Maatregelen tegen luchtvervuiling
De overheid houdt de luchtkwaliteit in de gaten. Rijksoverheid, provincies of gemeenten nemen maatregelen als de luchtvervuiling te groot is.
Risico's van luchtvervuiling
Luchtverontreiniging heeft gevolgen voor de natuur en is slecht voor de gezondheid van mensen. Fijnstof en stikstofdioxide kunnen bijvoorbeeld leiden tot longklachten, hart- en vaatziekten en vroegtijdig overlijden.
Jaarlijkse monitoring luchtkwaliteit
De overheid controleert jaarlijks hoe het is met de luchtvervuiling. De resultaten van deze controle staan in de monitoringstool luchtkwaliteit en de monitoringsrapportage luchtkwaliteit.
Extra maatregelen tegen luchtvervuiling
Tijdens de controle kan blijken dat Nederland niet aan de omgevingswaarden voor luchtkwaliteit voldoet. Is dat het geval, dan neemt de overheid extra maatregelen. Dit kunnen landelijke of plaatselijke maatregelen zijn.
Schone Lucht Akkoord
Sinds 13 januari 2020 loopt het Schone Lucht Akkoord. Hiermee zijn de deelnemende provincies en gemeenten, samen met het Rijk, verplicht om maatregelen te nemen die de lucht schoner en gezonder moet maken. Alle provincies en ruim 100 gemeenten doen inmiddels mee.
Milieuzones voor dieselauto’s
In Nederland gelden milieuzones voor dieselauto’s. In milieuzones mogen gemeenten oudere dieselauto's, vrachtwagens en bussen weren die veel luchtvervuiling veroorzaken. Bekijk welke regels er per gemeente gelden op Milieuzones.nl.
Auto's, bussen en vrachtwagens op benzine mogen altijd de milieuzone inrijden.
Vanaf 2025 alle nieuwe bussen zonder uitstoot
Vanaf 2025 rijden alle nieuwe bussen voor openbaar vervoer zonder uitstoot. De bussen rijden dan elektrisch of op waterstof en leveren fors minder luchtverontreiniging. En de energie moet volledig duurzaam zijn opgewekt uit zonnepanelen of windmolens.
Luchtkwaliteit gevoelige bestemmingen
Het Schone Lucht Akkoord heeft een advies opgesteld over het vestigen van gevoelige functies (plekken waar gevoelige groepen langdurige blijven) om gezondheidseffecten te voorkomen. Het advies is verplicht voor partijen van het Akkoord. Het Besluit gevoelige bestemmingen (luchtkwaliteitseisen) is per 1 januari 2024 vervallen, met de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Vestiging of uitbreiding van gevoelige bestemmingen mag alleen als dit kan binnen de grenswaarden voor de luchtkwaliteit.
Programma om grenswaarden luchtkwaliteit te halen
Het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) moest ervoor zorgen dat Nederland de Europese grenswaarden op tijd zou halen. Rijk, provincies en gemeenten zetten zich hiervoor in. Het NSL liep af bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024. Voor projecten van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) geldt onder de Omgevingswet een andere besluitvormingsprocedure.