UNICEF: ‘Hoe we jongeren een toekomst geven’
Ministeries
‘Kinderen en jongeren gaan niet alleen naar school om later te gaan werken. Met de vaardigheden die we jongeren aanleren kunnen ze ook een proactieve en positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Deze uitkomst van ons werk is fantastisch.’ Stijn Wouters is programma-adviseur bij UNICEF Nederland op het gebied van onderwijs, jeugd en werk.
Voor UNICEF Nederland staan de thema’s ‘weerbare jongeren’, ‘voedselzekerheid’ en ‘kinderen op de vlucht’ centraal. Als het gaat om onderwijs richt UNICEF zich zowel op de allerkleinsten als op jongeren, lifelong learning noemt UNICEF dat in haar nieuwe onderwijsstrategie. Stijn: ‘Het is belangrijk om van jongs af aan te leren. Dan bedoel ik niet alleen leren lezen en schrijven, maar juist het ontwikkelen van motoriek, hoe met andere kinderen om te gaan en je sociaal te gedragen. Op zeer jonge leeftijd gaat de ontwikkeling zo snel, daar spelen we op in. Deze kinderen hebben er ontzettend veel profijt van in de kleuterklas en in de jaren daarna.’
Outreach teams
Om erachter te komen waarom jongeren niet naar school (kunnen) gaan, zet UNICEF outreach teams in. ‘Ik ben een keer meegegaan naar een aantal gezinnen in Libanon’, vertelt Stijn. ‘In deze leuke maar ook heel heftige gesprekken hoor je dan dat transport naar school toe of de tijden waarop onderwijs gegeven wordt een barrière vormt. Deze uitkomsten zijn belangrijke onderdelen van ons werk. Hierop bouwen we ons onderwijsprogramma.’ In Libanon kregen gezinnen bijvoorbeeld extra kinderbijslag van UNICEF zodat zij onder andere de transportkosten naar school konden betalen.
Behoefte aan flexibele opleiding
Samen met Buitenlandse Zaken kijkt UNICEF naar de verschillende behoeften in de focusregio’s. Er zijn in bijvoorbeeld Libanon en Jordanië helaas nog veel jongeren en zelfs kinderen uit arme gezinnen die werken. Stijn: ‘Zij willen wel naar school maar moeten vaak ook een inkomen verdienen. Dus bieden wij programma’s aan in het weekend, ’s avonds of online. We bieden altijd standaard lessen rondom communicatie, teamwork, kritisch- en probleemoplossend denken aan. Maar ook allerlei beroepstrainingen op verschillende niveaus: om kapper te worden, mobiele telefoons te kunnen repareren of te leren programmeren.
Perspectief bieden
UNICEF heeft speciale aandacht voor jongeren die als gevolg van het conflict in Syrië al jaren in armoede en onzekerheid leven. ‘De situatie is erg uitzichtloos’, volgens Stijn. ‘Dat doet veel met het perspectief van de jongeren daar. Belangrijk aan de strategie van UNICEF is dat het onderwijs ook daadwerkelijk perspectief op werk biedt binnen alle beperkingen van de overheid.’ In het Zatari-vluchtelingenkamp in Jordanië wonen 40.000 kinderen en jongeren. Zij mogen van de overheid slechts beperkt buiten het kamp werken. UNICEF zoekt in Jordanië naar mogelijkheden binnen het kamp zelf, waardoor jongeren toch kansen krijgen om mee te doen aan de maatschappij.
Eigen bedrijf in vluchtelingenkampen
Stijn: ‘We leren ze dan ook hoe je in het kamp je eigen bedrijfje kunt opzetten. In Jordanië is het heel erg koud in de winter. We hebben daar jonge vrouwen een brei- en naaicursus aangeboden, zodat ze winterkleren kunnen maken voor kinderen en die zij voor een laag bedrag verkopen binnen het kamp. Jongeren (17 – 19) met een hoger onderwijsniveau leren we bijvoorbeeld online te programmeren voor internationale bedrijven. Dat mag vanuit het vluchtelingenkamp. Het is vooral belangrijk dat we alternatieven voor hen kunnen vinden die hen helpen om een toekomst op te bouwen.’