Wat zijn mijn rechten bij vertraging, annulering of overboeking van een vlucht?

Heeft uw vlucht vertraging? Of is uw vlucht geannuleerd of overboekt? Dan heeft u mogelijk recht op een (schade)vergoeding. Ook heeft u mogelijk recht op hulp van de luchtvaartmaatschappij, bijvoorbeeld eten en drinken. Bekijk hieronder waarop u recht heeft bij een vertraging, annulering of overboeking.

Verzorging bij vertraging vlucht

Bij vertraging vanaf 2 uur extra wachttijd vanaf de vertrektijd (vertrekvertraging), of bij annulering of overboeking heeft u recht op verzorging:

  • Eten en drinken in redelijke hoeveelheden. 
  • 2 e-mails, 2 faxen of 2 telefoongesprekken.
  • Een overnachting en transfer als dit noodzakelijk is.

Geld terug of een andere vlucht

  • Bij een vertraging van meer dan 5 uur mag u afzien van uw vlucht en de volledige ticketkosten terugvragen aan de luchtvaartmaatschappij. De maatschappij moet uw ticket binnen 7 dagen terugbetalen. 
  • Bij een annulering of instapweigering mag u kiezen voor een andere vlucht of een terugbetaling van het ticket. U mag gebruikmaken van een andere vlucht bij de eerste vlucht waar plaats is. Bij een andere vlucht naar een andere luchthaven heeft u ook recht op transfer naar de oorspronkelijke luchthaven.
  • Heeft u gevraagd om terugbetaling van het ticket en uw geld niet gekregen? Dan kunt u een claim indienen bij de kantonrechter. Dit moet wel binnen 2 jaar na de vluchtdatum.

Schadevergoeding 

U heeft mogelijk recht op een schadevergoeding. Deze vraagt u aan bij de luchtvaartmaatschappij. 

  • Bij een annulering of vertraging waarbij u meer dan 3 uur later op uw eindbestemming aankomt door operationele redenen, zoals: een technisch probleem of een beschadiging van het vliegtuig door de vliegtuigtrap.
  • Bij een staking of tekort van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij.
  • Als u door operationele redenen uw aansluitende vlucht mist en u meer dan 3 uur later op uw eindbestemming aankomt.
  • Als u onterecht geweigerd bent in te stappen (instapweigering).
  • Als uw vlucht overboekt is en u hierdoor geweigerd bent in te stappen. Dit geldt niet als u vrijwillig uw plaats afstaat.  

De vergoeding is maximaal € 600 

  • Bij vluchten tot 1.500 kilometer: € 250.
  • Bij vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer: € 400.
  • Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, tussen de 3 en 4 uur vertraging bij aankomst: € 300.
  • Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, meer dan 4 uur vertraging bij aankomst: € 600.

Geen recht op een schadevergoeding 

U heeft geen recht op een schadevergoeding in de volgende gevallen: 

  • Als u zelf te laat komt op de luchthaven.
  • Slecht weer op de luchthaven of tijdens de vlucht.
  • Stakingen op de luchthaven (bijvoorbeeld bij verkeersleiding of grondpersoneel).
  • Gevaar op de bestemming (als de vlucht niet gaat, omdat het op de bestemming onveilig is. Bijvoorbeeld door terrorisme, oorlog of andere redenen voor het negatief reisadvies.
  • Schade aan het vliegtuig buiten de schuld van de luchtvaartmaatschappij. Bijvoorbeeld door aanvaring met een vogel of voorwerpen op de start- en landingsbaan.
  • Een technisch probleem door een fabrieksfout, sabotage of terrorisme.
  • Bij veiligheidsmaatregelen, zoals bij een bommelding, verwijdering van een koffer uit het ruim of verwijdering van een lastige passagier.
  • Bij een medisch noodgeval.
  • Door een besluit van de luchtverkeersleiding.
  • Als u meer dan 2 weken van tevoren geïnformeerd bent over de geannuleerde vlucht.
  • Als uw vervangende vlucht binnen een bepaalde tijd aankomt (niet meer dan 2 uur eerder of 4 uur later). 

Contact vanuit het buitenland

Bent u in het buitenland en heeft u een vraag? Dan kunt u contact opnemen via +31 70 214 02 14.