Een klacht indienen over het ministerie van BZ

U heeft er recht op dat het ministerie van Buitenlandse Zaken u behoorlijk behandelt. Als u meent dat dat niet is gebeurd, kunt u uiteraard een klacht indienen bij het ministerie.

Op grond van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) kan iedereen een klacht indienen over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde situatie jegens een persoon of een derde heeft gedragen.

Wanneer kunt u een klacht indienen?

Klachten moeten gaan over (het nalaten van) een gedraging van een bestuursorgaan tegenover uzelf of iemand anders. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • u vindt dat u te lang heeft moeten wachten op de behandeling van uw aanvraag;
  • u heeft geen antwoord gekregen op uw brief;
  • u heeft geen of onjuiste informatie gekregen;
  • gedane toezeggingen zijn niet nagekomen;
  • u bent van mening dat u onheus bent bejegend.

Het is mogelijk dat iemand anders namens u een klacht indient. Hierbij moet het wel duidelijk zijn dat deze persoon namens u spreekt. U zult deze persoon dan ook schriftelijk moeten machtigen. Dit kan door het invullen van het machtigingsformulier. Indien een klacht wordt ingediend door iemand van wie het niet duidelijk is of deze persoon gemachtigd is, kan de klacht niet in behandeling worden genomen.

Hoe kunt u een klacht indienen?

Voor klachten over consulaire aangelegenheden, zoals aanvragen van visa of machtiging tot voorlopig verblijf en van reisdocumenten, inburgeringsexamens, consulaire bijstand zoals gedetineerdenbegeleiding en hulp bij calamiteiten en legalisatie van documenten:
Vul het  klachtenformulier in en stuur deze per e-mail naar HDCV-NWW-KLACHTEN@minbuza.nl.

Voor klachten over andere gedragingen van het ministerie van Buitenlandse Zaken:
Vul het klachtenformulier in en stuur deze per e-mail naar djz-nr-klachten@minbuza.nl :

Deze klachten worden behandeld volgens een formele procedure:

  • U ontvangt een ontvangstbevestiging.
  • Uw klacht wordt behandeld door iemand die niet betrokken was bij de gedraging waarop de klacht betrekking heeft.
  • U wordt in de gelegenheid gesteld gehoord te worden (u kunt ook besluiten om hiervan af te zien).
  • In beginsel ontvangt u binnen 6 weken een oordeel of een bericht.

Vermeld bij uw klacht uw e-mailadres en uw telefoonnummer. Dan kunnen wij u op de hoogte houden bij ontwikkelingen of bellen als er nog vragen zijn.

Wie behandelt uw klacht?

Klachten over consulaire aangelegenheden worden doorgestuurd naar de Hoofddirectie Consulaire- en Visumzaken.

Klachten over andere gedragingen van het ministerie worden door de betrokken dienstonderdelen (ambassade, consulaat of directie) behandeld. In voorkomend geval wordt contact opgenomen met de afdeling Nederlands recht van het ministerie.

Nationale ombudsman

Als u niet tevreden bent over de interne afhandeling van uw klacht, kunt u een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman.