‘Handelsmissies zijn belangrijk voor contacten en nieuwe orders’
Ministeries
De virtuele handelsmissie van Nederland met het Verenigd Koninkrijk, op 7 en 11 oktober, moet contacten leggen en kansen creëren voor Nederlandse bedrijven. Eén van hen is MEP, dat communicatiesystemen bouwt en onderhoudt voor lucht- en scheepvaart. Directeur Werner van Eck ging al vaker op handelsmissie: ‘Zeker voor kleinere bedrijven zijn handelsmissies heel belangrijk voor contacten en nieuwe orders.’
Vliegvelden en havens van over de hele wereld gebruiken de voice communicatiesystemen van MEP om te communiceren met piloten van vliegtuigen en kapiteins van schepen. Deze systemen moeten feilloos werken, zegt de directeur van MEP, Werner van Eck. ‘Een nieuwe markt voor ons zijn windmolenparken-in-aanleg. Ook daarbij kunnen onze systemen zorgen dat technici met elkaar kunnen overleggen, de aanvoer van mensen wordt afgestemd en schepen gewaarschuwd worden als ze te dichtbij komen.’
Al dertig luchthavens in het Verenigd Koninkrijk werken met de systemen van MEP, maar nog geen enkele van de Britse havens. Precies om die reden doet Van Eck mee met de virtuele handelsmissie. ‘De Britse havens zijn een heel interessante markt voor ons.’
Belangrijke mogelijkheden
Van Eck ging drie keer eerder op handelsmissie, met wisselend succes. ‘Meestal levert het een order op of interessante contacten. Voor kleinere bedrijven zijn handelsmissies belangrijke mogelijkheden.’ Dat het virtueel is maakt Van Eck niet zoveel uit. ‘Het voordeel is dat het minder tijd kost, het nadeel dat je het informele contact mist.’
De virtuele handelsmissie is voorbereid met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Van Eck heeft aangegeven welke partijen en bedrijven uit het Verenigd Koninkrijk hij graag wil spreken. Verder heeft hij het profiel van zijn eigen bedrijf geüpload. De directeur is erg te spreken over de organisatie. ‘Sowieso zijn de handelsmissies waar ik aan heb deelgenomen erg goed en professioneel van opzet. De organisatie, ondersteuning en de voorbereiding zijn erg goed, zowel vanuit RVO als het ministerie van Buitenlandse Zaken.’
Brexit en corona
De Brexit heeft het Verenigd Koninkrijk niet minder interessant gemaakt voor Nederlandse bedrijven. Van Eck: ‘Het is meer gedoe, er is meer papierwerk bijvoorbeeld, maar het is voor ons bedrijf nog te overzien. Het vervelendst momenteel zijn de verschillen in corona-maatregelen met Europa. We hebben volgende maand een presentatie in het noorden van Engeland, maar zelfs onze lokale partner heeft geen idee of die door kan gaan.’
Van Eck zou ook Brits bedrijven willen aanmoedigen om deel te nemen aan de missie. ‘Het is een unieke gelegenheid om in een tweetal dagen kennis te maken met de gehele branche. Dit leidt altijd tot nieuwe contacten, kansen en samenwerkingen. Bovendien komen er tijdens gesprekken ook altijd kansen in de Nederlandse markt naar voren.’