Openbaar vervoer toegankelijk voor iedereen
Iedereen moet zelfstandig met het openbaar vervoer kunnen reizen. Dat geldt ook voor reizigers met een beperking. Zo zijn bijna alle treinstations en veel voertuigen al helemaal aangepast voor mensen die doof, slechthorend, blind of slechtziend zijn. Ook zijn er veel aanpassingen voor mensen die een rolstoel of een ander hulpmiddel hebben.
Toegankelijkheid van treinen
NS en regionale treinvervoerders nemen maatregelen om treinen verder toegankelijk te maken voor alle reizigers, zoals:
- intercity’s en dubbeldekkers de komende jaren gefaseerd vervangen door toegankelijke treinen;
- coupés met extra brede schuifdeuren en ruime plaatsen voor mensen in een rolstoel;
- gratis meereizen van een blindengeleidehond;
- toegankelijk toilet.
NS biedt op alle stations waar haar treinen stoppen reisassistentie aan. Regionale vervoerders moeten dit in de nabije toekomst ook gaan aanbieden, verbeteren of uitbreiden.
Toegankelijkheid van stations
Als beheerder van de stations neemt ProRail onder andere de volgende maatregelen:
- de instap tussen trein en perron op dezelfde hoogte maken;
- zorgen voor liften of hellingbanen naar perrons;
- op stations met reizigerstoiletten tenminste 1 reizigerstoilet toegankelijk en vindbaar maken voor blinden en slechtzienden;
- een toegankelijke route invoegen voor blinden en slechtzienden. Dat is een route zonder drempels en obstakels en met ribbels op de vloer (geleidelijnen). Voor slechtzienden moeten er vergrote pictogrammen zijn;
- vervangend vervoer regelen bij een kapotte lift op een station;
- verbeteren van hulp aan reizigers met een beperking. Bijvoorbeeld door deze reizigers op tijd te informeren over een liftstoring.
Per treinstation staan de maatregelen voor toegankelijkheid in de NS-app. Op de website van ProRail staat welke stations geen drempels hebben.
Toegankelijkheid van bussen
De meeste bussen hebben een lage vloer en een speciale rolstoelplek in het midden van de bus. Ook hebben de meeste bussen zitplaatsen speciaal voor:
- oudere reizigers;
- mensen met kleine kinderen;
- zwangere vrouwen;
- mensen met een lichamelijke beperking.
Voor blinde en slechtziende reizigers worden de tussenstations omgeroepen. Voor dove en slechthorende reizigers staan de haltes aangegeven op een scherm.
Toegankelijkheid van trams
In de steden waar trams rijden, worden trams en haltes toegankelijk gemaakt. De trams van RandstadRail en de sneltram Utrecht-Nieuwegein zijn bijvoorbeeld al toegankelijk voor mensen met een beperking. Dat geldt ook voor een deel van de stadstrams in de binnensteden van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Deze trams hebben een extra brede plek voor een rolstoel of kinderwagen.
Toegankelijkheid van metro’s
Alle metro's zijn al toegankelijk voor mensen die moeilijk lopen of in een rolstoel zitten:
- Op de stations is een lift of hellingbaan aanwezig.
- Het perron is even hoog als de vloer van de metro.
- De knoppen op de deur zitten op de juiste hoogte.
- Het volgende station wordt omgeroepen.
OV-Begeleiderskaart
Kunt u niet alleen reizen in het openbaar vervoer? Dan heeft u mogelijk recht op een OV-Begeleiderskaart. Met deze kaart op uw naam mag u een begeleider meenemen.
Subsidie voor OV-ambassadeurs
Gemeenten konden subsidie aanvragen voor de projecten met OV-ambassadeurs. OV-ambassadeurs zijn vrijwilligers die mensen met een beperking helpen zelfstandig te leren reizen met het openbaar vervoer.
Het subsidieplafond is inmiddels bereikt.