Documenten - Bescherming van consumenten
351 documenten over Bescherming van consumenten
- Datum
- Relevantie
-
Wat zijn mijn rechten als ik een product koop in een Europees land?
Koopt u een product in de EU, Noorwegen, Liechtenstein of IJsland? Dan heeft u onder meer recht op 2 jaar garantie.
-
Wat kan ik doen tegen ongewenste reclame en folders in mijn brievenbus?
Met een NEE-NEE-sticker of een NEE-JA-sticker geeft u aan dat u geen ongeadresseerde reclame in uw brievenbus wilt.
-
Wat zijn de regels als ik een piercing of tatoeage wil aanbrengen?
Elke tatoeëerder of piercer heeft een vergunning nodig. En moet zich houden aan de richtlijnen voor hygiënisch werken.
-
Waar kan ik terecht voor juridisch advies?
Met een juridisch probleem kunt u terecht bij onder meer het Juridisch Loket, ConsuWijzer en Sociaal Raadslieden.
-
Kan ik zelf een energieleverancier kiezen bij blokverwarming of stadsverwarming?
Bij stadsverwarming of blokverwarming kunt u niet kiezen bij wie u warmte afneemt. De Warmtewet voorkomt te hoge prijzen.
-
Wat kost mediation?
De kosten voor mediation verschillen per mediator. Die vraagt ongeveer € 150 per uur. Soms vergoedt de overheid een deel.
-
Moet er een prijs op een product staan?
Producten in winkels moeten een prijsaanduiding inclusief btw hebben. De prijs kan op het product staan, of op het rek.
-
Mag de overheid zich bemoeien met de prijzen van producten en diensten?
Aanbieders van producten en diensten bepalen zelf hun prijzen. Alleen voor boeken en bladmuziek geldt een vaste prijs.
-
Wat doet de overheid tegen oneerlijke handelspraktijken?
Bij overtreding van de Wet oneerlijke handelspraktijken kan de Autoriteit Consument & Markt een boete opleggen.
-
Wanneer krijg ik mijn energierekening en hoe is die opgebouwd?
U ontvangt 1 keer per jaar uw energierekening. Hierop staat hoeveel energie u heeft verbruikt en de kosten daarvoor.