Wat kan ik doen tegen spam?
Spam is een bericht dat u ongevraagd ontvangt via e-mail, mobiele telefoon of vaste telefoon. Bedrijven mogen u geen berichten versturen als u hiervoor vooraf geen toestemming heeft gegeven. Spam is verboden in Nederland.
3 soorten spam
Er zijn 3 soorten spamberichten:
- Berichten van bedrijven die een product of dienst proberen te verkopen.
- Berichten van goede doelen die vragen om een bijdrage.
- Berichten die aandacht vragen voor een ideaal of overtuiging. Bijvoorbeeld van vakbonden of politieke partijen.
Spam voorkomen
Er zijn een aantal dingen die u kunt doen om spam te voorkomen:
- Zet uw e-mailadres of telefoonnummer niet op sociale media, fora of op een andere website.
- Vraagt een bedrijf of organisatie om uw e-mailadres? Vul dat dan alleen in als het echt nodig is.
- Meld u af voor ongevraagde berichten, of geef er geen toestemming voor (opt-out).
- Klik nooit op een link die u niet vertrouwt.
Meer tips om spam te voorkomen vindt u op de website van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Regels voor spamberichten
Geeft u vooraf toestemming? Dan mogen bedrijven wel berichten versturen. Bijvoorbeeld als u een product of dienst koopt en u uw e-mailadres achterlaat om reclame te kunnen ontvangen. Wel moet die reclame gaan over soortgelijke producten of diensten.
Ook moeten bedrijven u vooraf duidelijk vertellen hoe zij klantgegevens willen gebruiken. Verder moeten zij u altijd de mogelijkheid geven om het gebruik van deze gegevens gratis stop te zetten.
Klacht indienen over spam
U kunt klachten over spam indienen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Spamverbod voor Europese lidstaten
Het spamverbod geldt voor alle Europese lidstaten.