dragen?
- Hoe weet ik of een keurmerk betrouwbaar is?
- Wat moet ik doen als een bedrijf ongevraagd een product opstuurt?
- Wat zijn mijn rechten bij een product dat kapot is?
- Welke garanties heb ik op een product?
- Wat zijn mijn rechten bij kopen op afstand?
- Wat zijn mijn rechten als ik een product koop in een Europees land?
- Waar moet ik op letten als ik bij webwinkels buiten de Europese Unie (EU) koop?
- Waar moet ik als ondernemer op letten bij dropshipping?
Koopovereenkomst
Bank en betalen
Hulp bij conflicten
Leningen
Energie
Klacht indienen
- Kan ik samen met andere slachtoffers een collectieve schadevergoeding eisen?
- Wat kan ik doen tegen ongewenste reclame en folders in mijn brievenbus?
- Hoe kan ik een klacht indienen over een taxi?
- Wat is een geschillencommissie?
- Wie helpt mij als ik een klacht heb over mijn aankoop?
- Waar kan ik een klacht indienen over misleidende reclame?
Overheid en consumentenbescherming
Overig
- Wat zijn mijn rechten bij vertraging, annulering of overboeking van een vlucht?
- Wat zijn de regels als ik een piercing of tatoeage wil aanbrengen?
- Hoe kan ik slimme apparaten veilig gebruiken?
- Hoe voorkom ik ongewenste telefoontjes van bedrijven en goede doelen?
- Krijg ik als reiziger geld terug bij calamiteiten, zoals overboeking of natuurramp?
- Wanneer krijg ik te maken met een gerechtsdeurwaarder?
- Waar kan ik terecht met een klacht over een incassobureau?