Kabinet wil schadefonds voor rampen bij vervoer schadelijke stoffen over zee

Nederland heeft een internationaal verdrag goedgekeurd voor een schadefonds voor scheepsongevallen met gevaarlijke en schadelijke stoffen op zee. Dit HNS-verdrag regelt de vergoeding van schade na een ramp met schadelijke stoffen. Maar alleen als de eigenaar van een schip die schade niet helemaal zelf kan betalen. Bedrijven die veel schadelijke stoffen ontvangen via vervoer over zee, betalen een bijdrage aan het schadefonds.

Status van het wetsvoorstel

Het HNS-verdrag geldt nog niet. Eerst moeten 12 landen het goedkeuren. Het verdrag gaat anderhalf jaar daarna in. Het verdrag gaat gelden in de territoriale wateren van de landen die deelnemen. De Tweede en Eerste Kamer hebben het HNS-verdrag goedgekeurd. Nederland wil in 2025 samen met België en Duitsland het verdrag goedkeuren.

Vergoeden schade bij ongevallen met schadelijke stoffen op zee

Het HNS-verdrag (Hazardous and Noxious Substances) regelt de vergoeding van schade bij ongevallen met schepen die gevaarlijke en schadelijke stoffen vervoeren. De eigenaar van een schip is verantwoordelijk voor de schade. Als de eigenaar van een schip de schade niet kan betalen, komt de vergoeding uit het schadefonds.

Fonds voor vergoeding schade na ramp met schadelijke stoffen

Bedrijven die veel schadelijke stoffen ontvangen via vervoer over zee, betalen een bijdrage aan het HNS-fonds. Dit fonds betaalt de schade na een ramp. Tot een maximum van € 310 miljoen.

Het HNS fonds betaalt vergoedingen voor:

  • letsel of overlijden door schadelijke stoffen;
  • opruimen van schadelijke stoffen;
  • financiële schade (zoals schade aan visserijgebieden);
  • gevolgen van vervuiling (zoals brand, explosie en schade aan eigendommen).

Melden van ontvangen schadelijke stoffen

Nederland kan het verdrag nog niet goedkeuren. Eerst moet duidelijk zijn welke bedrijven in Nederland veel schadelijke stoffen ontvangen via vervoer over zee. En ook om hoeveel van deze stoffen het dan gaat.

De overheid heeft een lijst van bedrijven die veel schadelijke stoffen ontvangen via vervoer over zee. Die bedrijven moeten een overzicht maken van ontvangen stoffen.

Het gaat om stoffen uit de volgende categorieën:

  • Algemeen
    Deze categorie bevat schadelijke stoffen die niet in de andere categorieën vallen. Het gaat om:
    • Vaste bulkstoffen
      Gevaarlijke stoffen in vaste vorm die in grote hoeveelheden zonder verpakking worden vervoerd.
    • Overige HNS-stoffen
      Alle andere schadelijke stoffen die niet in de categorie vaste bulk, olie, LPG of LNG horen. Maar wel onder het HNS-verdrag vallen.
  • Olie
    Olie wordt onderverdeeld in 2 categorieën:
    • Persistente olie
      Dit zijn zware oliesoorten. Als deze in het water komen, blijven ze lang aanwezig en zorgen voor grote schade aan het milieu.
    • Niet-persistente olie
      Dit zijn lichtere oliesoorten. Deze soorten lossen sneller op dan persistente olie, als ze in het water komen. Toch zorgen ze nog steeds voor grote schade aan het milieu.
  • LPG
  • LNG