Spreektekst minister Madlener bij opheffen tol voor Westerscheldetunnel voor personenverkeer
‘We zijn hier om een historisch moment te markeren. Vandaag maken we de Westerscheldetunnel tolvrij voor personenverkeer. Dat doen we acht jaar eerder dan oorspronkelijk gepland. Wat zeg ik? Acht jaar EN anderhalve dag eerder! In plaats van 2033 wordt het eind 2024. Dat is bijzonder want het is nog niet eerder voorgekomen dat we vervroegd een tolheffing konden afschaffen.’
Dat zei minister Madlener op 30 december bij het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel voor het personenverkeer.
Beste mensen,
Welkom op deze bijzondere plek, boven de tolpoortjes. Mooi dat jullie dit zo hebben georganiseerd!
We zijn hier om een historisch moment te markeren. Vandaag maken we de Westerscheldetunnel tolvrij voor personenverkeer. Dat doen we acht jaar eerder dan oorspronkelijk gepland. Wat zeg ik? Acht jaar EN anderhalve dag eerder!
In plaats van 2033 wordt het eind 2024. Dat is bijzonder want het is nog niet eerder voorgekomen dat we vervroegd een tolheffing konden afschaffen.
Ik zie veel tevreden gezichten! Ik weet zeker dat hier veel mensen zijn die hier erg blij mee zijn. Dit is dan ook een lang gekoesterde wens van de provincie Zeeland en de bewoners. Er is lang voor gestreden en lang over gesproken.
Eind vorig jaar was het zo ver – toen werd de knoop doorgehakt, en hebben we onze handtekeningen gezet. Daarna volgde de praktische uitwerkingen.
Het is mooi dat we nu zover zijn dat we de afspraken van papier af in praktijk kunnen brengen. Een grote eer dat ik dat vandaag met jullie mag doen.
We zijn er klaar voor!
De provincie en de NV Westerscheldetunnel hebben alle praktische zaken geregeld.
Het rijk heeft 146,5 miljoen euro beschikbaar gesteld, als compensatie voor de acht jaar dat er geen tol-inkomsten zijn.
We zijn klaar om de slagbomen gratis te openen.
We zijn klaar om het zuidwestelijke deel van ons land nog beter te ontsluiten.
Ik zeg met nadruk nóg beter.
Want drie weken geleden stond ik ook bij een tunnel in het zuidwestelijk deel van ons land, iets noordelijker. Toen konden we de Blankenburgverbinding officieel openen voor het verkeer. Dat was ook een speciaal moment voor de weggebruiker.
Er is natuurlijk wel één groot verschil: het was niet alleen de opening van de Blankenburgverbinding, maar ook de start van de tolheffing van de tunnel.
Het is nu eenmaal zo dat we zonder tolheffing dergelijke tunnels niet kunnen bouwen.
Wat mij betreft liever niet, maar ik zeg wel vaker: beter een tunnel met tol, dan helemaal geen tunnel.
Ook de Westerscheldetunnel was er niet geweest zonder tol.
Het gaat om een zeer belangrijke en steeds drukkere verbinding.
Dat blijkt ook uit de cijfers:
- 2024 was het drukste jaar, met zo’n 8,7 miljoen passages. Vorig jaar was dit nog 8,2 miljoen.
- Sinds de opening in 2003 zijn er meer dan 137 miljoen voertuigen doorheen gegaan.
Voor het personenverkeer halen we nu de drempel weg en bieden we ruim baan; de slagboom gaat voor jullie automatisch open. Voor het vrachtverkeer is dit nog niet haalbaar. We blijven hierover in gesprek.
Vandaag nemen we in ieder geval een belangrijke stap om Nederland weer beter bereikbaar te maken. Dat doen we voor verreweg het grootste deel van het verkeer. Want het personenverkeer is zo’n 90% van het totale verkeer dat hier passeert.
Ik wil daar in ieder geval gedeputeerde Harry van der Maas en zijn medewerkers hartelijk voor bedanken. Ik dank ook de mensen van de NV Westerscheldetunnel: de tunnel is bij jullie in goede handen!
En ik wens iedereen die gebruik maakt van de tunnel een veilige en vloeiende doortocht!
Dank jullie wel.