Sectorplannen wetenschappelijk onderwijs en onderzoek

Het kabinet wil meer vaste aanstellingen aan universiteiten en universitair medische centra (umc’s). Dit is een belangrijk doel van de sectorplannen. Het kabinet stelt hiervoor structureel geld beschikbaar.

Scherpe keuzes in sectorplannen

De sectorplannen zorgen voor scherpe keuzes over taakverdeling en profilering tussen en van universiteiten. Soms is het slimmer dat enkele instellingen de nadruk leggen op kennis over bijvoorbeeld duurzame energie. En dat enkele andere instellingen zich richten op kennis over bijvoorbeeld gezondheid en omgeving.

Dit verhoogt de kwaliteit van het onderwijs en onderzoek. Ook komt er meer rust en ruimte voor docenten en onderzoekers.

Onderstaande video legt uit wat deze plannen zijn. En wat dit betekent voor docenten en onderzoekers aan universiteiten en umc’s.

Videospeler
00:00
00:00
00:00
Gebruik pijl omhoog/omlaag om het volume te verhogen/verlagen.

Thema’s sectorplannen

In de sectorplannen staat beschreven op welke thema’s de sectoren zich richten:

Sectorplannen techniek

Deze plannen richten zich op grote maatschappelijke uitdagingen zoals:

  • energie en duurzaamheid;
  • landbouw, water en voedsel.

Verder staan sleuteltechnologieën centraal.

Sectorplannen bètawetenschappen

Hierbij zijn de verbindende thema’s:

  • klimaat;
  • energie;
  • gezondheid;
  • biodiversiteit.

Sectorplan van de medische & gezondheidswetenschappen

In dit plan gaat het om de thema’s:

  • preventie, om te zorgen dat mensen langer gezond leven;
  • innovatie door datagebruik in de gezondheidszorg;
  • de keten van fundamenteel onderzoek naar concrete toepassingen. 

Sectorplannen sociale & geesteswetenschappen

Deze plannen versterken de samenwerking in een interdisciplinair programma rond:

  • welvaart;
  • het betrekken van mensen bij maatschappelijke activiteiten of besluitvorming;
  • burgerschap in een digitale wereld: hoe mensen zich gedragen en communiceren in een online omgeving.

Verder zetten de sociale wetenschappen in op 5 speerpunten in interdisciplinair onderzoek, waaronder:

  • het bevorderen van de weerbaarheid van jongeren;
  • de menselijke factor in nieuwe technologieën;
  • maatschappelijke ongelijkheid;
  • maatschappelijke transitie en gedragsverandering;
  • inzicht krijgen in hoe psychische aandoeningen het beste kunnen worden behandeld.

De geesteswetenschappen kiezen voor het versterken van de basis van het onderzoek. En onderwijs in de moderne vreemde talen en het Nederlands.

Sectorplannen: bottom-up

De sectoren hebben de plannen zelf opgesteld (bèta, techniek, medische & gezondheidswetenschappen, sociale & geesteswetenschappen). Ook zijn zij zelf verantwoordelijk voor de opbouw van hun bestedingsplannen.

Monitoring en evaluatie sectorplannen

Voor ieder sectorplan wordt een monitoringscommissie samengesteld. De monitoringscommissies voeren na 3 jaar (in 2026) een tussenevaluatie uit. In 2029 (na 6 jaar) volgt de eindevaluatie. De monitoringscommissies adviseren de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Bij een positief besluit van de minister van OCW zullen de middelen structureel worden toegekend aan de instellingen.