Elektronische gegevensuitwisseling in de zorg
Zorgverleners mogen bepaalde gegevens van patiënten alleen nog elektronisch aan elkaar doorgeven. Dus niet meer op papier of cd. De wet die dit mogelijk maakt is op 1 juli 2023 van kracht geworden.
Betere zorg door elektronisch gegevensverkeer
Voor een dokter, apotheker, fysiotherapeut of andere zorgverlener is het belangrijk om te weten welke behandeling en medicijnen iemand heeft of heeft gehad. Bijvoorbeeld als de patiënt van het ene naar het andere ziekenhuis moet. Of als de huisarts de patiënt doorstuurt naar het ziekenhuis. Al die medische informatie helpt bij de behandeling.
Door gegevens van patiënten elektronisch aan elkaar door te geven kan de juiste informatie op het juiste moment op de juiste plek terechtkomen. Daardoor zouden zorgverleners hun werk beter kunnen doen. En patiënten betere zorg krijgen.
Vertraging en fouten voorkomen
Zorgaanbieders gebruikten verschillende manieren om gegevens uit te wisselen. Bijvoorbeeld papier, post, fax, cd of dvd. Daardoor kwam informatie soms niet goed aan. Of zorgmedewerkers moesten informatie overtypen. Dat kostte extra tijd en het kon tot fouten leiden.
Doktersrecepten vanaf 2024 elektronisch
De eerste soort informatie waarvoor deze verplichting geldt, is het sturen van recepten door een huisarts naar een apotheek. Dat moet sinds 1 januari 2024 elektronisch gebeuren.