Hoe worden leerlingen met dyscalculie begeleid op school?
Er zijn verschillende mogelijkheden om leerlingen met dyscalculie op school te begeleiden. Ze mogen bijvoorbeeld een rekenmachine gebruiken. De mogelijkheden hangen af van het type onderwijs dat uw kind volgt.
Dyscalculie herkennen
Dyscalculie is een stoornis die problemen veroorzaakt met rekenen en cijfers. Leerlingen met dyscalculie hebben moeite met rekenen en wiskunde. Daardoor hebben leerlingen met dyscalculie bijvoorbeeld moeite met klokkijken of kunnen ze niet vlot omgaan met geld. Als scholen dyscalculie niet herkennen, kan een verkeerd beeld ontstaan van de mogelijkheden van de leerling.
Scholen hebben richtlijnen om dyscalculie op tijd te kunnen herkennen. Bekijk de richtlijnen voor het primaire onderwijs. En bekijk de richtlijnen voor het voortgezet onderwijs.
Dyscalculie in het basisonderwijs
In het zorgplan dat elke basisschool heeft, staat welke begeleiding leerlingen met dyscalculie krijgen.
Dyscalculie in het voortgezet onderwijs
Voor leerlingen met dyscalculie in het voortgezet onderwijs zijn verschillende voorzieningen. Het protocol dyscalculie helpt scholen in de ondersteuning van leerlingen. Bij de centrale examens kan een leerling een tijdverlenging krijgen van maximaal 30 minuten. Bij alle centrale examens mogen leerlingen met dyscalculie een rekenmachine gebruiken. Een school mag andere hulpmiddelen zoals een formulekaart of rekentabellen niet toestaan.
Documenten
-
Hoe worden leerlingen met dyslexie begeleid op school?
Scholen bepalen zelf welke hulpmiddelen zij inzetten en hoe zij leerlingen met dyslexie begeleiden. Bijvoorbeeld luisterboeken of ...
-
Wat doet de basisschool als mijn kind achterblijft bij klasgenootjes?
Als een leerling achterblijft op de basisschool, kijken de leraren of ze de lessen voor de leerling in de klas kunnen aanpassen.