Adresonderzoek om adresgegevens te verbeteren
Alle overheden gebruiken de BRP, van gemeente tot de Belastingdienst. Als een adresregistratie niet klopt, kan dat de overheid en dus alle belastingbetalers geld kosten. Door adresonderzoek verhoogt de overheid de kwaliteit van adresgegevens in de BRP. Daarvoor werken overheden samen. De overheid onderzoekt niet alle adressen, alleen die waarover twijfels bestaan bij (meerdere) overheidsorganisaties. Zo valt de overheid burgers niet onnodig lastig en wordt de privacywetgeving gerespecteerd.
Het belang van goede adresgegevens
Iemand kan ook slachtoffer worden van een verkeerde registratie. Een bewoner ontvangt dan bijvoorbeeld onterechte rekeningen op zijn woonadres. Of hij krijgt geen huurtoeslag omdat hij ‘medebewoners’ zou hebben.
Iemand die met een verkeerd woonadres in de BRP staat, kan daarmee adresfraude plegen. Bijvoorbeeld door misbruik te maken van regelingen als kinderbijslag en studiefinanciering. Of door (belasting)schulden en boetes te ontwijken. De overheid wil de kwaliteit van adresgegevens verbeteren en zo fraude met adresgegevens bestrijden.
Adreskwaliteit in de praktijk
Huisbezoek door gemeente bij signalen over adresfraude
Gemeenten krijgen soms signalen die wijzen op adresfraude. Zij krijgen deze signalen vaak via rijksdiensten zoals de Belastingdienst, het Centraal Justitieel Incassobureau of de Politie. Voorbeelden van signalen zijn:
- te veel bewoners per vierkante meter;
- post die de afzender retour krijgt;
- een afwijkende samenstelling van een huishouden op een adres.
De gemeente kan met deze signalen een onderzoek starten en bijvoorbeeld een huisbezoek afleggen. Op die manier stelt de gemeente vast of de adresgegevens kloppen.
Het onderzoek en huisbezoek brengen niet alleen gevallen van adresfraude aan het licht, maar ook situaties waarin burgers juist ondersteuning nodig hebben. Denk aan zorg of schuldhulpverlening. Zo krijgen meer burgers waar ze recht op hebben.
Overheidsinstanties melden twijfel over adresregistratie bij gemeente
Medewerkers van overheden moeten twijfels over adresregistraties doorgeven aan de gemeente. Dit doen zij met de Terugmeldvoorziening van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens. De meldplicht staat in de Wet BRP, artikel 2.34.
Zelf adresregistratie controleren of wijziging doorgeven
Staat u juist geregistreerd in de BRP? U kunt uw eigen adresregistratie controleren via MijnOverheid. Hiervoor moet u gebruik maken van DigiD. Een wijziging kunt u doorgeven aan de gemeente waar u woont.