Bouwbeperkingen rond Schiphol
Gemeenten mogen niet zomaar bouwen in de omgeving van luchthaven Schiphol. Dit om gevaren voor de veiligheid en geluidsoverlast door vliegverkeer voor omwonenden zo veel mogelijk te voorkomen.
Bouwbeperkingszones voor gemeenten rondom Schiphol
De Rijksoverheid heeft rondom Schiphol zones aangewezen waarvoor bouwbeperkingen gelden. Als een van de 31 gemeenten rondom Schiphol in de beperkingszones meer woningen wil bouwen, gelden deze bouwbeperkingen bijvoorbeeld. De beperkingen verschillen per zone.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert of bouwen rondom Schiphol volgens de regels gaat.
Beperkingen en regels Luchthavenindelingsbesluit Schiphol
Een overzicht van de bouwbeperkingen per zone staat in het Luchthavenindelingbesluit Schiphol. Gemeenten moeten rekening houden met de regels uit het luchthavenindelingsbesluit bij het maken van bestemmingsplannen. De regels in dit besluit hebben te maken met geluidsoverlast, veiligheid van omwonenden en vliegveiligheid. Gebouwen mogen bijvoorbeeld niet te hoog zijn. Ook mag er door de plannen geen toename van vogels op het vliegveld komen. Verder kunnen er beperkingen gelden voor windturbines.
Tijdelijke objecten, zoals hoge hijskranen, hebben vaak door hoogtebeperkingen een vergunning nodig omdat die tot last kunnen zijn voor het luchtverkeer.
Gemeente mag soms afwijken
In sommige gevallen mag een gemeente afwijken van het luchthavenindelingsbesluit. De gemeente moet dan een verklaring aanvragen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Het gaat om een verklaring van geen bezwaar beperkingen Schiphol (pdf).
Ontheffing voor tijdelijke objecten
Tijdelijke objecten, zoals hoge hijskranen, kunnen een bedreiging vormen voor naderende en opstijgende vliegtuigen. Of voor ander luchtverkeer. Aannemers en bouwbedrijven kunnen daarom een ontheffing voor het opzetten van een hijskraan nodig hebben. Aan de hand van de kaartbijlagen van het Luchthavenindelingbesluit kunnen bedrijven zien of dit het geval is.