Vrachtwagenheffing

Halverwege 2026 start in Nederland de vrachtwagenheffing. Net als in landen om ons heen betalen eigenaren van vrachtwagens dan een bedrag per gereden kilometer. Op snelwegen, en op een aantal N-wegen en gemeentelijke wegen. Tegelijk vervalt het Eurovignet en wordt de motorrijtuigenbelasting verlaagd. Het geld dat de heffing opbrengt, gaat naar innovatie en verduurzaming van de wegtransportsector. 

Betalen vanaf 3,5 ton

Vergroot afbeelding Afbeelding van Nederland met daarop de wegen waarop vrachtwagenheffing betaald moet worden. Dat zijn alle rijkswegen, een aantal N-wegen en gemeentelijke wegen.
Beeld: ©Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Wegen waar vrachtwagenheffing geldt

Vanaf halverwege 2026 moeten eigenaren van vrachtwagens in Nederland geld betalen per gereden kilometer. Dit heet vrachtwagenheffing. Deze vrachtwagenheffing geldt voor alle binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens vanaf 3.500 kilo (3,5 ton). De heffing geldt op snelwegen, en op een aantal N-wegen en gemeentelijke wegen.

In 2023 is berekend dat het gemiddelde tarief per kilometer € 0,167 bedraagt. Het is de bedoeling dat de tarieven de eerste 4 jaar hetzelfde blijven. Hoe lager de uitstoot en hoe lichter de vrachtwagen, hoe lager het tarief. Hiermee stimuleert de overheid duurzaam vervoer. En gaat de CO2-uitstoot door vrachtwagens omlaag.

Eurovignet verdwijnt, motorrijtuigenbelasting omlaag

Tegelijk met de start van de vrachtwagenheffing verdwijnt het Eurovignet in Nederland. En gaat de motorrijtuigenbelasting omlaag. De vrachtwagenheffing geldt voor alle binnen- en buitenlandse vrachtwagens. Zo draagt de vrachtwagenheffing bij aan een gelijk speelveld voor het internationale vrachtvervoer.

Betere aansluiting op andere landen

In veel andere Europese landen geldt al een vrachtwagenheffing per gereden kilometer. De werking van de heffing in Nederland zal aansluiten bij de systemen van andere landen, zoals Duitsland, België en Denemarken. Zo betalen transportbedrijven straks via 1 aanbieder van toldiensten in zowel Nederland als andere Europese landen tol. Dat scheelt veel administratie.

Meer informatie over tolaanbieders staat op vrachtwagenheffing.nl.

Subsidies verduurzaming

Een deel van het geld dat de heffing opbrengt, gaat naar subsidies voor verduurzaming en innovatie van de wegtransportsector. Bijvoorbeeld naar de aanschaf van elektrische of waterstoftrucks en laadpalen.

In 2024 en 2025 kunnen ondernemers al subsidie aanvragen voor de aanschaf van emissievrije vrachtwagens en laadpalen. Voor 2024 is hiervoor € 70 miljoen beschikbaar. Voor 2025 is dat € 100 miljoen. 

Wet vrachtwagenheffing

De Wet vrachtwagenheffing vormt de juridische basis voor de vrachtwagenheffing. De regels zijn verder uitgewerkt in een besluit en ministeriële regeling. De wet is op 12 juli 2022 aangenomen.

Sinds 2022 gelden er andere Europese regels voor tolheffingen. De Wet vrachtwagenheffing verandert daarom ook. De tarieven in de wet worden afhankelijk van de CO2-emissieklasse van de vrachtwagen. De Tweede Kamer heeft hierover op 8 oktober 2024 een wetsvoorstel vrachtwagenheffing ontvangen