Het verhaal van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) werkt elke dag aan een slim, vaardig en creatief Nederland. Een land waar je jezelf mag en kan zijn. Een land waar iedereen mee kan doen. Waar je de vrijheid hebt om je te ontwikkelen en te uiten. Als iedereen een gelijke kans krijgt, dan kan al het talent in Nederland bloeien. Van de handigste handen tot de knapste koppen.
Bekijk de video met het verhaal van OCW.
(De video start met een beeld van een vrouw en daarna een man die recht in de camera kijken.) *Muziek speelt* (Vervolgens verschijnt er een andere jongeman in beeld). VOICE-OVER: Wij zijn het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Samen werken we elke dag aan een slim, vaardig en creatief Nederland. (Er verschijnt een andere vrouw, een man, en daarna nog twee vrouwen die allemaal op hun beurt recht in de camera kijken. Hierna verschijnen twee vrouwen in een witte jurk, omringd door familie en vrienden, de plek waar ze zojuist zijn getrouwd.) VOICE-OVER: Een land waar je jezelf mag en kan zijn. Een land waar iedereen mee kan doen. (Een juf zit met haar leerlingen aan een tafel. De juf geeft uitleg en de leerlingen zijn tegelijkertijd aan het tekenen. Een jonge vrouw schijft een wiskundesom uit.) Vervolgens zie je een juf met haar leerlingen aan één tafel zitten. De juf geeft uitleg en de leerlingen zijn tegelijkertijd aan het tekenen. Daarna zie je een jonge vrouw een wiskundesom uitschrijven. VOICE-OVER: Waar je de vrijheid hebt om je te ontwikkelen en te uiten. (Een jonge vrouw is aan het demonstreren en houd daarbij een bord in de lucht. Vervolgens zie je een kind dat aan het spelen is op school, naast hem zit een juf die iets tegen hem zegt.) VOICE-OVER: Als iedereen een gelijke kans krijgt, dan kan al het talent in Nederland bloeien. (Een jonge vrouw speelt viool.) VOICE-OVER: Van de handigste handen tot de knapste koppen. (Een meisje krijgt praktijkles van haar leraar. Ze steekt haar duim op naar de camera. Gevolgd door een beeld waar een jonge vrouw in een laboratorium aan het werk is. Daarna zie je een beeld in een ziekenhuis waar een patiënt in bed ligt en wordt ondervraagd.) VOICE-OVER: Zodat iedereen een actieve en unieke bijdrage kan leveren aan onze samenleving. (Gevolgd door een jongen die gitaar speelt en een man die een kunstwerk schildert.) VOICE-OVER: Zodat deze open, vrij en vitaal blijft. Nu en in de toekomst. (Een vrouw fietst over de afsluitdijk, langs het water.) Vanaf boven zie je mensen wandelen langs het water en gezamenlijk lunchen. Op kantoor zit een vrouw achter haar laptop in een digitaal overleg met vier andere collega's.) VOICE-OVER: Elke dag werken we samen aan de toekomst van Nederland. (Drie leerlingen voeren een scheikunde-opdracht uit, de leraar staat naast ze.) VOICE-OVER: Ieder vanuit z'n expertise en eigenheid. (Een groepje leerlingen loopt door de gang op school, het meisje draait zich om en kijkt in de camera. Twee leerlingen zitten naast elkaar aan een bureau en maken een toets.) VOICE-OVER: Met oog voor vandaag. (Een jongen en meisje zitten allebei achter een laptop in groepsopstelling. De juf praat met de jongen en geeft uitleg.) VOICE-OVER: En aandacht voor morgen. (Ministers Robbert Dijkgraaf, Dennis Wiersma en staatssecretaris Gunay Uslu praten alle drie op hun beurt in een microfoon.) VOICE-OVER: Onze bewindspersonen bepalen hierin de koers. (Een groep medewerkers zit in een meeting.) VOICE-OVER: En wij zorgen voor een stevige basis waarop we voort kunnen bouwen. (Twee collega's zitten achter één laptop en wijzen iets aan op het beeldscherm.) VOICE-OVER: We luisteren naar de mensen waar we het voor doen. (Je ziet een jonge vrouw sleutelen aan een motor. Vervolgens zie je een moeder samen met haar dochter en zoontje op de bank zitten, ze leest een boek voor.) VOICE-OVER: Van een uitgesproken professional tot een bezorgde ouder. (Vervolgens zie je vier collega's wandelen door de gang en tegelijk in discussie met elkaar.) VOICE-OVER: We brengen mensen en organisaties samen. Stimuleren initiatieven en samenwerking. (Een groep mensen zit in rijen naast elkaar, klappen en kijken vrolijk naar iets wat voor zich afspeelt. Dan loopt een groep leerlingen op school in slow-motion een trap af.) VOICE-OVER: We maken het mogelijk dat iedereen goed onderwijs krijgt. (Een groep studenten zit in de collegezaal, luistert en maakt aantekeningen van wat er wordt verteld door de leraar. Gevolgd door een shot waarin een blije studente haar diploma heeft gehaald en haar ouders knuffelt.) VOICE-OVER: En een waardevol diploma kan behalen. (Een journaliste heeft een microfoon voor zich en doet verslag van een gebeurtenis. Vervolgens zie je een meisje die kleurrijke muurschilderingen aan het maken is met verf.) VOICE-OVER: Dat journalisten en kunstenaars zich in alle vrijheid kunnen uiten. (Een vrouw loopt door het Rijksmuseum. Een orkest geeft een optreden, allerlei mensen spelen viool en er is één iemand die het orkest begeleidt.) VOICE-OVER: Dat cultuurmakers er voor zorgen dat we elkaars verhalen leren kennen. (Een band geeft een optreden, het publiek gaat helemaal los en er gaat confetti door de lucht.) VOICE-OVER: en onze wereld door andermans ogen kunnen ervaren. (Een dj staat achter een draaitafel en raakt zijn plaat aan.) VOICE-OVER: Dat er voor iedereen op media- en cultuurgebied iets te kiezen valt. (In een theatervoorstelling schijnt ligt op een rood doek, het publiek klapt enthousiast.) VOICE-OVER: Van theatervoorstellingen tot radiozenders en van films tot musea. (Een meisje maakt radio, ze heeft een koptelefoon op en zit achter een groot scherm. Twee jongens zijn in een museum en bekijken een schilderij met een zaklamp.) VOICE-OVER: Dat onze monumenten en verhalen behouden blijven voor volgende generaties. (Een groep mensen is bezig met het doen van opgravingen.) VOICE-OVER: Dat wetenschappers de ruimte krijgen om hun ontdekkingen te doen. (Op een festivalterrein staan duizenden mensen, in de lucht zweven allerlei gekleurde ballonnen.) VOICE-OVER: En dat iedereen een volwaardige plek in onze samenleving krijgt. (De pride is bezig, een boot staat vol met mannen en vrouwen in zwart/witte pakjes, langs de zijlaan staan hordes met mensen.) VOICE-OVER: Ongeacht wie je bent, waar je vandaan komt of waar je voor staat. (Twee jongens filmen zichzelf en de ene jongen geeft de ander een kus op zijn wang. Dan verschijnt er een man die recht in de camera kijkt, gevolgd door een andere man.) VOICE-OVER: Wij zijn het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. (Dan verschijnt er een vrouw, gevolgd door een man en daarna nog een vrouw die ook in de camera kijken.) VOICE-OVER: Samen werken we elke dag aan een slim, vaardig en creatief Nederland. (Tot slot verschijnt het logo van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.)
Over ons
Elke dag werken we samen aan de toekomst van Nederland. Ieder vanuit z’n expertise en eigenheid. Met oog voor vandaag. En aandacht voor morgen. Onze bewindspersonen bepalen hierin de koers. En wij zorgen voor een stevige basis waarop we voort kunnen bouwen.
We luisteren naar de mensen voor wie we het doen. Van een uitgesproken professional tot een bezorgde ouder. We brengen mensen en organisaties samen, en stimuleren initiatieven en samenwerking.
Waar en voor wie we werken
We maken het mogelijk dat iedereen goed onderwijs krijgt. En een waardevol diploma kan behalen. Dat journalisten en kunstenaars zich in alle vrijheid kunnen uiten. Dat cultuurmakers ervoor zorgen dat we elkaars verhalen leren kennen en onze wereld door andermans ogen kunnen ervaren. Dat er voor iedereen op media- en cultuurgebied iets te kiezen valt. Van theatervoorstellingen tot radiozenders en van films tot musea.
Dat onze monumenten en verhalen behouden blijven voor volgende generaties. Dat wetenschappers de ruimte krijgen om hun ontdekkingen te doen. En dat iedereen een volwaardige plek in onze samenleving krijgt. Ongeacht wie je bent, waar je vandaan komt of waar je voor staat.
Het verhaal van OCW en onze principes
Ons verhaal laat zien waar we aan werken. De zogenaamde OCW-principes zijn de dagelijkse handvatten die ons helpen ons werk nog beter te doen. Van samenwerken tot je blijven ontwikkelen. We hebben er 6:
Onthoud goed voor wie je het doet
We zijn er voor iedereen in Nederland. Iedereen verdient een gelijke kans. En daar werken we elke dag aan. Houd altijd scherp voor ogen voor wie je het doet en waarom je het doet. Onderzoek ook of het in de praktijk uitpakt zoals het bedoeld is. Luister goed naar signalen uit de maatschappij én politiek. Hoe groot of klein een signaal ook is. Alle signalen verdienen onze aandacht.
Blijf een leerling
Wees nieuwsgierig naar ontwikkelingen in je vakgebied en daarbuiten. Je bent nooit uitgeleerd. Stel vragen. Haal inspiratie uit de kleinste gesprekken. En de grootste boeken. Doe kennis op zowel binnen als buiten onze organisatie.
Laat je stem horen
Wees trouw aan jezelf en spreek je uit. Dan ben je op je best. Deel je dromen. Je ideeën. Je mening. Je kijk. Durf kritische vragen te stellen. Ga voor iets staan. Durf ook je stem te laten horen aan iemand die hoger in de organisatie zit.
Weet dat je niet alles weet
Wees open over wat je wel en niet weet. Geef anderen een inkijk in jouw wereld. Openheid haalt ruis weg. Wees bewust dat je gekleurd naar de wereld kijkt. Houd een brede en nieuwsgierige blik. Stomme vragen bestaan niet. Beter iets twee keer vragen dan aannemen dat je het begrijpt. Zeg niet altijd meteen ja, maar bedenk of je alle informatie hebt om een belofte te maken.
Kijk vooruit
Er zijn altijd zaken die nu moeten. Doelen die snel bereikt moeten worden. Maar er zijn ook doelen die in de toekomst liggen. Doelen waar je vandaag het zaadje voor plant en die je misschien pas over 50 jaar oogst. Beide doelen zijn belangrijk. Kijk daarom niet alleen wat er voor je voeten ligt, maar kijk ook vooruit. Formuleer je doelen helder en concreet. Durf te prioriteren. Weet wat nu moet. Weet wat kan wachten. En houd daaraan vast. Alles moet altijd nu. In werkelijkheid is keuzes maken het beste, zodat je stap voor stap de zaken af krijgt.
Speel een symfonie
Zoek oplossingen in samenwerking. Geef elkaar de ruimte en vind elkaars talenten. Waardeer ze. Bewonder ze. Gebruik ze. Talenten die elkaar de ruimte geven komen samen verder. Deel je kennis, vaardigheden en ideeën met anderen. Zie wat de ander nodig heeft. Luister met aandacht. Vraag door en voel de ander aan. Laat merken dat je informatie haalt uit wat de ander zegt. Ga in gesprek en maak contact.