Subsidie en ondersteuning voor scholen om de basisvaardigheden te verbeteren
Te veel leerlingen beheersen de basisvaardigheden niet goed als zij van school gaan. Om het onderwijs te verbeteren en leerlingen een betere start te geven, kunnen scholen subsidie en ondersteuning aanvragen. Het ministerie van OCW werkt aan een plan om scholen op een blijvende manier financieel te ondersteunen om de basisvaardigheden te verbeteren.
Prestaties op de basisvaardigheden blijven achter
De prestaties van leerlingen blijven achter op de basisvaardigheden:
- taal
- rekenen-wiskunde
De prestaties van leerlingen kunnen duidelijk beter als het gaat om de basisvaardigheden:
- digitale geletterdheid
- burgerschap
Door het achterblijven van deze prestaties zijn steeds minder leerlingen zelfredzaam in de maatschappij. Ze vinden het bijvoorbeeld lastig om een goede sollicitatiebrief te schrijven. Of ze zijn niet digitaal vaardig genoeg om veilig hun bankzaken te regelen. Een deel van de leerlingen begint hierdoor met onvoldoende voorbereiding aan het vervolgonderwijs.
Oorzaken van de achterblijvende prestaties
De oorzaken van de achterblijvende prestaties op de basisvaardigheden zijn:
- het toenemende aantal opdrachten voor een school;
- een verouderd en onduidelijk curriculum;
- een gat tussen wetenschap en praktijk;
- maatschappelijke trends, zoals minder lezen en schrijven in de vrije tijd, minder vestigingen van bibliotheken en steeds meer digitalisering.
Subsidie en ondersteuning voor scholen
Door de komende jaren structureel € 1 miljard te investeren wil de overheid de kwaliteit van het onderwijs en de basisvaardigheden van leerlingen verbeteren. Scholen in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs kunnen hiervoor geld aanvragen via de subsidie Verbetering basisvaardigheden. Scholen die het oordeel voldoende of zeer zwak hebben gekregen van de Inspectie van het Onderwijs krijgen voorrang bij het aanvragen van een subsidie (prioriteitsscholen). Naast gelden ontvangen deze scholen ook ondersteuning van een onderwijscoördinator. Voor de andere scholen met subsidie komen er startbijeenkomsten en begeleide leernetwerken.
Vraagt de school de subsidie aan? Dan hoeft het plan om de basisvaardigheden te verbeteren nog niet af te zijn.
Ondersteuning van onderwijscoördinatoren
Prioriteitsscholen krijgen de hele subsidieperiode ondersteuning van onderwijscoördinatoren. Deze onderwijscoördinatoren zijn in dienst zijn van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Masterplan basisvaardigheden
De subsidieregelingen Verbetering basisvaardigheden zijn een onderdeel van het Masterplan basisvaardigheden. Het Masterplan basisvaardigheden is een compleet en duurzaam programma voor de lange termijn. Onderdeel daarvan zijn maatregelen en hulpmiddelen, zoals een interventiekaart, praktische tips en goede praktijkvoorbeelden. Met het Masterplan basisvaardigheden kunnen scholen en leraren het beste onderwijs in taal, rekenen-wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid geven.
Documenten
-
Derde voortgangsbrief Masterplan basisvaardigheden
Derde voortgangsbrief Masterplan basisvaardigheden
-
Kamerbrief over subsidieregelingen verbetering basisvaardigheden 2023
Minister Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) informeert de Tweede Kamer over de nieuwe ronde van de subsidieregelingen ...
-
Kamerbrief voortgangsrapportage Masterplan basisvaardigheden funderend onderwijs
Minister Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) informeert De Tweede Kamer over de voortgang van het Masterplan ...
-
Verslag gesprekken onderwijsveld Masterplan Basisvaardigheden
Verslag van gesprekken met het onderwijsveld over het masterplan basisvaardigheden. Verslag gesprekken onderwijsveld Masterplan ...
-
Kamerbrief over Masterplan basisvaardigheden
Minister Wiersma biedt de Tweede Kamer het Masterplan basisvaardigheden aan. Kamerbrief over Masterplan basisvaardigheden (PDF | ...