Organogram ministerie van VWS: plaatsvervangend Secretaris-Generaal (pSG)
Plaatsvervangend secretaris-generaal: Abigail Norville
Onder de pSG vallen de directies:
Eline Scheper | directeur
Taakomschrijving
De directie Bestuurlijke en Politieke Zaken verbindt en schakelt tussen politieke en ambtelijke leiding en de VWS-organisatie, zodat zij haar bijdrage kan leveren aan “samen gezond, fit en veerkrachtig”. De directie BPZ is een vaste sparringpartner bij de totstandkoming van advies over beleid, uitvoering en de VWS-organisatie. Samen met directies zorgen we voor tijdige en kwalitatief hoogwaardige advisering en ondersteuning die leidt tot goede besluitvorming door de politieke en ambtelijke top. Daarnaast ondersteunt BPZ de eigenaarsrol voor de concernorganisaties en ziet toe op een veilig VWS.
Aandachtsgebieden
- Advisering: Met informatie, procesondersteuning en advies draagt BPZ bij aan een goede en tijdige besluitvorming door de bestuurlijke en politieke top. Centraal staan de zorg voor inhoudelijke verbindingen, overzicht houden over onderwerpen die spelen, en het regisseren van de uitvoering van processen en procedures.
- Eigenaarsadvisering: het integraal adviseren van de pSG over de continuïteit en het functioneren van de VWS-concernorganisaties zoals we onze agentschappen, uitvoerende diensten, zelfstandige bestuursorganen, adviesraden, inspectie en het planbureau noemen. Ook hier staan de zorg voor inhoudelijke verbindingen, overzicht houden over onderwerpen die spelen, en het regisseren van de uitvoering van processen en procedures centraal.
- Stukkenstroom en parlementaire zaken: het verwerken, coördineren en optimaliseren van de departementale en parlementaire stukkenstroom voor de politieke en ambtelijke leiding. BPZ is verantwoordelijk voor het verloop van alle contacten met de Tweede en Eerste Kamer over debatten, Kamerbrieven en andere parlementaire procedures en de voorbereiding van de ministerraad.
- Ondersteuning: administratieve, praktische en protocollaire ondersteuning van de politieke en ambtelijke leiding. Dit betreft o.a. de bedrijfsvoering en financiële zaken van de directie, maar ook de ondersteuning van de ambtelijke en politieke leiding zoals bijvoorbeeld de publicatie van bestuurskosten.
- Managementondersteuning: de managementondersteuners voor de bestuursraadleden en bewindspersonen dragen zorg voor complex agendabeheer en planning van de werkzaamheden. Dit betreft bijvoorbeeld ook de organisatie van Webex-vergaderingen, bewaking van de mailbox, afstemming met de chauffeurs en communicatie met de directies en externe relaties.
- Toezicht houden op de integrale veiligheid van VWS en de verwerking van persoonsgegevens bij VWS. Dit betreft de functie van de Beveiligingsautoriteit en Beveiligingscoördinator die samen met enkele adviseurs toezien op de veiligheid bij het departement en de beveiliging van de bewindspersonen. De Functionaris Gegevensbescherming (FG) en de plv FG houden toezicht op een juiste toepassing en naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de Wet Politiegegevens bij VWS.
Mark van der Roer | directeur
Taakomschrijving
De directie communicatie is een professionele en multidisciplinaire directie die volop in beweging is. DCo heeft een sterk ontwikkelde maatschappelijke en politiek-bestuurlijke antenne, kijkt met een frisse blik naar communicatievraagstukken en is gericht op resultaat. De directie bestaat uit vier afdelingen. Vanuit de verschillende afdelingen is voor elke bewindspersoon een multidisciplinair team samengesteld voor de dagelijkse communicatieve ondersteuning.
In onze communicatie stellen we de mensen voor wie we het doen centraal. We werken met ambitie en plezier aan effectieve communicatie. We laten de samenhang zien tussen beleidskeuzes, benoemen waar nodig dilemma’s en leggen dit actief, tijdig en toegankelijk uit.
Aandachtsgebieden
- Strategisch communicatieadvies: de communicatieadviseurs werken in het veld waar communicatie, burger, professional en beleid bij elkaar komen. Zij stellen een strategische aanpak voor op de prioriteiten van bewindspersonen en VWS. Daarnaast zorgen zij voor de uitvoering van publiekscommunicatie waaronder campagnes en andere communicatieprojecten.
- Woordvoering: de voornaamste taken van woordvoerders en persvoorlichters zijn: communiceren - en het onderhouden van contacten - met media en het begeleiden van bewindspersonen bij publieke en mediaoptredens.
- Speeches, werkbezoeken en openbare optredens: de speechschrijvers verzorgen toespraken en enkele andere schriftelijke uitingen van bewindspersonen. Dat doen zij in samenwerking met de bewindspersonen en met beleidsdirecties. De adviseurs werkbezoeken en openbare optredens initiëren en organiseren werkbezoeken voor bewindspersonen en zijn ook contactpersoon voor partijen die bewindspersonen uitnodigen voor een werkbezoek.
- Mediamonitoring en analyse: door monitoring zijn we direct op de hoogte van berichtgeving over VWS via media of belangrijke media-stakeholders. Het team monitoring en analyse verzamelt en analyseert berichtgeving (print, online, radio en tv, social media) over het ministerie, beleidsonderwerpen en bewindspersonen, brengt deze in kaart en geeft duiding.
- Communicatieonderzoek: communicatieonderzoek meet de effecten van beleid en communicatie of de tevredenheid erover. Communicatieonderzoek kan inzicht geven in de publieke agenda en het draagvlak voor maatregelen en werkt daarmee ook als een maatschappelijke antenne.
- Social media & webcare: de social mediakanalen van het ministerie en bewindspersonen zijn een belangrijk onderdeel in de publiekscommunicatie van VWS. Team social maakt content en monitort reacties daarop. Het team beantwoordt via social media vragen, geeft tips en brengt de mooie en de complexe kanten van de beleidsterreinen van VWS in beeld.
- Publieksvoorlichting: het team publieksvoorlichting beantwoordt publieksvragen waarop mensen het antwoord niet kunnen vinden via ‘Informatie Rijksoverheid’, zoals rijksoverheid.nl en 1400. De publieksvoorlichters staan mensen hierbij op persoonlijke wijze te woord.
- Interne media: dit team verzorgt de redactie van interne communicatiemiddelen, zoals vws#Net (intranet) en het personeelsmagazine Diagonaal (papier).
Corporate communicatie: dit betreft de communicatie over en door VWS als organisatie. Het doel is de interne en externe relaties te versterken en de uitleg over en zichtbaarheid van de rol en werkzaamheden van VWS als organisatie te verbeteren. Naast intern en corporate communicatieadvies aan met name de ambtelijke top, betreft het de ontwikkeling en bewaking van de huisstijl. Een team online brengt advies uit over de inzet en randvoorwaarden van online middelen.
Katinka Knoop | directeur
Taakomschrijving
ESTT draagt bij aan een betere gezondheidszorg in Nederland door de onafhankelijke tuchtcolleges voor de gezondheidszorg en toetsingscommissies euthanasie te faciliteren. Dit doet ESTT door te zorgen voor juridische en administratieve dienstverlening, soepel lopende bedrijfsvoering en het geven van gevraagd en ongevraagd advies.
Aandachtsgebieden
ESTT verzorgt met secretariaten en een bedrijfsbureau de ondersteuning van:
- De 3 Regionale Tuchtcolleges voor de Gezondheidszorg in Amsterdam, ‘s-Hertogenbosch en Zwolle; Het Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg in Den Haag.
- Het Medisch Tuchtcollege BES-eilanden.
- De 5 Regionale Toetsingscommissies Euthanasie en de Beoordelingscommissie late zwangerschapsafbreking en levensbeëindiging bij pasgeborenen en levensbeëindiging bij pasgeborenen en kinderen van 1 tot 12.
- De tuchtcolleges bestaan uit juristen en beroepsgenoten, de toetsingscommissies uit juristen, ethici en medici.
- De colleges en commissies hebben een eigen wettelijke grondslag in de Wet BIG en Wet Toetsing levensbeëindiging (Wtl) en in de Regeling beoordelingscommissie late zwangerschapsafbreking en levensbeëindiging bij pasgeborenen en kinderen 1–12 jaar en zijn onafhankelijk van het ministerie.
- ESTT verzorgt ook alle benoemingen van de leden (zo’n 450 bij de tuchtcolleges en 55 bij de toetsingscommissies).
Bianca Rouwenhorst | directeur
Taakomschrijving
De directie Informatiebeleid/CIO (DI/CIO) werkt aan duidelijk en samenhangend VWS-breed beleid voor informatievoorziening in en voor de zorg. Dit betekent dat DI/CIO in nauwe samenwerking met andere directies en het veld zorgt dat burgers en zorgverleners over de juiste gegevens kunnen beschikken om te werken aan preventie en om te kunnen bepalen welke zorg het best passend is. Gezondheidsgegevens moeten ook beschikbaar, bereikbaar en bruikbaar zijn voor bijvoorbeeld onderzoek, monitoring en innovatie. Uiteraard met nadrukkelijke waarborgen voor veiligheid en privacy. Hiermee ondersteunen we de beweging van zorg naar meer aandacht voor gezondheid van mensen. Dit is nodig om goede, betaalbare en toegankelijke zorg te kunnen blijven bieden.
Aandachtsgebieden
- Team Informatiebeleid: Ontwikkelt kaders om digitale gegevensuitwisseling en databeschikbaarheid in de zorg te realiseren en stimuleert het verantwoord (her)gebruik van gezondheidsgegevens. Ondersteunt de totstandkoming van (inter)nationale afspraken over eenheid van taal en techniek. Stelt kaders voor de toegang tot medische gegevens en draagt bij aan verantwoorde en werkbare generieke voorzieningen. Waarborgt dat in beleid en randvoorwaarden de internationale wet- en regelgeving wordt gehandhaafd en draagt bij aan besluitvorming op Europees niveau. Vergroot de digitale weerbaarheid van het zorgveld en het toepassen van AI. Stimuleert regie over de eigen gezondheid van burgers door gegevensuitwisseling tussen patiënt en zorgaanbieder via de Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO).
- Team Regie: Verzorgt en ondersteunt de interne en externe strategische sturing om te komen tot een gezondheidsinformatiestelsel, zoals voorzien in de Nationale Visie en Strategie (NVS), en het realiseren van de afspraken uit het Integraal Zorg Akkoord. Biedt inzicht in de samenhang tussen programma’s en projecten in het zorgveld op het gebied van gegevensuitwisseling in de zorg. Werkt actief aan het realiseren van een open speelveld voor leveranciers, door de afhankelijkheid van één of enkele leverancier(s) te doorbreken en buitensporige winstmarges te beteugelen.
- Realisatie: Realiseert in opdracht maatwerk-software en tools die bijdragen aan het versnellen van de digitalisering in de zorg. Ontwikkelt nieuwe software en digitale tooling op basis van privacy en security by design. Voert Proof of Concepts (PoC’s) en pilots uit voor het verkennen van nieuwe oplossingen. Moderniseert bestaande informatiesystemen. Opereert als technische vraagbaak, adviseur en sparringpartner bij nieuwe beleidsontwikkelingen en digitaliseringsvraagstukken.
Team CIO: Geeft advies aan projecten en programma’s over het voldoen aan de VWS- én rijksbrede richtlijnen en kaders en over de inpasbaarheid in het bestaande informatiebeleid. Geeft CIO-oordelen af voor projecten met een ICT-component van €5 miljoen of meer en voor het vergroten van de digitale kennis en weerbaarheid van het VWS-concern (zoals informatiebeveiliging, cybersecurity, privacy en data). Vertaalt thema’s van de i-strategie rijk, zoals iVakmanschap, i in het hart van Beleid, data en algoritmen, portfoliomanagement en Lifecycle Management naar de VWS-situatie.
Hui-ling Tigchelaar-Wu | directeur
Taakomschrijving
De directie OBP is een centrale stafdirectie. De directie ondersteunt VWS op de terreinen personeel en organisatie, ICT, financiën, inkoop, facilitaire zaken, huisvesting en biedt ook flexibele capaciteit (project, programma, beleid). OBP werkt samen met alle concernonderdelen van VWS en maakt deel uit van de interdepartementale bedrijfsvoeringsfunctie. OBP stelt VWS in staat een toonaangevende organisatie te zijn, met medewerkers die gezond, fit en veerkrachtig (vitaal) in het (werkende) leven staan. En die bovendien kunnen werken in een inclusieve werkomgeving waarin iedereen meedoet en meetelt. OBP stelt VWS als concern in staat om proactief, duurzaam en snel te acteren in de continu veranderende wereld om ons heen.
Uitdagingen: informatiehuishouding- en voorziening, ambtelijk vakmanschap, wendbaarheid van medewerkers en organisatie, een sociaal veilige werkomgeving waarin diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie centraal staan.
Aandachtsgebieden
- Personeel en Organisatie: richt en ondersteunt de ontwikkeling van de medewerkers, managers en organisatie van VWS door onder andere HR beleidsontwikkeling, advisering bij personele, arbeidsjuridische en integriteit-gerelateerde vraagstukken alsook recruitment, organisatie-advies en de afhandeling van administratieve p-processen.
- VWS Flex: koppelt concernbreed de vraag naar tijdelijk werk op prioritaire dossiers aan de beschikbare tijdelijke capaciteit. Daarmee levert VWS Flex een bijdrage aan het resultaatgericht en flexibel werken binnen VWS en het beperken van externe inhuur;
- Werkomgeving, Inkoop, Strategie en Proces (WISP): is verantwoordelijk voor de implementatie van rijksbrede kaders bij VWS en voor specifieke kaderstelling en specialistische advisering ten behoeve van het VWS-bestuur en de VWS-onderdelen op het gebied van faciliteiten, huisvesting en inkoop. WISP geeft gevraagd en ongevraagd advies op het gebied van rijksbrede bedrijfsvoering (Strategisch Advies). Tevens worden in opdracht van de directie Financieel- Economische Zaken (FEZ) tweedelijns activiteiten op het gebied van kwaliteit en procesbeheersing uitgevoerd (Kwaliteit Proces & Advies);
- Informatievoorziening (IV): ondersteunt het kerndepartement en kleinere concernonderdelen in de informatiebehoefte, inclusief kaderstelling en toetsing in samenwerking met de directie Informatiebeleid, beheert bedrijfsapplicaties en verzorgt toegang en beheer tot informatie. IV bestaat uit de afdelingen: CIO Kern/ Informatiemanagement, Kennisplein, I-team en de programma’s Open op Orde en Wet Open Overheid (WOO). De afdeling is vertegenwoordigd in de CIO-raad en adviseert directeur OBP onder andere voor bestuurlijke overleggen op het gebied van IT;
- Bedrijfsbureau: ondersteunt de primaire processen van de directie, zoals bedrijfsvoering en ondersteuning, evenementenbureau, communicatie, inkoop, financiën en control (IFC) en chauffeursdienst.
Herbert Barnard | directeur
Taakomschrijving
De directie Zorg en Jeugd Caribisch Nederland (ZJCN) is verantwoordelijk voor beleid en wetgeving op het gebied van volksgezondheid, welzijn en sport in Caribisch Nederland (Bonaire, Saba en Sint-Eustatius). Daarnaast is ZJCN verantwoordelijk voor de uitvoering van de zorgverzekering en jeugdzorg. De ambitie is om de zorg in Caribisch Nederland gelijkwaardig te maken aan Europees Nederland, met een zorgstelsel op maat dat rekening houdt met de kleinschalige context van de eilanden. Er is een grote inhaalslag gemaakt met het verbeteren van de curatieve zorg en jeugdzorg. Het wegwerken van achterstanden, ook op het niveau van regelgeving, vraagt nog om extra aandacht. Zo gaan we het aanbod voor jongeren met complexe problematiek verbeteren, werken we aan de opbouw van maatschappelijke ondersteuning en de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling, en voorzien we deze van een juridische basis. Bewegen en een gezonde leefstijl moeten onderdeel worden van het dagelijks leven van inwoners. Op het gebied van publieke gezondheid is doorontwikkeling van de lokale overheden van belang.
Aandachtsgebieden
Een groot deel van de directie woont en werkt op Saba, St. Eustatius en Bonaire. Gezamenlijk zet ZJCN in op de volgende aandachtsgebieden:
- Het afsluiten van zorgcontracten en het sturen van de zorgaanbieders op doelmatigheid en rechtmatigheid van de zorguitgaven.
- Het organiseren, faciliteren en monitoren van de jaarlijks circa 8000 medische uitzendingen tussen de BES-eilanden en naar landen in de regio en Europees Nederland.
- Het verder verbeteren van de samenwerking tussen de ziekenhuizen in Caribisch Nederland en op Aruba, Curaçao en Sint-Maarten.
- Het verbeteren van de curatieve zorg door in te zetten op veilige en betrouwbare elektronische gegevensuitwisseling en e-health initiatieven.
- Het vergroten van de capaciteit en het verbeteren van de voorzieningen in de langdurige zorg.
- Het sluiten van contracten met aanbieders van maatwerkvoorzieningen in het kader van maatschappelijke ondersteuning waarmee inwoners zo lang mogelijk thuis kunnen wonen.
- De uitvoering van tweedelijns ambulante jeugdzorgtrajecten, kinderbeschermingsmaatregelen, jeugdreclassering, pleegzorg en begeleid wonen voor circa 250 kinderen.
- Het uitbreiden, verbeteren en inkopen van jeugdzorg voor jongeren met complexe problematiek, waaronder residentiële jeugdzorg.
- Samen met sportbonden uit Europees Nederland de achterstanden op de sportaccommodaties wegwerken en de Caribische sportorganisaties versterken.
- Het ondersteunen van de lokale overheden met hun taken omtrent maatschappelijke ondersteuning, eerstelijns jeugdzorg, huiselijk geweld, preventie, pandemische paraatheid en publieke gezondheid.
- Interdepartementale afstemming met betrokken vakdepartementen, o.a. binnen de Stuurgroep Caribische delen van het Koninkrijk der Nederlanden.
- Het verkennen van welke wettelijke vormgeving passend is voor het Caribische stelsel voor zorg en ondersteuning.
Marijke Bogtstra | directeur
Taakomschrijving
De directie Wetgeving en Juridische Zaken (WJZ) heeft als missie het bevorderen van het juridisch en bestuurlijk-juridisch juist, consistent en tijdig handelen van VWS. Kerntaken zijn het opstellen van wet- en regelgeving, het voeren van juridische procedures en het geven van juridisch advies over bijvoorbeeld nieuw beleid en uitvoeringsvraagstukken van bestaand beleid. De directie WJZ werkt daarbij nauw samen met de (beleids)directies. De directie WJZ maakt onderdeel uit van een interdepartementaal netwerk van juridische directies.
Aandachtsgebieden
- Totstandkoming van wetgeving: het VWS-wettenbestand bestaat uit ongeveer 60 wetten. Jaarlijks komen 10-15 wetsvoorstellen en ongeveer 30 Algemene Maatregelen van Bestuur (AMvB’s) in het Staatsblad. Meer dan 100 ministeriële regelingen, waarvan de helft subsidieregelingen, komen jaarlijks in de Staatscourant. Een tachtigtal wetsvoorstellen is permanent in verschillende fasen van voorbereiding. WJZ is vanaf het begin betrokken bij de beleidsvorming, schetst de juridische randvoorwaarden en alternatieven voor nieuw beleid/wetgeving, en denkt mee met beleidsdirecties over stelselherzieningen.
- (Bestuurlijk-)juridische advisering en beoordeling van beleidsvoorstellen op rechtmatigheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid (waaronder staatssteun, privacy, het instellen van adviescommissies, verzelfstandiging en attributie/ delegatie/mandaat). De samenleving moet kunnen rekenen op een overheid die doet wat mensen nodig hebben en daarin betrouwbaar, transparant en aanspreekbaar is. De vele (civielrechtelijke) vraagstukken en procedures ten gevolge van de coronacrisis vergen nog immer stevige juridische begeleiding.
- Behandelen van bezwaar en beroep: jaarlijks ontvangen we ongeveer 1200 bezwaren. Ongeveer 10% gaat in beroep of vraagt een voorlopige voorziening; slechts een minderheid wordt in het gelijk gesteld.
- Behandelen Woo-verzoeken: jaarlijks ontvangen we rond de 200 Woo-verzoeken met een veelal (zeer) bewerkelijk en politiek-maatschappelijk relevant karakter. Ongeveer 100 verzoeken zijn tegelijk in behandeling. De Covid Woo-verzoeken zijn bij deze aantallen niet meegeteld. Deze Woo-verzoeken worden behandeld door de Programmadirectie Openbaarheid.
Karin Hobbelen | programmadirecteur
Taakomschrijving
De programmadirectie pgb (pdPGB) is verantwoordelijk voor een toekomstbestendig en uitvoerbaar persoonsgebonden budget (pgb). De pdPGB maakt dilemma’s inzichtelijk en bespreekbaar en weegt belangen af, samen met de keten. Binnen VWS met de directies Langdurige Zorg, Maatschappelijke Ondersteuning, Jeugd, Zorgverzekeringen en Patiënt & Zorgordening. Buiten VWS met de Sociale Verzekeringsbank (SVB), Zorgverzekeraars Nederland (ZN), Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), de belangenvereniging Per Saldo (budgethouders) en de Branchevereniging Kleinschalige Zorg (zorgverleners). De programmadirectie acteert op overkoepelende beleidsthema’s als minder regeldruk voor budgethouders en meer bestaanszekerheid voor zorgverleners. Om budgethouders, zorgverleners en verstrekkers te ondersteunen, ontwikkelt en beheert pdPGB in samenwerking met de keten het PGB-Portaal.
Aandachtsgebieden
- In samenwerking met de directie Maatschappelijke Ondersteuning, de VNG en Per Saldo werken we aan verbetering van de toegang tot het pgb bij gemeenten. Ook de toerusting van (potentiële) budgethouders en consulenten wordt meegenomen.
- De inzet van informele zorgverleners met een pgb biedt kansen in de krappe zorgarbeidsmarkt. Maar het leidt ook tot vraagstukken zoals het afbakenen van de scheidslijnen tussen betaalde en onbetaalde zorg of de bestaanszekerheid van zorgverleners (pgb als gezinsinkomen). Samen met directie Jeugd zoeken we naar antwoorden.
- Met de directie Patiënt en Zorgordening werken we aan beperking van oneigenlijk gebruik van pgb’s, onder andere door het mogelijk maken van gegevensdeling.
- In afstemming met pdPGB werkt de directie Langdurige Zorg aan een alternatieve financieringsvorm voor pgb-gefinancierde wooninitiatieven die feitelijk als zorgaanbieder fungeren. Dit past bij de ideeën over hoe het pgb gerichter kan worden ingezet.
- De pdPGB is vanuit VWS opdrachtgever voor de SVB en voor iRealisatie (voor de doorontwikkeling van het PGB-Portaal) en het Overheidsdatacentrum Noord (housing en hosting portaal).
Domeinoverstijgende trajecten: Met een open beleidsaanpak bereidt de directie fundamentele keuzes voor over hoe het pgb in de toekomst een waardevolle aanvulling kan zijn op zorg in natura. - De pdPGB is de drijvende kracht achter verschillende trajecten rondom (de professionalisering van) het werkgeverschap en opdrachtgeverschap van budgethouders en de afstemming daarover met SZW. - Er wordt binnen en buiten de directie hard gewerkt aan het PGB-Portaal en de aansluitingen van gemeentes hierop. In dit portaal kunnen gebruikers gemakkelijk, snel, overzichtelijk en veilig hun pgb-administratie doen. Zo draagt de pdPGB bij aan passende, betaalbare en duurzame zorg én aan de participatie van budgethouders.
Marijke van der Heijden-Schippers | programmadirecteur
Taakomschrijving
Tijdens de coronaperiode kwamen bij VWS veel Wob-verzoeken (Wet openbaarheid bestuur, voorganger van de Wet open overheid) binnen over corona. Om de crisisorganisatie binnen VWS niet te veel te belasten met uitvoering van de Wob, is besloten om per 1 oktober 2021 een aparte programmadirectie in te richten: de Programmadirectie Openbaarheid (PDO). PDO werkt aan het openbaar maken van informatie over de coronaperiode. Alle verzoeken om deze informatie, die op basis van de Wet open overheid (Woo, de opvolger van de Wob) bij het ministerie van VWS worden ingediend, komen bij deze directie terecht.
De directie telt zeven teams: zes teams bestaande uit voornamelijk juristen, die dagelijks bezig zijn met het beoordelen en openbaar maken van documenten, en een team dat verantwoordelijk is voor de logistiek rondom de informatieverzoeken.
Aandachtsgebieden
- Voorbereiden van Woo-besluiten
De kernactiviteit van PDO is het zorgvuldig en efficiënt voorbereiden van Woo-besluiten over de coronabestrijding door VWS en het verstrekken van beoordeelde informatie aan verzoekers. - Aanpak en doorontwikkeling van de openbaarheid van bestuur
PDO zet in op het afdoen van alle Woo-verzoeken. Sinds de start van de directie gaat het om miljoenen documenten die inhoudelijk beoordeeld moeten worden. Daarom is gekozen voor een aanpak in tijdsfases en per categorie, de zogenaamde gefaseerde aanpak. PDO kijkt op welke wijze deze aanpak verder verfijnd kan worden met als doel de beoordeling van documenten efficiënter en sneller te maken. Ook zorgt PDO voor de aanpak en doorontwikkeling van de openbaarheid van bestuur binnen VWS. Hierbij vindt ondersteuning plaats door Artificiële Intelligentie (AI). Met AI kunnen documenten die niets met corona te maken hebben op eenvoudige wijze buiten de inventarisatie blijven. - Sinds begin september 2023 plaatst VWS Woo-besluiten en bijbehorende documenten op www.open.minvws.nl. Documenten op dit platform zijn gemakkelijk toegankelijk en doorzoekbaar met zoektermen. De komende tijd zetten we eerder genomen besluiten en bijbehorende documenten van de oude website (www.wobcovid19.rijksoverheid.nl) geleidelijk over naar dit nieuwe platform. Zodat ook deze documenten makkelijker te vinden zijn.
- Parlementaire enquêtecommissie corona
Begin 2024 is de parlementaire enquêtecommissie corona gestart. Het doel van de enquête is te komen tot waarheidsvinding. De enquêtecommissie onderzoekt het handelen van het kabinet tijdens de coronacrisis, de afwegingen die zijn gemaakt en de inzichten die daaraan ten grondslag lagen. Daarnaast onderzoekt de commissie de rol en het functioneren van de Tweede Kamer. VWS verwacht dat de enquêtecommissie veel informatie van het departement zal vorderen en VWS-sleutelfunctionarissen tijdens de crisis zal willen horen. PDO zorgt voor de informatieverstrekking aan de Tweede Kamer en ondersteunt de (oud)collega’s en (voormalig) bewindspersonen die de commissie uitnodigt.