SG-cluster

Het SG-cluster ondersteunt en adviseert alle onderdelen van het departement op het gebied van bedrijfsvoering, communicatie, juridische zaken en politiek-bestuurlijke zaken.

Het cluster vervult de controlfunctie voor het gehele departement en door middel van de Auditdienst Rijk de interne auditfunctie voor de hele Rijksdienst. Het SG-cluster vertegenwoordigt met de directie Domeinen Roerende Zaken de Staat als eigenaar van roerende zaken.

Het SG-cluster bestaat uit 11 directies. De Secretaris-Generaal (SG) stuurt de directies Algemene Financiële en Economische Politiek en Hoofddirectie Financieel-Economische Zaken direct aan. De plaatsvervangend Secretaris-Generaal (pSG) stuurt de directies Communicatie, Juridische Zaken, Bedrijfsvoering, Auditdienst Rijk, Bureau BVA, Bureau Bestuursondersteuning en Advisering, Concerndirectie Mens en Organisatie, Concerndirectie Informatievoorziening en Openbaarmaking en Domeinen Roerende Zaken aan.

De pSG is tevens de Chief information officer van het departement.

Directie Communicatie

Directie Communicatie zorgt ervoor dat het beleid van Financiën in de juiste woorden, met de juiste beelden, op het juiste moment, bij de juiste mensen terecht komt. De Directie Communicatie zorgt dat de boodschappen van het ministerie intern overeenkomen en aansluiten bij de rijksbrede communicatie. De directie maakt informatie openbaar, geeft communicatieadvies, verzorgt de woordvoering en persvoorlichting, schrijft speeches, maakt nieuwsanalyses, voert de hoofdredactie van Rijksportaal (intranet) en het Financiëndeel op www.rijksoverheid.nl, handelt vragen en verzoeken van burgers en bedrijven af en verzendt openbare stukken (bijvoorbeeld naar de Tweede Kamer).

Hoofddirectie Financieel-Economische Zaken

Hoofddirectie Financieel-Economische Zaken adviseert op financieel-economisch terrein de bewindslieden, de (plaatsvervangend) Secretaris-Generaal en de Directeuren-Generaal over het departementale beleid. Daarbij gaat het niet alleen om budgetten, maar ook om consequenties/impact van het beleid, kwaliteit van beleid en de organisatie van de bedrijfsvoering. Om dit te realiseren stellen we vooraf de kaders vast van bijvoorbeeld de departementale planning-en-controlcyclus, het risicomanagement en het toezicht op de financiële administratie.

Directie Algemene Financiële en Economische Politiek

De directie Algemene Financiële en Economische Politiek (AFEP) is de economische stafdirectie van het ministerie van Financiën en heeft overzicht over het hele financieel-economische beleid (uitgaven en inkomsten). De directie adviseert de bewindspersonen en de ambtelijke leiding over lopende beleidsvraagstukken vanuit een economische invalshoek, met een brede blik op de effecten voor economie, markt en samenleving.

AFEP is verantwoordelijk voor de macroraming (economische effecten) van de belastinginkomsten en bewaakt het lastenkader. Daarbij is de directie nauw betrokken bij de budgettaire besluitvorming in het voorjaar (uitgavenbesluitvorming) en in augustus (besluitvorming over de inkomsten (de lasten) en de koopkracht). Veel van het werk wordt gedreven door de politieke en economische actualiteit. Daarnaast heeft de directie een belangrijke rol in werk gericht op de langere termijn. AFEP agendeert onderwerpen die nog niet op de agenda staan en daarbij speelt ook het data team van AFEP een belangrijke rol. De activiteiten van de directie gaan breed van klimaat tot problematische schulden en van het belastingstelsel tot de inkomensverdeling.

Directie Bestuursondersteuning en Advies

De directie Bestuursondersteuning en Advies (BOA) maakt deel uit van het SG-cluster. Het valt daarmee onder het cluster van de plaatsvervangend secretaris-generaal (pSG) en bestaat momenteel uit 4 afdelingen: de afdeling Advies, de afdeling Bestuursondersteuning, de afdeling Eigenaarsadvisering en de tijdelijke afdeling Parlementaire Enquêtes. De politiek adviseurs (PA’s) van de bewindspersonen zijn ook onderdeel van BOA.

BOA is de afgelopen jaren sterk gegroeid, zowel in taken en verantwoordelijkheden als in omvang. De directie BOA ondersteunt en adviseert de politieke en ambtelijke top van het ministerie over bestuurlijke en politieke aangelegenheden. Hieronder valt o.a. de coördinatie en voorbereiding van de ministerraad, onderraden, ministeriële overleggen, het interdepartementale SG-overleg en het secretariaat van de bestuursraad.

De directie bewaakt het proces van de stukkenstroom richting de bewindspersonen, adviseert en ondersteunt de bewindspersonen en andere directies over protocollaire zaken.

Bij de directie is ook de departementale crisiscoördinatie belegd en BOA is het centrale aanspreekpunt voor parlementaire zaken en coördineert parlementaire enquêtes, ondervragingen en onderzoeken.

Daarnaast adviseert BOA over de continuïteit en langetermijndoelstellingen van de uitvoerende en toezichthoudende organisaties van Financiën.

Directie Juridische Zaken

Directie Juridische Zaken adviseert de politieke en ambtelijke leiding en alle directies van het ministerie over juridische aangelegenheden. Zij ondersteunt directies die wetgeving opstellen en beleid voorbereiden. Daar waar directie Juridische Zaken niet als eerstelijns juridisch adviseur betrokken is, geeft zij second opinions. De directie stelt overeenkomsten en convenanten op en voert en begeleidt gerechtelijke procedures. Daarnaast houdt de directie zich bezig met Woo-verzoeken, inclusief bezwaar- en beroepsprocedures. Ook zijn integriteits- en compliancevraagstukken bij directie Juridische Zaken belegd. De directie regelt ook de externe juridische dienstverlening.

Directie Bedrijfsvoering

De directie Bedrijfsvoering ondersteunt alle medewerkers in hun werk bij Financiën op het gebied van personeel en organisatie, financiën, documentaire informatievoorziening, archiefbeheer, ICT, inkoop, huisvesting en facilitaire dienstverlening.

De directie bestaat uit vier onderdelen: de eenheid Facilitair Huisvesting Inkoop en Financiën, en de projectorganisatie Integrale Beveiliging Financiën.

De adviseurs bedrijfsvoering ondersteunen de directoraten-generaal. De overige uitvoerende taken zijn grotendeels, conform rijksbreed beleid, ondergebracht bij de rijksbrede Service Center Organisaties (SSO’s) of op basis van publiek-private samenwerking bij een dienstverlener.

Auditdienst Rijk

De Auditdienst Rijk is de onafhankelijke interne auditor van de Rijksoverheid en dé auditautoriteit in Nederland voor de Europese Commissie. De Auditdienst Rijk valt organisatorisch onder het ministerie van Financiën/SG-cluster en heeft kantoren in Apeldoorn, Den Haag, Groningen, Utrecht en Zwolle.

De dienstverlening van de Auditdienst Rijk bestaat uit onderzoek en kennis om de sturing, beheersing, verantwoording en toezicht door de overheid te versterken. Dit doen zij op het gebied van financiële-, organisatie- en IT-onderwerpen en het beheer van Europese geldstromen. De onderzoeken richten zich op drie hoofdgroepen:

  • Onderzoeken voor de wettelijke taak gericht op het uitbrengen van de jaarlijkse auditrapporten bij de jaarverslagen van de ministeries. Deze wettelijke taak volgt uit de Comptabiliteitswet 2016, artikel 3 van het Besluit Auditdienst Rijk.
  • Onderzoeken op verzoek van de politieke en ambtelijke leiding van elk ministerie. Deze onderzoeken gaan vaak over de beleids- en de bedrijfsvoering van het ministerie. Daarnaast doet de Auditdienst Rijk onderzoeken naar projecten die door de Tweede Kamer zijn aangewezen als een groot project. Bijvoorbeeld de hoge snelheidslijn-zuid, het 'Hoog Water Beschermingsprogramma' en de verwerving van F-35 vliegtuigen.
  • Onderzoeken voor de Europese Commissie in opdracht van de betrokken ministers. Hierbij is de Europese regelgeving leidend.

De opdrachtgevers maken de onderzoeksrapporten van de Auditdienst Rijk actief openbaar, tenzij er een uitzonderingsgrond geldt. De minister van Financiën stuurt elk halfjaar een overzicht met titels van de opgestelde rapporten aan de Tweede Kamer. 

Domeinen Roerende Zaken

Domeinen Roerende Zaken (DRZ) is een directie van het ministerie van Financiën. De staatssecretaris Fiscaliteit en Belastingdienst is politiek verantwoordelijk voor DRZ. DRZ is de wettelijke bewaarder van in beslag genomen goederen. Daarnaast is DRZ bij wet aangewezen om overtollige goederen van de Rijksoverheid te verwerken.

Bureau BVA

Bureau BVA is het bureau van de Beveiligingsautoriteit (BVA) en verantwoordelijk voor de integrale beveiliging van het ministerie van Financiën. Hieronder vallen de volgende disciplines: risicobeheersing en calamiteitenmanagement, informatiebeveiliging, fysieke beveiliging, personele beveiliging, vertrouwensfuncties en kwetsbare functies, privacy en gegevensbescherming, compliance en integriteit. De BVA vervult zijn rol samen met de leden van Bureau BVA. Bureau BVA bestaat uit de volgende onderdelen: het expertteam met experts op de verschillende disciplines, het team van de Functionaris Gegevensbescherming (FG), het team van de Compliance Officer en het Onderzoeksbureau Integriteit Financiën (OIF).

De missie van Bureau BVA is bij te dragen aan een veilige en vertrouwelijke werkomgeving op het ministerie van Financiën. De medewerkers en informatie moeten veilig zijn, en mensen moeten zich veilig voelen om hun werk voor Nederland goed te kunnen uitvoeren. Het faciliteren van een balans tussen werkbaarheid en veiligheid is hierbij een van de uitgangspunten, met als kern het toezicht houden op de kwaliteit van de integrale beveiliging.

Daarnaast heeft Bureau BVA de taak om synergie te creëren binnen de integrale beveiligingsterreinen van het ministerie. Het ondersteunt de dienstonderdelen bij het in kaart brengen van risico’s op het gebied van integrale beveiliging en geeft adviezen om beleid en de implementatie ervan te verbeteren.

Bureau BVA valt onder de verantwoordelijkheid van de plaatsvervangend Secretaris-Generaal (pSG). Daarnaast maakt de BVA van het ministerie van Financiën deel uit van het Rijksbrede BVA-stelsel onder leiding van de BVA Rijk.

Concerndirectie Informatievoorziening & Openbaarmaking

Deze directie realiseert de best mogelijke informatievoorziening voor medewerkers en de grootste mogelijke transparantie van het ministerie van Financiën en draagt zo bij aan de missie en ambitie van het departement. De directie hield zich al bezig met informatievoorziening en het verder op orde brengen en houden van informatiehuishouding. Vanaf mei 2024 zijn daar taken bijgekomen op het gebied van openbaarmaking, passend bij de ambitie van ons ministerie om in 2026 open en transparant te zijn in de ogen van maatschappelijke doelgroepen. We werken aan onze ambities door te verbinden, vereenvoudigen en vernieuwen en door op te treden als betrouwbare en stabiele kadersteller, adviseur en dienstverlener. Deze directie heeft afdelingen voor de beleidsmatige en de dienstverlenende kant voor informatievoorziening. En met de afdeling voor openbaarmaking krijgt deze directie tevens een externe focus. Denk hierbij aan contact met burgers die een Woo-verzoek indienen. Later dit jaar krijgt deze directie er nog een afdeling bij: voor het verder op orde brengen én houden van de informatiehuishouding.

Concerndirectie Mens en Organisatie

Concerndirectie Mens en Organisatie (CDMO) is een centrale directie in het SG-cluster die wordt aangestuurd door de plaatsvervangend secretaris-generaal (pSG). CDMO heeft een (waar nodig) kader stellende en controlerende rol op M&O-gebied richting het hele departement en een adviserende en ondersteunende rol richting het beleidsdepartement.

CDMO is de partner voor alles op het gebied van medewerkers, de inrichting en werking van de organisatie van Financiën. De directie adviseert en ondersteunt de bestuursraad op strategische beleidsmatige vraagstukken, op gebied van mens en organisatie, zoals leiderschapsontwikkeling, management development, meerjarige personeelsplanning, (impactvolle) arbeidsvoorwaardelijke ontwikkelingen en duurzame inzetbaarheid gericht op de missie van het concern Financiën. Ook de verantwoordelijkheid voor het beleid en de infrastructuur op het terrein van sociale veiligheid en integriteit liggen bij CDMO. De directie bestaat uit vier afdelingen: Strategie en Realisatie, Werkgeverszaken en Integriteit, Analyse en Beheersing en Advies en ondersteuning. Daarnaast heeft de directie nog een cluster directieondersteuning.