Strategie

De strategie van een deelneming geeft de visie van het bestuur weer op de koers van de onderneming voor langere termijn. Daarnaast zorgt de strategie voor kaders bij het maken van toekomstige keuzes. De staat is als aandeelhouder betrokken bij de strategie. Zo zorgt de staat ervoor dat de koers van de onderneming ook het publieke belang dient.

Beoordeelde strategieën

De rol van de staat als aandeelhouder is in de statuten van staatsdeelnemingen vastgelegd. Over het algemeen consulteert de deelneming de aandeelhouder bij de totstandkoming van de strategie.

Vergroot afbeelding
De indicator ‘Beoordeelde strategieën’ laat zien hoeveel strategieën de overheid als aandeelhouder volgens de Nota Deelnemingenbeleid 2022 heeft beoordeeld.

In 2022 is de strategie van de staatsdeelneming FMO beoordeeld. Hieronder een overzicht van de belangrijkste punten uit de nieuwe strategie.

Strategie per deelneming

Deelnemingen nemen hun strategie regelmatig onder de loep. In de tabel staat een overzicht van de verwachte looptijd en de inhoud van de strategie per deelneming.

Verwachte looptijd en inhoud van strategie per deelneming
Staatsdeelneming start looptijd strategie einde looptijd strategie inhoud strategie
Air France-KLM 2020 2025 Air France-KLM wil de toonaangevende luchtvaartmaatschappij in Europa zijn. Air France-KLM richt zich vooral op het beheersen van kosten en het verbeteren van de productiviteit. Zo wil de groep haar concurrentievermogen versterken en duurzaamheidsdoelen realiseren.
BNG Bank 2024 2026 Op basis van haar purpose ‘gedreven door maatschappelijke impact’ kiest de bank ervoor om zich exclusief te richten op het publieke domein. Daarbij ligt de focus op 5 Sustainable Development Goals (SDG’s) waarmee de bank samen met publieke klanten het verschil wil maken.
COVRA 2020 2024

COVRA heeft een unieke planning van meer dan 100 jaar en richt zich op basis van een langetermijnstrategie op:

  • het inzamelen, verwerken, opslaan, bewaken en controleren van radioactief afval en de eindberging daarvan;
  • advies en dienstverlening aan haar klanten.
FMO 2022 2030

In 2022 heeft FMO haar strategie tot en met 2030 bijgewerkt. Het belangrijkste doel is om partijen te financieren die positieve effect hebben op:

  • het creëren van fatsoenlijke banen;
  • het klimaat;
  • ongelijkheid verminderen.
Verder committeert FMO zich aan een CO2-neutrale operatie in 2050.
Gasunie 2019 2024

Gasunie heeft als doel om veilige, betrouw­bare, betaalbare en duurzame energievoor­ziening mogelijk te maken. Gasunie stuurt daarbij op 3 strategische pijlers:

  • het optimaliseren van de gasinfrastructuur in het kerngebied;
  • diensten voor een goed functione­rende Europese aardgas- en LNG-markt;
  • het versnellen van de overgang naar een CO₂-neutrale energievoorziening.
Havenbedrijf Rotterdam 2019 2024

Havenbedrijf Rotterdam richt zich op het zijn van een:

  • slimme partner in logistieke ketens;
  • versneller van de verduurzaming van de haven;
  • ondernemende en een slagvaardige organisatie.
Centraal daarbij staat het genereren van een positieve maatschappelijke en economische impact die draait om relevantie, kwaliteit en duurzaamheid.
Holland Casino 2024 2028

Holland Casino vervult haar belangrijke maatschappelijke opdracht door in te zetten op 3 kernpijlers:

  • de gast van morgen;
  • de medewerker van morgen;
  • de maatschappij van de toekomst.
Holland Casino wil zo ook geaccepteerd, relevant en financieel gezond blijven
Invest International 2021 2025 Invest International heeft in 2021 haar strategie geformuleerd. De strategie richt zich op een bijdrage aan het oplossen van wereldwijde maatschappelijke uitdagingen (de SDG’s), door integrale financieringsoplossingen te bieden waarbij ze zowel Nederlandse ondernemers als afnemers (publiek en privaat) in opkomende markten helpen.
Invest-NL 2021 2025 De strategie van Invest-NL richt zich  op het mobiliseren van kapitaal: van Invest-NL zelf, van marktpartijen, van overheden en vanuit Europa. Invest-NL draagt bij aan het verruimen van de Nederlandse markt voor risicokapi­taal, op een manier die de Nederlandse economie, en in het bijzonder het midden- en kleinbedrijf, innovatiever en duurzamer maakt.
KLM 2022 2027 De strategie bouwt voort op de sterke punten van KLM. Daarbij richt KLM zich op de volgende 3 ambities: een uitstekende luchtvaartmaatschappij zijn voor klanten en KLM-medewerkers, de transitie maken naar een net-positive onderneming, en het realiseren van technische vooruit­gang met innovatie en nieuwe technologieën.
Nederlandse Loterij 2021 2025 Nederlandse Loterij wil kennisleider en het voorbeeld zijn in de kansspel­markt als het gaat om verantwoord en betrouwbaar kansspelaanbod. Nederlandse Loterij heeft daarin de ambitie om leidend te zijn op de Nederlandse kansspelmarkt met een breed productenportfolio en een betrouwbaar imago.
NS 2020 2024

De missie van NS is: ‘Samen maken we Nederland duurzaam bereikbaar. Voor iedereen.’ De strategie richt zich op:

  • de trein en het netwerk van de toekomst;
  • stations als knooppunt van mobiliteit en leefbaarheid;
  • flexibel en veelzijdig reizen met de NS-app;
  • een mensgerichte en datagedreven organisatie;
  • goede samenwerking met partners.
NWB Bank 2019 2026

De strategie bestaat uit 3 pijlers:

  • het zijn van de bank van en voor de publieke watersector,
  • een essentiële speler in de financiering van de publieke sector;
  • financieringspartner voor de verduurzaming van Nederland.
Het fundament onder de strategie is een duurzame, efficiënte en maatschappelijk betrokken organisatie. En de bank streeft verantwoord rendement en maatschappelijke impact na.
Schiphol 2021 2025

De strategie van Schiphol is er op gericht om een van de meest duurzame en hoogwaardige luchthavens ter wereld te creëren. Dit is gebaseerd op 3 kwaliteiten:

  • kwaliteit van netwerk;
  • kwaliteit van leefomgeving;
  • kwaliteit van dienstverle­ning.

Schiphol hanteert twee randvoorwaarden: Veiligheid voorop en een Robuuste organisatie.

Stedin 2023 2027 Bouwen, benutten en beheren van het energienet hebben de komende jaren alle aandacht, het zijn de prioriteiten. Alles wat Stedin doet staat in dienst daarvan.
TenneT 2024 2030

Het nieuwe strategisch plan van TenneT heeft 3 prioriteiten:

1. Het sneller bouwen van nieuwe netwerkinfrastructuur;

2. Het beter benutten van bestaande netwerkinfrastructuur;

3. Het samen werken om tot resultaten te komen.

Thales 2018 2030 De strategie van Thales Nederland is afgeleid van de strategie van de Thales Group. Deze strategie is in 2018 geactualiseerd. De Thales Group werkt aan een nieuw strategisch plan. Hierin worden onder andere de Environmental, Social en Governance-doelen een integraal doel van de strategische prioriteiten en de verbeterprogramma’s.
UCN/Urenco n.v.t n.v.t. UCN stelt geen strategieplan op, omdat ze een houdstermaatschappij zijn en geen operationele activiteiten hebben. Wel bespreekt de staat als aandeelhouder jaarlijks het businessplan van Urenco.