Geluidsoverlast van wegen
Wegen zorgen voor geluidsoverlast. Daarom gelden er geluidnormen voor verkeer en neemt de overheid maatregelen om geluidhinder te verminderen. Bijvoorbeeld door stiller wegdek aan te leggen.
Berekening verkeersgeluid
In Nederland zijn er rijkswegen, provinciale wegen en gemeentelijke wegen. De beheerders van de wegen (Rijk, provincie en gemeente) maken elke 5 jaar een kaart van het wegverkeersgeluid. Dit heet een geluidbelastingkaart. Op geluidbelastingkaarten staat hoeveel geluid een weg maakt in een jaar.
Hoeveel geluid wegen maximaal mogen maken, is vastgelegd in zogenoemde geluidproductieplafonds. De hoogte van die plafonds staan in het geluidregister. Het geluid langs wegen wordt voortdurend bewaakt door de wegbeheerder.
Als een weg wordt aangepast, moet het geluid aan de geluidproductieplafonds blijven voldoen. Lukt dat niet, dan moeten die plafonds met een besluit worden gewijzigd. Meer informatie over geluidprovincieplafonds staat bij het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO).
Geluidbelastingkaarten vergelijken
Overheden vergelijken elke nieuwe geluidbelastingkaart met de vorige. En berekenen zo nodig tussendoor (verwachte) geluidhinder. Zo zien ze precies waar geluid meer of minder is geworden. En waar acties nodig zijn om geluidsoverlast te verminderen.
Maatregelen tegen verkeerslawaai
Actieplannen Rijk, provincies en gemeenten
Maatregelen van het Rijk tegen geluidsoverlast langs rijkswegen kunt u vinden in het Actieplan rijkswegen 2024-2029. In dit actieplan staat:
- welke wetten en regels van toepassing zijn;
- welk geluidbeleid de afgelopen 5 jaar gold;
- wat het resultaat was van dat beleid;
- welke geluidsmaatregelen de overheid de volgende 5 jaar precies wil nemen.
De provincies en de gemeenten in grote verstedelijkte gebieden maken elk een eigen actieplan. De gemeenten bedenken acties tegen geluidsoverlast van alle geluidbronnen in de gemeente. De provincies maken een actieplan voor de provinciale wegen. Meer informatie over deze actieplannen is te vinden bij gemeentes of provincies.
Maatregelen tegen geluidsoverlast wegen
Concrete maatregelen om geluidsoverlast van wegen tegen te gaan zijn:
- stillere voertuigen, bijvoorbeeld met een stillere motor en uitlaat;
- stillere wegdekken, bijvoorbeeld tweelaags ZOAB (zeer open asfalt beton). De combinatie van een grove onderlaag en een fijne bovenlaag maakt minder geluid dan één laag ZOAB;
- verkeersmaatregelen, bijvoorbeeld snelheidsverlaging;
- geluidschermen;
- isolatie van woningen.
Op de website Wie hoort wat waar staat hoe zulke maatregelen helpen tegen geluidsoverlast van een rijksweg in en rond woningen.
Sanering van bestaande woningen
Geluidsoverlast langs sommige rijkswegen bestaat al enige jaren. De rijksoverheid pakt die problemen aan door onder andere het isoleren van bestaande woningen. Dit heet sanering. De aanpak voor geluidhinder bij woningen staat in het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG). Rijkswaterstaat voert de geluidsanering uit bij bestaande situaties langs snelwegen en ProRail saneert langs hoofdspoorwegen.
Klachten geluidsoverlast wegen
Ervaart u geluidsoverlast van een rijksweg en wilt u weten of het geluid boven de normen uitkomt, dan kunt u terecht bij Rijkswaterstaat. Deze beoordeelt uw situatie. Bent u het niet eens met de beoordeling van Rijkswaterstaat, dan kunt u contact opnemen met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De ILT bekijkt of het oordeel van Rijkswaterstaat juist is.
Als u last heeft van verkeerslawaai van andere wegen, dan kunt u contact opnemen met de beheerder van de weg. Dat is meestal de gemeente, de provincie of soms een waterschap.