Overzicht fte directies Communicatie Rijksoverheid 2024
Sinds 2019 publiceert de Rijksoverheid jaarlijks een overzicht van de aantallen fte's die op de directies Communicatie van de kerndepartementen werkzaam zijn. Het fte-overzicht bestaat uit vaste medewerkers en medewerkers met een tijdelijk dienstverband van 1 jaar of langer (zoals jaarcontracten, detacheringen en externe inhuur). Het betreft de daadwerkelijke bezetting.
Download 'Overzicht fte directies Communicatie Rijksoverheid 2024'
Download 'Praatplaat communicatie bij de Rijksoverheid'
Nieuwe indeling van functies
De functie-indeling van het jaarlijkse fte-overzicht is meer dan 10 jaar ongewijzigd gebleven. Het vakgebied communicatie is volop in ontwikkeling. De Rijksoverheid gebruikt daarom voortaan een nieuwe indeling van communicatiefuncties in het jaarlijkse fte-overzicht. Deze nieuwe indeling sluit beter aan bij de ontwikkelingen in het communicatievak. Zo is de inzet van sociale media binnen de Rijksoverheid een volwaardige discipline geworden, bijvoorbeeld bij het maken van contact met burgers. En denk ook aan het toenemend belang van beeldcommunicatie en omgevingsanalyse. Daarnaast zijn veel functies beter te plaatsen in de nieuwe indeling. Dat is terug te zien in de categorie ‘overig’ die kleiner is geworden (in 2023 van 52,5 naar 12,2 fte).
Deze ontwikkelingen zijn in de nieuwe indeling van de communicatiefuncties terug te zien. Zo is de functie ‘sociale media en online advies’ aan de indeling toegevoegd. Daarnaast zijn sommige communicatiefuncties uitgebreider (bijvoorbeeld ‘communicatieonderzoek en omgevingsanalyse’) of duidelijker omschreven (bijvoorbeeld ‘documentatie- en informatiespecialist’). Het volledige overzicht is hieronder te vinden.
De nieuwe indeling geeft de verdeling binnen de verschillende functies weer en is niet van invloed op de weergave van de totale omvang van de directies. Om de indelingen eenvoudig te kunnen vergelijken, zijn de cijfers van 2023 conform de oude en nieuwe indeling in het overzicht opgenomen.
Indeling communicatiefuncties vóór 2024 | Indeling communicatiefuncties vanaf 2024 |
---|---|
Persvoorlichting/Woordvoering | Persvoorlichting en woordvoering |
Speechschrijven | Speechschrijven |
Externe optredens / protocol | Externe optredens en protocol |
Communicatieadvies | Publiekscommunicatie, communicatieadvies en campagnes |
- | Sociale media en online advies |
Redactie | Redactie |
Publieksinformatie | Vraagbeantwoording en webcare |
Communicatieonderzoek en analyse | Communicatieonderzoek en omgevingsanalyse |
Interne communicatie | Interne en corporate communicatie |
Bidoc/Informatiespecialisten | Documentatie- en informatiespecialist |
Staf/bedrijfsvoering | Management, bedrijfsvoering en secretariaat |
Overig | Overig |
Het aantal fte bedraagt in 2024 (peildatum 1 januari) 981,2 fte. Ten opzichte van 2023 is het aantal fte toegenomen met 44,7 fte. Dat is een stijging van ongeveer 4,8%. Deze stijging is onder meer het gevolg van de verambtelijking van externe inhuur. Ook programma's die gericht zijn op de verbetering van de informatiehuishouding van de Rijksoverheid, zoals het programma Open op Orde, leiden tot meer communicatie-inzet. Naar aanleiding van rapporten van diverse onderzoekscommissies (waaronder de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag) investeert de communicatiediscipline ook meer in persoonlijk contact. Dat krijgt op diverse manieren vorm. Denk aan omgevingsmanagers, de oprichting van taalteams en projecten/teams die aan de slag gaan met burgersignalen en de persoonlijke overzichten levensgebeurtenissen.
Ontwikkelingen in de overheidscommunicatie
De communicatiediscipline van de Rijksoverheid maakt een grote verandering door. In de samenleving bestaat een toenemende behoefte aan contact en informatie van de Rijksoverheid. De samenleving verwacht dat de Rijksoverheid transparant en responsief is (luistert én reageert) en in haar publiekscommunicatie gebruikmaakt van een brede en diverse inzet van communicatiemiddelen. Daarnaast wil de Rijksoverheid meer tijd nemen voor contact en aanwezig zijn in sectoren, gemeenten en gemeenschappen, omdat dit belangrijk is om tot goede afwegingen, beslissingen en uitvoering te komen. Directies Communicatie spelen een belangrijke rol bij het ophalen van opvattingen en sentimenten uit de samenleving, het leggen van contact en het organiseren van bezoeken.
Het communicatievak is verder ontwikkeld en richt zich meer dan voorheen op omgevingsanalyse, netwerkcommunicatie, dialoog, stakeholderengagement en crisiscommunicatie. Ook beeld, storytelling, dilemmalogica en het toepassen van gedragskennis spelen een belangrijke rol in de communicatie van de Rijksoverheid. De directies Communicatie ondersteunen ook bij het communicatiever maken van de organisatie. Om de diversiteit in de taken van de directies Communicatie duidelijk te maken is dit overzicht opgesteld. Vragen over specifieke cijfers kunnen aan het betreffende ministerie worden gesteld.