Vrachtwagenheffing

1 juli is de geplande startdatum van de vrachtwagenheffing in Nederland. Net als in landen om ons heen betalen eigenaren van vrachtwagens van meer dan 3,5 ton dan een bedrag per gereden kilometer. Op snelwegen, en op een aantal provinciale en gemeentelijke wegen. Op 1 juli 2026 stopt het Eurovignet in Nederland. En tegelijk met de start van de vrachtwagenheffing, gaat de motorrijtuigenbelasting omlaag.

Betalen vanaf 3,5 ton

Vanaf de geplande startdatum op 1 juli 2026 moeten binnen- en buitenlandse eigenaren van vrachtwagens in Nederland betalen per gereden kilometer. Dit heet vrachtwagenheffing. Deze vrachtwagenheffing geldt voor vrachtwagens vanaf 3,5 ton (3.500 kilo). Dit zijn voertuigen van type N2 en N3. De heffing geldt op vrijwel alle snelwegen, en op een aantal provinciale en gemeentelijke wegen.

Het verwachte gemiddelde tarief per kilometer is € 0,186 (prijspeil 2025). Hoe lager de uitstoot en hoe lichter de vrachtwagen, hoe lager het tarief. Hiermee stimuleert de overheid duurzaam vervoer. En gaat de CO2-uitstoot door vrachtwagens omlaag.

Eurovignet verdwijnt, motorrijtuigenbelasting omlaag

Op 1 juli 2026 stopt het Eurovignet in Nederland. En als de vrachtwagenheffing ingaat, gaat de motorrijtuigenbelasting naar het minimum omlaag. De vrachtwagenheffing geldt voor alle binnen- en buitenlandse vrachtwagens. Zo draagt de vrachtwagenheffing bij aan een gelijk speelveld voor het internationale vrachtvervoer.

Meer informatie over de tarieven en de hoogte van de motorrijtuigenbelasting per voertuig staat op vrachtwagenwagenheffing.nl.

Vrachtwagenheffing sluit aan bij systemen andere landen

In veel andere Europese landen geldt al een vrachtwagenheffing per gereden kilometer. De werking van de heffing in Nederland zal aansluiten bij de systemen van andere landen, zoals Duitsland, België en Denemarken. Zo kunnen transportbedrijven straks via 1 aanbieder van toldienstenvrachtwagenheffing betalen, zowel uit Nederland als uit andere Europese landen. Dat scheelt veel administratie.

Meer informatie over tolaanbieders staat op vrachtwagenheffing.nl.

Subsidies verduurzaming

Een groot deel van het geld dat de heffing opbrengt, gaat naar subsidies voor verduurzaming en innovatie van de wegtransportsector. Bijvoorbeeld voor de aanschaf van elektrische of waterstoftrucks en laadpalen.

In 2025 kunnen ondernemers en non-profit organisaties subsidie aanvragen voor de aanschaf van emissievrije vrachtwagens en laadpalen. Voor 2025 is er ruim € 100 miljoen beschikbaar. 

Wet vrachtwagenheffing

De Wet vrachtwagenheffing vormt de juridische basis voor de vrachtwagenheffing. De regels zijn verder uitgewerkt in een besluit en ministeriële regeling. De wet is op 12 juli 2022 aangenomen.

Sinds 2022 gelden er andere Europese regels voor tolheffingen. De Wet vrachtwagenheffing verandert daarom ook. Op 1 april 2025 heeft de Tweede Kamer ingestemd met de wijziging van de Wet vrachtwagenheffing. De volgende stap is behandeling van het wetsvoorstel in de Eerste Kamer.

Een belangrijke voorgestelde wijziging is dat het tarief per gereden kilometer ook op de CO2-uitstoot van een vrachtwagen wordt gebaseerd.