Waar moet ik op letten als ik een kamer ga huren?

Gaat u op kamers? Houd dan rekening met verschillende zaken. Het huurcontract moet bijvoorbeeld compleet zijn en de kamer moet in goede staat. Ook moet u uw nieuwe adres melden bij de gemeente. 

Kijk het huurcontract na

In het huurcontract staan afspraken die u met de verhuurder hebt gemaakt. Denk hierbij aan:

  • wie de huurder is;
  • wie de verhuurder is;
  • welke kamer u huurt (adres en kamernummer);
  • de begindatum van het contract;
  • de regels in het huis;
  • de datum en manier van betaling;
  • de datum van de jaarlijkse huurverhoging;
  • de puntentelling van de kamer (verplicht vanaf 1 januari 2025);
  • de prijs van de huur (kale huur en servicekosten) en of deze overeenkomt met de puntentelling;
  • gebruik van telefoon en internet;
  • coöptatierecht. Verhuist er een huurder van een kamer? Dan mogen de achterblijvende huurders in het huis een nieuwe huurder voordragen;
  • de handtekening van de huurder en verhuurder.

Controleer de prijs van uw huur

Met de Huurprijscheck kunt u zelf de huurprijs controleren. Is de huur te hoog? Dan kunt u de huur laten controleren door de Huurcommissie. Doe dit binnen 6 maanden nadat uw huurcontract is ingegaan. Dan kan de Huurcommissie de huur namelijk nog met terugwerkende kracht verlagen, als uw huur inderdaad te hoog is.  

Zijn de eerste 6 maanden al voorbij? Dan kunt u zelf bij uw verhuurder een voorstel voor huurverlaging doen. Stemt uw verhuurder niet in met uw voorstel? Dan kunt u een uitspraak van de Huurcommissie vragen.

Vanaf 1 januari 2025 kunt u ook bij uw gemeente terecht als de huurprijs te hoog is. Als de verhuurder de huurprijs niet aanpast, kan de gemeente een boete opleggen.

Controleer of de kamer in goede staat is

De verhuurder moet zorgen dat de kamer in goede staat is. Groot onderhoud is voor de rekening van de verhuurder. Voorbeelden van groot onderhoud zijn:

  • buitenschilderwerk
  • controle, reparatie en een nieuwe cv-ketel
  • grote reparaties

Is er een onderhoudsgebrek? Stel de verhuurder hier dan schriftelijk van op de hoogte.

Kleine reparaties zijn voor rekening van de huurder. Bijvoorbeeld: 

  • schilderen van muren en plafonds in de kamer;
  • smeren en repareren van raam- en deursloten;
  • schoonhouden van de kamer;
  • schoonhouden van gemeenschappelijke ruimten, zoals keuken, toilet en badkamer. Dit doet u samen met de huurders van andere kamers. 

Geef uw nieuwe adres door

Als u verhuist, dan bent u verplicht uw nieuwe adres door te geven aan de gemeente. De gemeente past dan uw adres aan in de Basisregistratie personen (BRP). Organisaties die toegang hebben tot de BRP nemen dit nieuwe adres over. Aan deze organisaties hoeft u daarom geen adreswijziging door te geven. Welke organisaties dit zijn is afhankelijk van uw situatie.

Persoonlijk overzicht over op kamers gaan

Wilt u weten wat u moet regelen als u op kamers gaat? Vul een aantal vragen in over op kamers gaan. Dan krijgt u een persoonlijk overzicht.