Een werkbezoek om van studenten te leren
Ministeries
‘Onderwijs moet aansluiten op de arbeidsmarkt’, vertelt Tijmen Rooseboom altijd in het buitenland. Hoe doen we dat eigenlijk in Nederland? Om inspiratie op te doen ging de ambassadeur Jongeren, Onderwijs en Werk in gesprek met studenten van het Da Vinci College. ‘De combinatie van leren en werken is ideaal.’
‘Dankzij mijn stage bij een televisieproducent heb ik de juiste vaardigheden geleerd om televisieprogramma’s te maken. Sterker nog: na mijn stage ben ik er blijven werken’, vertelt een MBO-student. ‘Leeftijdsgenoten zitten eerst nog twee jaar opgesloten in een klaslokaal om een havodiploma te halen, dat lijkt me maar niks.’ Liever combineert hij leren op school met leren op de werkplek.
Hybride leeromgeving
Dat kan op het Da Vinci College in Dordrecht. Deze school heeft een hybride leeromgeving: op school krijgen MBO-studenten les en doen ze opdrachten in simulatieomgevingen. De school werkt daarbij samen met het bedrijfsleven. Studenten voeren taken en projecten van bedrijven uit en lopen stages op leerwerkplekken. Op die manier wil het Da Vinci College de jongeren goed voorbereiden op de arbeidsmarkt.
Tijdens het werkbezoek ging Tijmen Rooseboom, ambassadeur Jongeren, Onderwijs en Werk van het ministerie van Buitenlandse Zaken, in gesprek met studenten om inspiratie op te doen voor het maken van beleid op jongeren in andere landen. Wat naar voren komt, is dat je oplossingen niet klakkeloos kunt kopiëren, omdat de situatie in elk land anders is. ‘Je moet toch echt aan de jongeren zelf vragen wat zij nodig hebben’, zegt een student. Tijmen vertelt dat jongeren uit Afrika en het Midden-Oosten uitvoerig onderzoek hebben gedaan naar de behoeftes van hun leeftijdsgenoten.
Ideeën van jongeren
Een belangrijke doelstelling voor het ministerie van Buitenlandse Zaken is dat jongeren participeren in beleid. Oftewel: dat hun stem, suggesties en ideeën worden meegenomen in de plannen. Een aantal studenten waarmee Tijmen spreekt, zit in studentenraad van het Da Vinci College. Zij vertegenwoordigen zo’n 7.000 leerlingen. ‘Onze inspraak is goed geregeld. Mocht dat in andere landen nog niet zo zijn, dan raad ik aan om daar voor de volle 100 procent voor te gaan’, zegt Francisca Sienders. ‘Wees niet bang om problemen aan te pakken en voor verbetering te gaan’, vult Anneke van der Welle aan.
Samenwerking onderwijs en bedrijfsleven
Voor Tijmen was het erg interessant om naar de ervaringen van leerlingen te luisteren, vooral op het gebied van participatie en het meespreken op school. Daarnaast was hij benieuwd hoe je er nu voor zorgt dat je de skills hebt om een baan te vinden en goed te doen. ‘Daar heb ik veel over geleerd, juist van de studenten zelf.’ Belangrijk, want als ambassadeur is Tijmen internationaal bezig om ervoor te zorgen dat de vaardigheden die studenten op school leren beter aansluiten op de beschikbare banen. ‘Het is belangrijk om te weten hoe we dat in Nederland doen. En welke lessen we kunnen trekken als we zo goed mogelijk willen samenwerken tussen onderwijs en bedrijfsleven.’