Evaluatie Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties
Het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) is door een onafhankelijke partij geëvalueerd. Het MFO is gestart op 1 januari 2021 en helpt burgers, bedrijven en overheidsorganisaties bij het herstellen van foutieve overheidsregistraties en de gevolgen daarvan. In de meeste gevallen lukt het om de betrokken registratiehouders de vermeende fout te laten onderzoeken en de gevolgen van een fout te herstellen.
Het aantal meldingen dat het MFO ontving is sinds de oprichting ieder jaar toegenomen (respectievelijk 504, 749 en 1115 meldingen per jaar). In 2023 was bij ongeveer 40% van de meldingen daadwerkelijk sprake van een fout in een overheidsregistratie. Voor het evaluatieonderzoek is deskresearch uitgevoerd, zijn diepte-interviews gehouden met betrokkenen en is een online enquête uitgezet.
Conclusies uit de evaluatie zijn dat het MFO goed is toegerust om zijn taken en verantwoordelijkheden uit te voeren, dat de samenwerking met de registratiehouders over het algemeen goed verloopt, de slagkracht van het MFO vergroot kan worden met de voorgenomen wettelijke borging en dat de bekendheid van het MFO te laag is