Gelijke regels media in de Europese Unie (EU)
Televisieprogramma’s en andere mediadiensten mogen vrij verspreid worden in de EU. Hiervoor zijn in de EU gezamenlijke regels opgesteld.
Gelijke mediaregels in de EU
In heel de EU gelden dezelfde minimumregels voor mediaproducties. Denk bijvoorbeeld aan regels voor:
- reclame en sponsoring;
- bescherming van kinderen;
- promotie van Europese mediaproducties (zoals films en televisieprogramma’s);
- ondertiteling;
- uitzenden van nationale (sport)evenementen.
De regels staan in de Europese Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten.
Regels voor online media
De richtlijn richt zich ook op online mediadiensten, zoals video on demand en videoplatformdiensten. Bijvoorbeeld om jongeren te beschermen tegen schadelijke video's, films of programma’s.
Europese mediaproducties
In de richtlijn is bepaald dat minstens 50% van de uitzendtijd op televisie besteed moet worden aan mediaproducties uit Europa. Voor video on demand geldt een minimum percentage van 30% van het aanbod. En ze moeten verplicht reclame maken voor dit aanbod.
Europese stimulering van media
De Europese Commissie wil de culturele en audiovisuele sector in Europa ondersteunen. En daarnaast de creativiteit van bedrijven stimuleren en zorgen dat audiovisuele werken beter worden verspreid binnen Europa. Hiervoor loopt het programma Creative Europe.
Bedrijven kunnen subsidie aanvragen voor onder meer:
- productie, distributie en/of vertoning;
- (betere) markttoegang;
- de organisatie van festivals;
- het bereiken van meer of een ander publiek;
- mediawijsheid (bijvoorbeeld adviezen voor jonge media-gebruikers);
- ontwikkeling van videogames.
Met deze subsidies stimuleert Creative Europe de economische groei en werkgelegenheid in Europa.
De nationale helpdesk van het programma geeft advies en begeleiding bij subsidieaanvragen.