Veiligheid luchtvaart
De luchtvaartsector en de overheid blijven werken aan de veiligheid in de luchtvaartsector.
Verbeteren luchtvaartveiligheid
Bij de verbetering van de luchtvaartveiligheid richt de overheid zich op:
-
Veilige luchthavens en omgeving
De start en landing hebben het meeste risico tijdens een vlucht. Luchthavens en de omgeving moeten daarom veilig zijn ingericht en veilig worden gebruikt. -
Aanpak continue verbetering luchtvaartveiligheid
Uit onderzoek blijkt dat vliegen een van de veiligste vormen van transport is. Het is topprioriteit om dit hoge niveau te behouden. Daarom heeft de overheid het Nederlands Luchtvaartveiligheidsprogramma (NLVP) opgesteld. Hierin staat hoe de veiligheid volgens de internationaal voorgeschreven aanpak is geborgd in Nederland. Met de uitvoering van een actieplan werkt de overheid samen met de sector aan een continue verdere verbetering van de luchtvaartveiligheid. -
Verbetering veiligheid luchtvaart conflictgebieden na vliegramp MH17
Sinds de ramp met vlucht MH17 is er meer aandacht voor de risico’s van het vliegen over conflictgebieden. Ook wordt informatie over de risico’s beter gedeeld. Dit staat in het opvolgingsonderzoek Vliegen over conflictgebieden – Opvolging aanbevelingen MH17 Crash van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Het opvolgingsonderzoek volgde op het onderzoek uit 2015 van de Onderzoeksraad naar de oorzaak van de crash en de vraag waarom vlucht MH17 over een conflictgebied vloog. De Onderzoeksraad heeft toen 11 aanbevelingen gedaan om de risico’s wereldwijd zoveel mogelijk te beperken.
Analyse van voorvallen en ongelukken
Het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL) analyseert alle incidenten in de luchtvaart in Nederland. Het bureau:
- verzamelt, verwerkt en slaat meldingen op;
- verwerkt de meldingen in het registratiesysteem eccairs (European Coordination Centre for Aviation Incident Reporting Systems);
- analyseert en beoordeelt voorvallen;
- stelt trend-, oorzaak- en gevolganalyses op;
- geeft aanbevelingen aan de overheid en luchtvaartsector voor verbetering van de luchtvaartveiligheid.
Ieder land in de Europese Unie moet een eigen analysebureau hebben.
Betrokken organisaties bij onderzoek naar ongevallen
Gebeurt er een ongeval met een vliegtuig? Dan onderzoekt de Onderzoeksraad voor Veiligheid de mogelijke oorzaak of oorzaken. Dat gebeurt in samenwerking met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de betrokken luchtvaartmaatschappij. De onderzoeksraad geeft aan de hand van de resultaten van het onderzoek adviezen over verbetering van de veiligheid.
Documenten
-
Nederlands luchtvaartveiligheidsprogramma 2020 2024 3e editie februari 2020
Het programma bevat het Nederlandse veiligheidsbeleid voor de luchtvaart, de beheersing van veiligheidsrisico's en het waarborgen ...
-
Convenant over het nationaal borgen van het delen van dreigingsinformatie tussen de overheid en de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen
Convenant tussen de Staat der Nederlanden, KLM, Corendon Dutch Airlines en TUIfly en de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers ...
-
Kamerbrief over convenant inzake de deling van dreigingsinformatie voor de burgerluchtvaart
Minister Van der Steur (VenJ) en staatssecretaris Dijksma (IenM) bieden de Tweede Kamer het convenant aan inzake de deling van ...
-
Dutch Plan for Aviation Safety 2019-2020 (SSP Actieplan 2019-2020)
Het SSP Actieplan bevat de veiligheidsdoelen en actiepunten waarmee het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) actief ...
-
Kamerbrief over voortgang inzake vliegen over conflictgebieden
Staatssecretaris Dijksma (IenM) informeert de Tweede Kamer over de stand van zaken van de ontwikkelingen op het gebied van ...
-
Voorkom luchtruimschendingen
Folder over risico's die verbonden zijn bij het zonder toestemming binnenvliegen van een gecontroleerd luchtruim. Voorkom ...
-
Kamerbrief over stand van zaken luchtvaartontwikkelingen naar aanleiding ramp MH17
Brief van staatssecretaris Mansveld (IenM) aan de Tweede Kamer over stand van zaken luchtvaartontwikkelingen naar aanleiding ramp ...