Hoeveel betaal ik voor het gebruik van mijn mobiele telefoon?
Uw telefoonaanbieder moet u duidelijk informeren over de kosten voor het gebruik van een mobiele telefoon. De tarieven moeten op de website van de telefoonaanbieder staan. U moet ook op tijd informatie krijgen als de voorwaarden van uw contract veranderen.
Geen maximumprijzen gebruik mobiele telefoon in Nederland
Er gelden geen maximumpijzen als u binnen Nederland belt, sms't of internet met een mobiele telefoon. Ook niet als u vanuit Nederland naar het buitenland belt of sms't. Telefoonaanbieders mogen zelf bepalen hoeveel zij hiervoor rekenen.
Geen extra kosten 0900-nummers
U betaalt voor klantenservicenummers alleen de normale kosten voor mobiel bellen. Bedrijven mogen voor hun 0900-nummers geen extra kosten rekenen.
Kosten mobiel bellen, sms'en en internetten binnen EU
In het buitenland gaat uw mobiele telefoon of tablet automatisch op zoek naar een andere aanbieder. Dit heet roaming.
Overal in de Europese Unie (EU) betaalt u dezelfde kosten als in Nederland voor bellen, internetten en sms’en. Dit wordt ook wel ‘roam like at home’ genoemd. Ook voor het ontvangen van telefoontjes betaalt u dan niets extra, net als thuis. Maar soms mag uw aanbieder wel een toeslag vragen.
Mobiel bellen, sms'en en internetten buiten de EU
Belt, sms’t of internet u in een land buiten de Europese Unie (EU)? Dan stuurt de buitenlandse aanbieder de kosten voor deze dienst door naar uw eigen aanbieder. Uw eigen aanbieder berekent vervolgens deze kosten door aan u. Bijvoorbeeld via uw volgende factuur of via uw prepaid-card.
Op de site van ConsuWijzer staan tips voor gebruik van mobiele telefoon en internet in het buitenland. U kunt uw dataverbruik in het buitenland bijvoorbeeld beperken door dataroaming uit te schakelen. Er is dan geen verbinding mogelijk met internet via het mobiele netwerk. U kunt dan wel wifi gebruiken.
Waarschuwing oplopende kosten mobiel bellen, sms'en en internetten buiten EU
Buiten de EU gelden hogere prijzen voor mobiel internet. Aanbieders moeten u ook buiten de EU waarschuwen als u voor bijna € 60 aan data heeft verbruikt. Of als u bijna een andere kostenlimiet die u vooraf heeft afgesproken heeft bereikt. U kunt dan aangeven of u wilt doorgaan met mobiel internetten.
Reageert u niet op dit bericht? Dan kunt u internetten totdat u het bedrag van € 60 of de andere vooraf afgesproken kostenlimiet heeft bereikt. Daarna moet de aanbieder het internetgebruik stopzetten. Tot de volgende factuurperiode kunt u dan niet meer internetten in het buitenland. Zo voorkomt u onverwacht hoge rekeningen.
Wilt u toch langer internetten? Vraag uw aanbieder dan om in de lopende factuurperiode langer gebruik te kunnen maken van mobiel internet. Tot de volgende factuurperiode kunt u dan onbeperkt internetten. U krijgt dan geen waarschuwing meer als u veel kosten maakt in de lopende factuurperiode.
Provider kiezen tijdens verblijf in buitenland
U kunt zelf een (lokale) provider kiezen als u de grens overgaat. Informeer bij uw eigen telefoonaanbieder naar de prijzen. Zo kunt u per land zelf kiezen bij wie u het voordeligst belt, sms't of internet. U houdt altijd uw eigen telefoonnummer.
Afspraken kosten mobiel datagebruik
Telefoonaanbieders moeten u altijd duidelijk informeren over de tarieven en algemene voorwaarden. Toch kunt u te maken krijgen met onverwacht hoge rekeningen door mobiel internetten. Vooral als u meer verbruikt dan in de databundel van uw abonnement zit. Of als u een abonnement zonder databundel heeft.
Verschillende telefoonaanbieders hebben de gedragscode Transparantie Mobiel Datagebruik ondertekend. Hierin staan de volgende afspraken:
- Telefoonaanbieders geven duidelijke informatie over het gebruik van mobiel internet voordat u een contract afsluit. Ook over de kosten van mobiel internet.
- U krijgt ook informatie over hoeveel data u heeft verbruikt. En hoeveel u nog kunt gebruiken. Deze informatie kunt u bijvoorbeeld vinden via een app of via de website van uw telefoonaanbieder. Ook wordt in veel telefoons het gegevensverbruik bijgehouden.
- Telefoonaanbieders sturen een waarschuwings-sms als u een bepaald percentage van de databundel heeft verbruikt. Meestal is dit bij 80%. En als de limiet van de databundel (100%) is verbruikt.
Een andere maatregel is verlaging van de internetsnelheid. Uw aanbieder kan de internetsnelheid verlagen bij overschrijding van de databundel.