Transport van gevaarlijke stoffen via buisleidingen
Ondergrondse buisleidingen kunnen gevaarlijke stoffen vervoeren. De overheid wil ruimte vrijhouden voor nieuwe buisleidingen.
Aardgas en brandbare vloeistoffen via buisleidingen
In de Nederlandse bodem ligt ongeveer 300.000 kilometer aan ondergrondse buisleidingen. Hiervan is zo'n 18.000 kilometer voor transport van gevaarlijke stoffen, vooral aardgas en brandbare vloeistoffen.
Voor- en nadelen buisleidingen
Buisleidingen hebben de volgende voordelen:
- Deze manier van transport is relatief veilig en betrouwbaar.
- Ze vervoeren snel grote hoeveelheden gassen of vloeistoffen.
- Ze versterken de economische positie van haven- en industriegebieden en ontlasten het weg- en spoorvervoer.
- Ze ontlasten het weg- en spoorvervoer.
Buisleidingen hebben ook nadelen:
- Ze zijn moeilijk te verleggen of aan te passen.
- De aanleg is duur.
Regels voor veiligheid buisleidingen
Een buisleiding voor het transport van gevaarlijke stoffen is een risico voor de veiligheid. De leiding kan bijvoorbeeld lekken, waardoor er gevaarlijke stoffen vrijkomen. Zo ontstaat er een kans op explosie, vergiftiging van mensen of dieren, of verontreiniging van het milieu.
In het Besluit externe veiligheid buisleidingen staan veiligheidsvoorschriften. Bedrijven die buisleidingen aanleggen en gemeenten moeten zich hieraan houden. Zo moeten gemeenten bij nieuwbouw zorgen voor genoeg afstand tussen bebouwing en buisleidingen.
Buisleidingen voor gevaarlijke stoffen staan op de provinciale risicokaarten. Op deze kaarten staat per provincie aangegeven, waar de buisleidingen voor gevaarlijke stoffen lopen.
Ruimte voor buisleidingen met gevaarlijke stoffen
Om gevaarlijke stoffen veilig te kunnen blijven vervoeren via buisleidingen, wil de overheid ruimte vrijhouden voor nieuwe buisleidingen. Want het wordt steeds moeilijker ruimte te vinden voor vervoer van gevaarlijke stoffen.
In de Structuurvisie Buisleidingen staat hoe en waar de overheid tot 2035 ruimte wil vrijhouden voor nieuwe buisleidingen. Het gaat om:
- buisleidingen die gevaarlijke stoffen over lange afstanden moeten vervoeren;
- buisleidingen voor transport over de grens.
Provincies en gemeenten kunnen hun ruimtelijke plannen afstemmen op de Structuurvisie Buisleidingen.
Op de visiekaart staat waar de overheid tot 2035 ruimte wil vrijhouden voor nieuwe buisleidingen voor gevaarlijke stoffen. De nieuwe leidingen komen zoveel mogelijk langs bestaande te liggen. Op www.ruimtelijkeplannen.nl is deze visiekaart in detail te bekijken.
Visiekaart ruimte voor nieuwe buisleidingen
Documenten
-
Toekomstbestendigheid leidingstroken
Onderzoek voor de toekomstbestendige aanleg van de Delta Rhine Corridor (DRC). Toekomstbestendigheid leidingstroken
-
Modal Shift Buisleidingen
Als onderdeel van het goederenvervoerbeleid is onderzocht wat de kansen en beleidsmogelijkheden zijn om modal shift naar ...
-
Indicatieve effecten stikstof Delta Corridor
Voor de publieke besluitvorming voor het Delta Rhine Corridor project is een 1e inschatting gemaakt van de stikstofuitstoot en ...
-
Kamerbrief over Structuurvisie Buisleidingen
Minister Schultz van Haegen (IenM) stuurt de Tweede Kamer de Structuurvisie Buisleidingen. Kamerbrief over Structuurvisie ...
-
Handboek buisleiding in bestemmingsplannen
Handreiking voor opstellers van bestemmingsplannen. Handboek buisleiding in bestemmingsplannen (PDF | 70 pagina's | 2,8 MB)
-
GIS-analyse Structuurvisie Buisleidingen
Eindrapport GIS-analyse Structuurvisie Buisleidingen. GIS-analyse Structuurvisie Buisleidingen (PDF | 44 pagina's | 1,8 MB)
-
Mkba Structuurvisie buisleidingen
Maatschappelijke kosten-batenanalyse, opgesteld door Arcadis, voor de Structuurvisie buisleidingen. Mkba Structuurvisie ...
-
Visie VNO-NCW op buisleidingen voor de industrie in 2030
Advies van de werkgeversorganisatie VNO-NCW uit juli 2009 aan de minister van VROM over toekomstige verbindingen voor ...
-
Buisleidingen en burgers
Enquête, uitgevoerd door Motivaction, naar de kennis en houding van burgers ten aanzien van buisleidingentransport. ...
-
Nader onderzoek duurzaamheidsaspecten buisleidingen
Onderzoek van CE Delft naar de kosten en de baten van buisleidingen. Nader onderzoek duurzaamheidsaspecten buisleidingen (PDF | ...
-
Nieuwland-Rapport
Nieuwland-Rapport (PDF | 206 pagina's | 14,7 MB)
-
Verkenning duurzaamheid voor Structuurvisie Buisleidingen
Het ministerie van VROM heeft CE Delft gevraagd Korte verkenning van CE Delft, uitgevoerd in opdracht van VROM, naar de ...
-
Ecofys-Rapport
Ecofys-Rapport (PDF | 36 pagina's | 4,5 MB)
-
Prc-Rapport
Prc-Rapport (PDF | 16 pagina's | 103 kB)