Ontvangstbevestiging
De directie Juridische Zaken stuurt u zo snel mogelijk na ontvangst van uw bezwaarschrift een ontvangstbevestiging.
Telefonisch contact
De directie Juridische Zaken neemt vervolgens telefonisch contact met u (of uw gemachtigde) op. Tijdens het gesprek krijgt u verdere informatie over de bezwaarprocedure. En kijkt de directie Juridische Zaken of het mogelijk is om samen tot een oplossing te komen.
Hoorzitting
De directie Juridische Zaken geeft u de mogelijkheid om uw bezwaar mondeling toe te lichten tijdens een hoorzitting. De directie Juridische Zaken kan besluiten om geen hoorzitting te houden in de volgende gevallen:
- als direct duidelijk is dat uw bezwaarschrift niet aan de wettelijke eisen voldoet;
- als er geen enkele goede reden bestaat voor uw bezwaar;
- als u heeft aangegeven dat u geen behoefte heeft aan een hoorzitting;
- als u niet op tijd heeft aangegeven dat u gehoord wil worden;
- als u volledig gelijk kunt krijgen zonder dat anderen daarvan nadeel ondervinden.
De hoorcommissie bestaat uit medewerkers van het ministerie van Financiën. De meerderheid van de leden van de hoorcommissie is niet bij de voorbereiding van het besluit betrokken geweest.
Beslistermijn
De directie Juridische Zaken streeft ernaar binnen 6 weken op uw bezwaar te beslissen. Deze termijn kan met 6 weken worden verlengd. De beslistermijn kan dus in totaal 12 weken zijn. Lukt het ook niet om binnen deze termijn tot een beslissing te komen? Dan neemt de directie Juridische Zaken tijdig contact met u op om het uitstel te bespreken. De afspraken hierover worden schriftelijk vastgelegd.
Besluit
De directie Juridische Zaken neemt een besluit op uw bezwaarschrift. De directie Juridische Zaken stuurt dit besluit en het verslag van de hoorzitting aan u toe.
Bent u het niet eens bent met het besluit op uw bezwaarschrift? Dan kunt u daartegen beroep indienen bij de rechter. Onderaan het besluit staat vermeld hoe en waar u beroep kunt indienen.