Krijg ik te maken met wachttijden als ik zorg nodig heb?
Wachten op (niet-acute) zorg is normaal en in principe ook niet zorgelijk. Zolang het niet leidt tot gezondheidsschade of onnodig lang werkverzuim. De wachttijden of wachtlijsten in zorginstellingen hangen af van de instelling en het soort zorg dat u zoekt.
Wachtlijstbemiddeling door uw zorgverzekeraar
Vindt u dat u te lang moet wachten op de zorg die u nodig heeft? Uw zorgverzekeraar kan u misschien helpen om een zorgaanbieder te vinden die u eerder kan helpen.
Wachttijden ziekenhuizen
Elk ziekenhuis kan andere wachttijden hanteren voor polikliniek, dagbehandeling en meerdaagse opnamen. Informatie over wachttijden van ziekenhuizen vindt u op hun websites. Ziekenhuizen moeten de wachttijden per specialisme (zoals allergologie en maag-, lever-, darmziekten) op hun website publiceren.
Wachttijden ggz
Zorgaanbieders van specialistische ggz-zorg moeten de wachttijden voor ambulante zorg aanbieden op hun website. Ambulante zorg is zorg waarvoor u niet hoeft te worden opgenomen.
U moet binnen 4 weken terecht kunnen voor een eerste gesprek bij een ggz-aanbieder. Na het eerste contact met de zorgaanbieder moet u binnen 10 weken terecht kunnen voor een behandeling. Als u langer moet wachten kunt u dit melden bij uw zorgverzekeraar. Die heeft de zorgplicht en is verantwoordelijk voor zorgbemiddeling. Dat betekent dat de zorgverzekeraar een alternatief moet bieden of zo nodig niet-gecontracteerde zorg moet vergoeden.
Soms is er sprake van overmacht, omdat er geen zorgaanbod is zonder wachttijden die passend zijn.
Overige wachttijden zorg
Er zijn ook wachtlijsten voor verpleeghuizen en verzorgingshuizen, voor jeugdzorg en gehandicaptenzorg. De diverse instellingen bieden zelf informatie over wachttijden op hun websites of in brochures.
Video over bemiddeling zorgverzekeraar bij lange wachttijden
Deze video laat zien wat de zorgverzekeraar kan doen als u lang moet wachten op een afspraak.