Vernieuwen curriculum primair onderwijs en voortgezet onderwijs
In het curriculum wordt opgeschreven wat leerlingen in het primair onderwijs (po) en voortgezet onderwijs (vo) op landelijk niveau moeten kennen en kunnen. Het curriculum wordt vernieuwd.
Het curriculum in onderwijsdoelen
Het curriculum is het onderwijsprogramma en wordt beschreven in onderwijsdoelen. Deze onderwijsdoelen bestaan uit:
- kerndoelen voor het po en de onderbouw (laagste klassen) van het vo;
- eindtermen voor de bovenbouw van het vo;
- referentiekader taal en rekenen.
Aanpassen curriculum nodig in veranderende samenleving
Een bijgewerkt curriculum helpt leerlingen met hun toekomst. Samenleving, banenmarkt en vervolgonderwijs veranderen steeds. Het onderwijs moet aansluiten op deze veranderingen. Sinds 2006 zijn de meeste onderwijsdoelen hetzelfde gebleven. Aanpassing is dus nodig. Dat heeft gevolgen voor iedereen in de school.
De kerndoelen voor het po en de laagste klassen van het vo worden aangepast. Ook de eindtermen voor de bovenbouw van het vo. Hierdoor wordt de aansluiting van po naar vo verbeterd. Een eindterm beschrijft de kennis en ervaring die een leerling aan het eind van iedere vo-school moet hebben.
Aanpassing kerndoelen Nederlands en rekenen-wiskunde
Kerndoelen zijn de wettelijke doelen om te leren op school. Het zijn beschrijvingen van de onderwijsinhouden. De kerndoelen zijn nu nog niet duidelijk genoeg. Door dit duidelijker te maken kan er op school beter les gegeven worden. Dit is een onderdeel van het Masterplan basisvaardigheden, maar het gaat om kerndoelen voor alle leergebieden.
De kerndoelen voor het basisonderwijs, speciaal (basis)onderwijs en de onderbouw van het voortgezet (speciaal) onderwijs zijn uit 2006. Deze moeten dus vernieuwd worden.
Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) past de kerndoelen Nederlands en rekenen-wiskunde aan. In september 2023 is het pakket van conceptkerndoelen voor Nederlands en rekenen-wiskunde aangeboden. In het jaar erna zijn de kerndoelen uitgeprobeerd op scholen en aangescherpt. Het nieuwe pakket is in oktober 2024 gedeeld met de Tweede Kamer. Lees de conceptkerndoelen op de website van SLO.
Nieuwe kerndoelen voor burgerschap en digitale geletterdheid
Digitale ervaring (geletterdheid) en burgerschap zijn heel belangrijk in de samenleving. Deze komen dan ook in aangepaste onderwijsdoelen terug. SLO is deze nieuwe kerndoelen voor burgerschap en digitale geletterdheid aan het ontwikkelen. Deze kerndoelen staan nu nog niet in het curriculum. De conceptkerndoelen zijn in maart 2024 aangeboden. Op dit moment worden ze uitgeprobeerd op scholen. Medio 2025 worden de kerndoelen aangescherpt en wordt het nieuwe pakket aangeboden.
Vernieuwing andere kerndoelen
Ook de kerndoelen Engels, andere moderne vreemde talen, mens en maatschappij, mens en natuur, bewegen en sport, en kunst en cultuur worden vernieuwd. SLO heeft de opdracht gekregen hiermee te starten. De conceptkerndoelen zijn eind 2024 klaar.
Aanpassingsproces kerndoelen
Na het testen van de concept-onderwijsdoelen in de praktijk, worden de vernieuwde kerndoelen opnieuw aangeboden aan de Tweede Kamer. Daarna start het vastleggen in wet- en regelgeving. Tijdens dat proces kunnen scholen al beginnen met zich voorbereiden op het gebruik van deze nieuwe kerndoelen. Hoeveel tijd scholen daarvoor nodig hebben, hangt af van hoeveel er voor de scholen verandert.
Aanpassing eindtermen bovenbouw vo
Een eindterm beschrijft de kennis, vaardigheden en ervaringen die een leerling aan het eind van iedere vo-school moet hebben. In 2022 is de aanpassing van eindtermen begonnen. SLO is gestart met de vakken Nederlands, alle andere talen, wiskunde, maatschappijleer. Deze zijn inmiddels in concept opgeleverd. De eindtermen van de natuurwetenschappelijke vakken zijn in concept eind 2024 klaar . Op het platform actualisatie examenprogramma’s staat de voortgang van de vakken:
- Nederlands;
- wiskunde;
- moderne vreemde talen;
- maatschappijleer;
- natuurwetenschappelijke vakken;
- Fries;
- Klassieke talen.
Aanpassen referentiekaders taal en rekenen
De referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen bepalen wat leerlingen moeten kennen en kunnen als het om taal en rekenen gaat. Alle referentieniveaus samen vormen het referentiekader taal en rekenen. Ook dit referentiekader moet worden aangepast. Er is nog niet besloten wat er precies met het referentiekader moet gebeuren. SLO adviseert hierover als de nieuwe conceptkerndoelen Nederlands en rekenen-wiskunde klaar zijn.
Taken van de wetenschappelijke Curriculumcommissie
De wetenschappelijke Curriculumcommissie geeft de minister en de Tweede Kamer onafhankelijk advies over de aanpassing van het curriculum. Deze commissie is in 2020 op verzoek van de Tweede Kamer gestart.
Deze commissie heeft inmiddels een aantal adviezen gegeven en verdiepende studies uitgevoerd. De publiekssamenvattingen van deze adviezen en verdiepende studies zijn via de links hieronder te lezen:
- Tussenadvies 1 'Kaders voor de toekomst'
- Tussenadvies 2 'Doel en ruimte'
- Tussenadvies 3 'Examenprogramma's in perspectief'
- Tussenadvies 4 'Structuur en regelmaat'
- Verdiepende studie 'Kaders voor kansen'
- Verdiepende studie 'Samenhang in het curriculum'
- Tussenadvies 5: A ‘Kerndoelen in ontwikkeling’ en B ‘Curriculumonderhoud organiseren’
Eind 2024 zorgt de commissie voor een eindadvies. Daarin staan ook de eerste concepteindtermen. Alle adviezen worden meegenomen bij het aanpassen van het curriculum.
Ook interessant
-
4e voortgangsbrief Masterplan basisvaardigheden
Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) informeert de Tweede Kamer over de voortgang van het Masterplan ...
-
4e voortgangsbrief Masterplan basisvaardigheden
Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) informeert de Tweede Kamer over de voortgang van het Masterplan ...
-
Kamerbrief over conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid
Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) stuurt de Tweede Kamer de conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid ...
-
Derde voortgangsbrief Masterplan basisvaardigheden
Derde voortgangsbrief Masterplan basisvaardigheden
-
Kamerbrief over nieuwe conceptkerndoelen Nederlands en Rekenen-Wiskunde
Minister Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) informeert de Tweede Kamer over de nieuwe conceptkerndoelen van het landelijk ...
-
Kamerbrief over doelen en voortgang Masterplan basisvaardigheden funderend onderwijs
Minister Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) informeert de Tweede Kamer over de doelen, streefwaarden, voortgang en ...
-
Kamerbrief over tussenbalans bijstelling kerndoelen basisvaardigheden
Minister Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) informeert de Tweede Kamer over de stand van zaken van het masterplan ...
-
Opdrachtbrief SLO werven kerndoelenteams
SLO heeft de formele opdracht gekregen voor de start van het werven van de kerndoelenteams voor Engels, andere moderne vreemde ...
-
Kamerbrief over bijstellen kerndoelen funderend onderwijs
Minister Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) informeert de Tweede Kamer over de bijstelling van de kerndoelen voor het ...
-
Kamerbrief over curriculum funderend onderwijs
Minister Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) informeert de Tweede Kamer over de aanpak van de achterstand in het curriculum ...
-
Bijstelling en aanscherping en vervolgproces actualisatie curriculum primair en voortgezet onderwijs
Minister Slob informeert de Tweede Kamer over de aanpassingen in de aanpak van de verbetering van het lesprogramma (curriculum) ...
-
Kamerbrief met kabinetsreactie op verbetervoorstellen voor curriculum basisonderwijs en voortgezet onderwijs
Minister Slob geeft de Kabinetsreactie op de voorstellen voor verbetering van het curriculum van het basisonderwijs en voortgezet ...
-
Kamerbrief advies coördinatiegroep Curriculum.nu
Minister Slob stuurt een brief aan de Tweede Kamer bij het advies coördinatiegroep Curriculum.nu. Kamerbrief advies ...
-
Kamerbrief afronding ontwikkelfase curriculumherziening
Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) meldt de voortgang van de ontwikkeling van een verbeterd curriculum voor ...
-
Kamerbrief over het verloop en vervolg curriculumherziening primair en voortgezet onderwijs
Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) informeert de Tweede Kamer over het verloop en vervolg ...
-
Kamerbrief met beantwoording vragen over brief Platform VVVO over de curriculumherziening
Minister Slob (Basis- en Voorgezet Onderwijs en Media) stuurt de Tweede Kamer een brief met zijn antwoorden op vragen van het lid ...
-
Kamerbrief over start ontwikkelfase curriculumherziening primair en voortgezet onderwijs
Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) informeert de Tweede Kamer over de start van de ontwikkelfase van de ...
-
Kamerbrief over vervolg curriculumherziening primair en voortgezet onderwijs
Staatssecretaris Dekker (OCW) informeert de Tweede Kamer over de volgende fase van de herziening van het curriculum voor het ...
-
Infographic over herziening van het curriculum primair en voortgezet onderwijs
Deze infographic laat zien hoe de bouwstenen tot stand komen om te komen tot de kern van wat leerlingen in het basisonderwijs en ...
-
Herziening van het curriculum in het primair en voortgezet onderwijs
Plan van aanpak van de herziening van het curriculum in het primair en voortgezet onderwijs. Herziening van het curriculum in ...
-
Kamerbrief over vervolg curriculumherziening in het primair en voortgezet onderwijs
Staatssecretaris Dekker (OCW) stuurt de Tweede Kamer het voorstel van wat kinderen in het basisonderwijs en het voortgezet ...
-
Kamerbrief over curriculumherziening in het primair en voortgezet onderwijs
Staatssecretaris Dekker (OCW) informeert de Tweede Kamer over de curriculumherziening in het primair en voortgezet onderwijs. ...
-
Kamerbrief over toekomstgericht funderend onderwijs
Kamerbrief van staatssecretaris Dekker over toekomstgericht funderend onderwijs. Kamerbrief over toekomstgericht funderend ...