Spreektekst minister Madlener voor opening Blankenburgverbinding

“De Blankenburg verbindt. Dat is duidelijk. Wat ons hier bindt is vooral de trots op wat er tot stand is gebracht, het ontzag voor het vakmanschap en het respect voor het mooie resultaat dat nu klaar ligt voor gebruik en dat in recordtempo is gerealiseerd: in 2011 de verkenning, in 2024 gereed. Binnen de planning; de A24 gereed in 2024 is al sinds jaren de slogan. En dat is gelukt! Vandaag geven we de A24 vrij voor het wegverkeer. We geven het vrij aan Nederland dat snakt naar ruimte op de weg!”

Dat zegt de minister zaterdag 7 december bij de opening van de A24/Blankenburgverbinding.

Beste mensen,

Van harte welkom bij deze bijzondere gebeurtenis! Een prachtig moment om samen met jullie vandaag de A24 -  ofwel de Blankenburgverbinding - te openen. Een moment waar lang naar is uitgekeken en waar keihard aan is gewerkt om dit op tijd af te krijgen.

Jullie hebben daar allemaal een rol in gespeeld: natuurlijk de uitvoerders van Rijkswaterstaat en aannemer Baak, de bestuurders uit de regio – ik noem met name Bert Wijbenga die vorige week als burgemeester van Vlaardingen de openstellingsvergunning heeft verleend. Ook geweldig dat een aantal Kamerleden – oud-collega’s dus - aanwezig is die bij de besluitvorming een rol hebben gespeeld: van harte welkom!
 
En ik noem natuurlijk mijn voorgangers, die ook allemaal een stap in het proces hebben gezet en dit project mogelijk hebben gemaakt:

Camiel Eurlings die aan de basis van het besluit heeft gestaan, Melanie Maas Geesteranus die dit verder trok en daadwerkelijk het besluit nam, Cora van Nieuwenhuizen die de eerste schop in grond heeft gezet. En Mark Harbers die de beide tunneldelen heeft gedoopt - Alara en Isabella.

En wat een grote eer dat ík dan vandaag het laatste zetje mag geven, met de officiële opening. We doen dat natuurlijk samen, want de Blankenburg verbindt, letterlijk maar ook figuurlijk wat mij betreft.

Met de opening van de A24/Blankenburgverbinding helpen we ons land echt vooruit. We geven de weggebruikers meer bewegingsvrijheid en de regio meer economische mogelijkheden.   

Daar zijn we wel aan toe. We hebben er lang over gesproken en nagedacht. Zeker een jaar of zestig. Als Kamerlid was ik zelf nog zo’n twaalf jaar geleden betrokken bij de besluitvorming. Echt nooit verwacht dat ik de Blankenburgverbinding ooit als minister zou gaan openen..
Het kan raar lopen in de politiek.. maar dat wisten jullie allemaal al.  

Ik sta hier niet alleen als miníster. Ik sta hier ook als inwoner van Rockanje en als ervaringsdeskundige. Samen met vele duizenden andere weggebruikers pers ik mij dagelijks door de Beneluxtunnel op weg naar Den Haag en vice versa. Mede namens mijn chauffeur zeg ik: ik kan niet wachten tot de A24 klaar is!

De urgentie is helder. Er staat grote druk op de bereikbaarheid van de regio. De ontsluiting van de Rotterdamse haven staat op het spel, de bedrijven van het Westland kunnen makkelijker de Maasvlakte bereiken, en vele duizenden weggebruikers hebben een alternatief, naast de Beneluxtunnel.

Ik zei al dat het een lang gekoesterde wens is. Het mooist wordt dit geïllustreerd door een kerstkaart van de gemeente Rozenburg uit 1978. Op de voorkant staat een afbeelding van een officiële ANWB wegwijzer met daarop: ‘Blankenburgtunnel’. De komst van de tunnel stond ook aanbevolen in alle woonfolders, als promotie voor het kopen van een huis. Enfin. Vijftig jaar later is het zo ver.

Het is niet zomaar een tunnel. Er is een complexe puzzel gelegd. We hebben het over de Maasdeltatunnel die onder het Scheur doorloopt met twee tunnelbuizen met ieder 3 rijbanen. We hebben het over een landtunnel – de Hollandtunnel, en we hebben het over twee knooppunten die de A24 aan de A20 en aan de A15 verbinden.  

Het is een project met vele verhalen.
Technisch zeer uitdagend. Er is op grote diepte gewerkt en één van de uitdagingen was om de druk van het water tegen te houden. Er zijn enorme tunneldelen van 200 meter tot op de centimeter precies afgezonken en ingepast. Ik heb begrepen dat zelf de zandkorrels die onder de tunneldelen liggen even groot moesten zijn om klontering te voorkomen. Ik bedoel maar: het gaat ook om de kleinste details.

De cijfers spreken voor zich:

  • In de tunnel is 60 miljoen ton beton verwerkt, dat is evenveel als in 90 Olympische zwembaden.
  • Er zit 12.600 ton staal in, ongeveer zes keer de Eiffeltoren.
  • Dagelijks werkten 800 mensen aan de tunnel. En laten we niet vergeten dat de bouw doorging tijdens corona met alle complexiteiten die dat met zich meebracht.
  • En we verwachten dat er in 2030 zo’n 68 duizend voertuigen per dag hier gebruik van maken.

Er is bovendien met veel respect voor de omgeving gebouwd. Verdiept. Zo onzichtbaar mogelijk. En er zijn veel maatregelen genomen om het ingrijpen in de natuur te compenseren. Bijvoorbeeld door het planten van duizenden bomen.

Het bijzondere bij dit soort projecten is dat je bouwt voor een publieke tribune. Het werk wordt gevolgd door heel veel mensen, ook door mensen die er met gemengde gevoelens naar kijken. Heel veel mensen en bedrijven uit de omgeving waren enorm betrokken.

Heel bijzonder dat er zelfs verzoeken kwamen van enkele mensen die de bouw van de tunnel op de voet hadden gevolgd, en helaas ongeneeslijk ziek werden.

Als een soort laatste wens wilden ze nog één keer de tunnel in aanbouw bezoeken. Mooi dat dit kon, met inzet van de Stichting Ambulancewens.  

Wat ook mooi is, is dat deze zomer de wielrenners als eerste door de tunnel gingen. En wel de vrouwelijke wielrenners van de Tour de France Femmes. Dames gaan voor: zo is dat!

Er is bovendien sportgeschiedenis geschreven. Want nooit eerder zijn er punten verdiend voor het bergklassement onder zeeniveau! Laat dit even tot je doordringen..

En twee weken geleden kwamen vele duizenden belangstellenden al een kijkje nemen in de tunnel tijdens de open dag, en was er op zondag de hardloopwedstrijd.
Heeft iemand van jullie hieraan meegedaan?
Ik heb me laten vertellen dat de helling zwaar tegenviel.

Het is duidelijk dat er veel verhalen zijn te vertellen over de Blankenburgverbinding. Verschillende verhalen die ook laten zien dat de Blankenburg verbindt.

Wat ons hier in ieder geval bindt is vooral de trots op wat er tot stand is gebracht, het ontzag voor het vakmanschap en het respect voor het mooie resultaat dat nu klaar ligt voor gebruik en dat in recordtempo is gerealiseerd: in 2011 de verkenning, in 2024 gereed. Binnen de planning; de A24 gereed in 2024 is al sinds jaren de slogan. En dat is gelukt!


Vandaag dan de climax. We geven de A24 vrij voor het wegverkeer. We geven het vrij aan Nederland dat snakt naar ruimte op de weg.

Helaas kan dit niet zonder tolheffing. Anders was het project er helemaal niet gekomen. Voor het eerst gaan we dit met elektronische tolheffing doen. Ik heb me zelf al geregistreerd voor automatisch betalen.
En ik heb begrepen dat er inmiddels al meer dan 250 duizend weggebruikers dit ook hebben gedaan!

Tot slot wil ik iedereen die heeft bijgedragen aan de Blankenburgverbinding enorm bedanken voor de inzet.
Bouwers voor hun vakmanschap, bestuurders voor de uitstekende samenwerking, de omwonenden en de bedrijven voor hun geduld, en dat geldt zeker voor de mensen die in de jaren 70 een woning kochten in de gemeente Rozenburg. En voor de mensen die in 1978 een kerstkaart kregen met de afslag van de Blankenburgtunnel!

Het zit erop. Het is klaar. Nederland krijgt met de A24 meer ruimte, meer bewegingsvrijheid! Ik wens iedereen heel veel geluk met de Blankenburgverbinding. Dank jullie wel!