Basisvaardigheden op de basisschool en middelbare school

Te veel leerlingen beheersen de basisvaardigheden niet goed als zij van school gaan. Het ministerie van OCW helpt scholen om het onderwijs in de basisvaardigheden duurzaam te verbeteren. Zodat de prestaties van leerlingen omhoog gaan en zij goed kunnen meedoen in de samenleving. 

Prestaties basisvaardigheden blijven achter

De prestaties van leerlingen blijven achter op de basisvaardigheden: 

  • taal
  • rekenen-wiskunde

De prestaties van leerlingen kunnen beter als het gaat om de basisvaardigheden:

  • digitale geletterdheid
  • burgerschap  

Leerlingen die de basisvaardigheden niet goed beheersen zijn steeds minder zelfredzaam in de maatschappij. Ze vinden het bijvoorbeeld lastig om een goede sollicitatiebrief te schrijven. Of ze zijn niet digitaalvaardig genoeg om veilig hun bankzaken te regelen. Een deel van de leerlingen begint hierdoor met onvoldoende voorbereiding aan het vervolgonderwijs.

Oorzaken van de achterblijvende prestaties

De oorzaken van de achterblijvende prestaties op de basisvaardigheden zijn:

  • het toenemende aantal opdrachten voor een school; 
  • een verouderd en onduidelijk curriculum;
  • een gat tussen wetenschap en praktijk; 
  • maatschappelijke trends, zoals minder lezen en schrijven in de vrije tijd en steeds meer digitalisering.

Subsidie en ondersteuning voor scholen

De overheid investeert in de kwaliteit van het onderwijs en het verbeteren van de basisvaardigheden van leerlingen. Dit doet de overheid op de volgende manieren:

Masterplan basisvaardigheden

De subsidieregelingen Verbetering basisvaardigheden zijn onderdeel van het Masterplan basisvaardigheden. Dit programma helpt scholen en leraren om het beste onderwijs te geven in taal, rekenen-wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. De andere onderdelen van het Masterplan basisvaardigheden zijn:

Hulp bij basisvaardigheden in het mbo en voor volwassenen

Meer informatie over basisvaardigheden in het mbo of voor volwassenen? Bekijk dan: