‘Handelsmissies zijn matchmaking voor ondernemers’
Ministeries
Ondernemers die zaken willen doen over de landgrenzen, lopen soms tegen obstakels aan. Tonnen papierwerk, culturele verschillen of onbekende regelgeving. Doe een beroep op de meer dan 140 Nederlandse ambassades en consulaten in het buitenland, tipt Christien Aben van het ministerie van Buitenlandse Zaken. ‘Dankzij onze contacten gaan deuren open die doorgaans gesloten blijven.’
Zakendoen in het buitenland doe je niet zomaar. Dat vergt een goede voorbereiding. Christien Aben: ‘Een Nederlandse ondernemer in Turkije zei ooit tijdens een handelsmissie: Ondernemen is een zaak van lange adem. Eerst moet je jarenlang investeren in relaties. Oog hebben voor de culturele en zakelijke verschillen. Pas als je een solide basis hebt opgebouwd, kun je gaan oogsten.’
De meeste ondernemers beginnen hun speurtocht online, bijvoorbeeld via de app Nederland Exporteert. ‘Er zijn veel informatiebronnen voor ondernemers en deze app geeft precies de informatie die zij nodig hebben om zich op een land te oriënteren. Ze komen vaak met een specifieke zoekopdracht, bijvoorbeeld over de afzetmarkt en investeringsmogelijkheden in een land.'
Hulp bij papierwerk
Ondernemers kloppen steeds vaker aan bij een ambassade of diplomatieke post. Die zijn er voor elke Nederlandse ondernemer, groot én klein. ‘Onze vertegenwoordigers in het buitenland staan ondernemers bij met raad en daad’, vertelt Christien. ‘Denk bijvoorbeeld aan advies over de lokale cultuur of het uitvoeren van een marktscan. Ook regelen zij in sommige gevallen het nodige papierwerk voor bijvoorbeeld het Orange carpet visumproces.’
Waarbij kan een ambassade ondernemers helpen?
Heeft u de ambities om internationaal zaken te doen? Doe een beroep op de meer dan 140 Nederlandse ambassades en consulaten in het buitenland.
Handelsbelemmeringen
Denk aan lokale regelgeving of belastingtechnische zaken. Sommige landen hanteren regels waarin de voorkeur wordt gegeven aan ondernemers uit eigen land.
Handelsaanvragen
Ondernemers vragen de diplomatieke posten steeds vaker om hulp. Zo krijgt de ambassade in Londen jaarlijks meer dan 300 handelsvragen van Nederlandse bedrijven. Zij zijn op zoek naar marktinformatie, contacten en distribiteurs. Christien: ‘Onze collega’s in Londen zetten zich de laatste jaren ook in voor startups. De ondernemers nodigen dan zelf mensen uit voor een door hun georganiseerd event, waarbij de ambassade de locatie en de logistiek leveren. De bedrijven ervaren dit als heel positief. Er komen vaak serieuze contacten uit.’
Economische diplomatie
Ondernemers in het buitenland kunnen de lokale contacten van een ambassade of diplomatieke post goed gebruiken. Christien: ‘Zo is het voor een MKB-bedrijf lastig om in Spanje voet tussen de deur te krijgen bij grote lokale bedrijven. De economische afdeling van de Nederlandse ambassade in Madrid heeft onlangs voor een Nederlands bedrijf een zakenpartnerscan uitgevoerd. Bij zo’n scan gaan wij actief op zoek naar een distributeur voor een Nederlands bedrijf en maken een selectie van potentiële Spaanse klanten. Ook hebben ze hun uitgebreide netwerk ingezet. Persoonlijk contact en het opbouwen van een vertrouwensband is in Spanje erg belangrijk. Inmiddels heeft het Nederlandse bedrijf belangrijke multinationals in haar portefeuille.’
Lokale zakenpartners
Ook handelsmissies of staatsbezoeken van het koninklijk paar helpen Nederlandse ondernemers in het buitenland verder op weg. Alles staat in het teken om hen verder te helpen. De delegaties zijn divers en vaak een mix van multinationals, kleinere bedrijven, startups en vrouwelijke ondernemers. Via het ambassadenetwerk krijgen zij de kans afspraken te maken met lokale zakenpartners. ‘Een handelsmissie dient als matchmaking voor ondernemers’, aldus Christien. ‘Het gaat niet alleen om lucratieve contracten, maar ook om waardevolle contacten. Wij kunnen deuren voor ze openen die doorgaans gesloten blijven.'
Duurzame mode
Tijdens de buitenlandse bezoeken spreekt Christien regelmatig ondernemers die indruk op haar maken. Zo bezocht ze vorig jaar tijdens een handelsmissie in Italië een klein bedrijf dat handelt in duurzame mode. ‘De eigenaren willen niet alleen ondernemen, maar hebben ook aandacht voor het milieu. Zo kleuren zij hun kleding zonder giftige stoffen te gebruiken. Zij handelen creatief, innovatief en constructief.’
Twee vliegen in één klap
Economische diplomatie is dan ook een belangrijk onderdeel van het buitenlands beleid. Hiermee slaan Christien en haar collega’s op de ambassades twee vliegen in één klap: ze zetten Nederland op de kaart en helpen ondernemers in het buitenland op weg. ‘Met mijn werk heb ik het gevoel: we kunnen echt iets bijdragen. Iedereen moet profiteren van een handelsmissie.’
Christien Aben werkt als coördinerend beleidsmedewerker bij de directie Internationaal Ondernemen.