Wat is een geschillencommissie?
Heeft u een klacht over een product of dienst en komt u er met het bedrijf niet uit? Dan kunt u een geschillencommissie inschakelen. Een geschillencommissie adviseert en bemiddelt, of doet een uitspraak.
U kunt een klacht indienen bij een geschillencommissie over een product of dienst. Dit heeft een aantal voordelen:
- u hoeft niet naar de rechter;
- de procedure is sneller en goedkoper.
Geschillencommissies
Er zijn verschillende soorten geschillencommissies:
- Voor consumentenzaken: Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC)
- Voor financiële diensten: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)
- Voor uw basiszorgverzekering en aanvullende zorgverzekeringen: de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ)
Klacht binnen Europa
Heeft u een klacht over een product of dienst binnen Europa? De Europese Commissie publiceert online een lijst met alle geschillencommissies binnen de Europese Unie. Op die manier weet u ook waar u moet zijn met een klacht binnen Europa.