Hoe voorkom ik ongewenste telefoontjes van bedrijven en goede doelen?
Bedrijven en goede doelen mogen u alleen bellen om iets te verkopen of om te vragen om een donatie, als u toestemming heeft gegeven. Of als u klant of donateur bent (geweest). U mag niet ongevraagd gebeld worden. Ook niet als u zzp’er bent. Gebeurt dit toch, dan kunt u een melding hiervan doen bij ConsuWijzer.
Wanneer telefonische verkoop is toegestaan
Een bedrijf of ideële organisatie (goed doel) mag alleen in de volgende gevallen bellen:
- U heeft hiervoor toestemming gegeven.
- U bent klant van het bedrijf (of u bent de afgelopen 3 jaar klant geweest).
- U bent donateur van het goede doel, heeft vrijwilligerswerk gedaan of u bent bij een bijeenkomst aanwezig geweest.
Dit zijn nieuwe regels, die sinds 1 juli 2021 gelden.
Geef aan dat u niet gebeld wilt worden
Krijgt u verkooptelefoontjes omdat u eerder toestemming gaf, maar wilt u ervan af? Dan kunt u dit aangeven tijdens het gesprek. Het is voldoende als u zegt dat u niet meer gebeld wilt worden. Dit heet: recht van verzet. De verkoper moet dan het gesprek stoppen en mag u niet meer bellen.
U kunt ook zelf contact leggen met het bedrijf en zeggen dat u niet meer gebeld wilt worden. Dit kan telefonisch, per brief of via e-mail.
Telefoonnummer blokkeren niet meer nodig
Voorheen kon u uw telefoonnummer laten opnemen in het Bel-me-niet Register. Als uw nummer in dit register stond, mocht een bedrijf u niet bellen. Het Bel-me-niet register is nu opgeheven. U hoeft dus niet meer uw telefoonnummer te laten blokkeren.
Klacht over ongewenste telefonische verkoop
Belt een bedrijf u, terwijl dit niet mag? Dan kunt u dit ongewenste telefoontje melden bij Consuwijzer, een onderdeel van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De ACM kan vervolgens een onderzoek instellen. Bedrijven moeten dan bewijzen dat er toestemming was voor het telefoontje. De ACM kan het bedrijf een boete opleggen.