Hoe werkt trajectcontrole boven de snelweg?

Bij een trajectcontrole hangen er camera's op meerdere meetpunten langs de weg. Deze camera's registreren ieder voertuig. De tijd die het voertuig erover doet tussen twee meetpunten, geeft aan hoe hard er is gereden. Is dat harder dan de maximumsnelheid? Dan krijgt de kentekenhouder een boete thuis gestuurd.

Trajectcontroles met meerdere secties

Sommige trajectcontroles bestaan uit verschillende secties. Vaak omdat er 1 of meerdere op- en afritten in het traject liggen. Voor de controle maakt het dan niet uit of een voertuig het hele traject aflegt, of maar een stukje. Per sectie registreren de camera’s de gemiddelde snelheid. Als een voertuig in 1 van de secties te hard rijdt, volgt een boete. Ook als de auto in de volgende sectie minder dan de toegestane snelheid rijdt.

Een te hoge snelheid in het begin van het traject kan dus niet worden gecompenseerd door verderop langzamer te rijden.

Als een voertuig in meerdere secties te hard rijdt, krijgt de eigenaar toch maar 1 boete. Die boete wordt berekend over de sectie waar de auto het hardst heeft gereden.

Alle voertuigen

De camera’s registreren alle voertuigen. Het maakt daarbij niet uit of een voertuig van baan wisselt. De camera’s registreren ook de vluchtstrook. Het systeem weet bovendien van alle voertuigen wat de bijbehorende maximum snelheid is. Veel vrachtwagens bijvoorbeeld mogen nooit harder dan 90 km per uur.

Buitenlandse overtreders

Nederland heeft een samenwerkingsverband met 11 andere lidstaten van de Europese Unie en met Zwitserland. Verkeersovertreders uit de aangesloten landen krijgen ook de boete als ze in elkaars landen te hard rijden. Onder de aangesloten landen zijn onder meer Duitsland, Frankrijk, België en Polen.

Privacy

De camera’s van de trajectcontrole mogen alleen worden gebruikt om snelheidsovertredingen vast te leggen.