Wat is het systeem eCall in mijn auto?
eCall staat voor Emergency Call. Dit veiligheidssysteem in auto’s neemt na een ongeluk automatisch contact op met de 112-centrale. En geeft daarbij onder meer de precieze plek en het aantal inzittenden door. Met deze informatie kunnen hulpdiensten zich beter voorbereiden en snel ter plaatse zijn.
Automatisch contact met 112 na ongeluk
Na een ongeluk stuurt eCall automatisch een melding naar de 112-centrale. eCall geeft hierbij door:
- de precieze plek van het ongeluk;
- de rijrichting;
- het aantal inzittenden;
- het type voertuig;
- het type brandstof.
eCall kan van levensbelang zijn als passagiers niet zelf 112 kunnen bellen. U kunt via eCall ook contact opnemen met 112 door op een knop in de auto te drukken (handmatige eCall).
Verschillende systemen voor noodoproep
112-centrales kunnen eCalls ontvangen en verwerken. Er zijn 2 varianten van eCall:
- Pan European eCall
Dit gratis systeem maakt direct verbinding met de 112-centrale. Alle personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen die na 1 april 2018 op de markt kwamen, moeten dit systeem aan boord hebben. - Third Party Service (TPS) eCall
Dit zijn noodoproepsystemen van autofabrikanten. Hierbij gaat de noodoproep naar de alarmcentrale waar uw automerk een contract mee heeft. Die gaat na of noodhulp nodig is. In dat geval geeft de alarmcentrale de oproep direct door aan de 112-centrale. Aan dit systeem zijn soms kosten verbonden.
Als eigenaar van een auto kunt u zelf kiezen of u gebruikmaakt van Pan European eCall of van eCall via een Third Party Service.
eCall voor de hele Europese Unie
U kunt eCall overal in de Europese Unie (EU) gebruiken. Alle 112-centrales in de Europese Unie werken vanaf 1 april 2018 met eCall.
Privacy eigenaar auto
eCall houdt rekening met uw privacy. Het systeem ziet pas na het ongeluk of het indrukken van de noodknop uw plek en de rijrichting. Als er niks aan de hand is kan eCall uw auto niet volgen. Uw gegevens worden niet opgeslagen of ergens anders voor gebuikt.