Voor welke voertuigen is de slimme tachograaf verplicht?
De slimme tachograaf is verplicht voor zware vrachtwagens, bussen en lichte bedrijfsvoertuigen in het beroepsgoederenvervoer. De slimme tachograaf vervangt de digitale tachograaf. Als uw voertuig een digitale of oudere slimme tachograaf heeft, moet u deze tijdig vervangen.
Slimme tachograaf verbetert controle en vermindert registratietijd
Een tachograaf registreert de rij- en rusttijden, de snelheid en de afgelegde afstand van een voertuig. Een slimme tachograaf registreert ook grensovergangen automatisch. Hierdoor kan er beter gecontroleerd worden op detacheringsregels en cabotagevervoer.
Bovendien is automatische registratie makkelijker voor chauffeurs. Zij hoeven niet meer te stoppen op een parkeerplaats bij de grens om handmatig de landcode in te voeren.
Slimme tachograaf verplicht voor nieuwe bussen en vrachtwagens
De slimme tachograaf is verplicht voor nieuwe:
- bussen en touringcars die meer dan 8 personen vervoeren, de bestuurder niet meegerekend;
- bedrijfsvoertuigen met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kilogram in het beroepsgoederenvervoer (eigen gewicht + maximaal laadvermogen).
Binnenkort slimme tachograaf (smart tacho 2) voor meer voertuigen verplicht
De nieuwe slimme tachograaf (smart tacho 2 of G2V2) wordt binnenkort voor meer voertuigen verplicht, als u daarmee ook buiten Nederland rijdt.
- Bussen, touringcars en zware bedrijfsvoertuigen met een 2de generatie tachograaf (G2V1) moeten uiterlijk op 19 augustus 2025 de nieuwe slimme tachograaf (G2V2) in het voertuig hebben.
- Lichte bedrijfsvoertuigen (toegestane maximummassa van meer dan 2.500 kilogram) moeten vanaf 1 juli 2026 de nieuwe slimme tachograaf (G2V2) in het voertuigen hebben.
Vrijstellingen tachograafplicht
Een aantal voertuigen zijn vrijgesteld van de tachograafplicht. Dit geldt voor:
- niet-commercieel vervoer met voertuigen met een toegestane maximummassa tot en met 7.500 kilogram, zoals campers en kampeerwagens;
- het vervoeren van eigen apparatuur door professionals, zoals het gereedschap van een loodgieter. Voor deze voertuigen geldt dat zij maximaal 12 uur per week mogen worden gebruikt. En alleen in een straal van 100 kilometer rondom de vestiging van het bedrijf.
Op de website van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) staan de overige nationale vrijstellingen en internationale vrijstellingen voor de tachograafplicht.
Vanaf 1 juli 2025: ook vrijstelling voor volledig elektrische voertuigen
Vanaf 1 juli 2025 is er ook geen tachograafplicht voor volledig elektrische voertuigen, inclusief brandstofcel elektrisch. Deze vrijstelling geldt alleen als het voertuig:
- een toegestane maximummassa tussen de 3.501 en 4.250 kilo heeft;
- binnen Nederland rijdt;
- binnen 100 kilometer blijft van de vestiging van het bedrijf waar het die dag is vertrokken.
Voor voertuigen waarvoor deze vrijstelling geldt, is afgesproken dat de arbeidstijden digitaal en op een fraudevrije manier in het voertuig worden vastgelegd.
ILT controleert digitale tachograaf
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert de naleving van de rij- en rusttijden via ingevoerde gegevens op de digitale tachograafkaarten.Ook controleert de ILT of u de tachograaf op de juiste wijze gebruikt.
Bij een controle worden de gegevens uitgelezen, maar blijven op de bestuurderskaart en in de tachograaf staan. Na het uitlezen staan de gegevens ook op de computer van de inspecteur.
Tachograafkaarten aanvragen en verlengen
Op de website van Kiwa Register kunt u zien welke digitale tachograafkaarten er zijn. En hoe u deze kunt aanvragen en verlengen. Als uw tachograafkaart defect, gestolen of verloren is, vraagt u een vervangende kaart aan via Kiwa Register.