Spreektekst staatssecretaris Heijnen bij ondertekening Bestuursakkoord Toegankelijkheid Openbaar Vervoer 2022-2032
Toespraak van staatssecretaris Heijnen (IenW) op 7 november 2022, bij de afsluiting van het bestuursakkoord toegankelijkheid openbaar vervoer 2022-2032.
Beste mensen,
Allereerst van harte welkom. Mooi dat we hier bij elkaar zijn met alle OV-bestuurders, vervoerders, ProRail en met name ook met de vertegenwoordigers van de mensen met een beperking – de mensen om wie het gaat.
Met dit akkoord dat we vandaag ondertekenen en onderstrepen zetten we een belangrijke stap naar een toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen. Want dát is wat we willen bereiken.
Of je nu goed of minder goed ziet, of je goed of minder goed ter been bent, of je goed of minder goed kunt horen: het openbaar vervoer is er voor iedereen. Alle reizigers kunnen zelfstandig gebruik maken van het openbaar vervoer, ook als ze een beperking hebben. Dit is het uitgangspunt van ons allemaal en daar gaan we dan ook gezamenlijk de schouders onder zetten.
Waarom is dat zo belangrijk? Het heeft alles te maken met de betekenis van mobiliteit in ons dagelijks leven en de rol van het OV daarbij. Het OV brengt je in verbinding met opleiding, werk, familie, vrienden. Het vergroot je wereld en zorgt ervoor dat je kunt meedoen. Heel belangrijk dus dat die toegang tot het openbaar vervoer voor iedereen zo makkelijk mogelijk is.
Voor ongeveer 2 miljoen mensen is dit niet vanzelfsprekend. Zij ervaren op dit moment nog obstakels in het openbaar vervoer waardoor ze er weinig of geen gebruik van maken. Of het nu gaat om onvolledige reisinformatie, ontoegankelijke bus of tramhalte of het ontbreken van reisassistentie.
Dat vinden wij niet acceptabel en daarom tekenen wij met alle decentrale OV autoriteiten, vervoerders en ProRail dit Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032.mOnze gezamenlijke ambitie is dat in 2040 het openbaar vervoer volledig toegankelijk is voor iedereen. De uitwerking van veel afspraken zijn echter al veel eerder merkbaar.
Dat kan ook omdat we aansluiten bij ontwikkelingen die al in gang zijn gezet. We zijn al een eind op weg.
- Eind dit jaar verwachten we bijvoorbeeld dat 90% van alle stations toegankelijk is, en in 2030 geldt dit voor alle stations.
- Ook zijn sinds vorig jaar alle Sprintertreinen van NS voorzien van een lage instap en gebeurt dit de komende jaren ook bij alle niet-toegankelijke IC’s.
- Reisinformatie is toegankelijker gemaakt door het gebruik van spraak, braille en/of reliëf. Dit wordt steeds verder uitgebreid bv met uitstaprichting.
We zijn al op weg maar er is nog veel werk te doen. Daarom zien alle partijen dit akkoord dan ook niet als eindpunt maar als een vertrekpunt.
We hebben hele concrete afspraken gemaakt. Bijvoorbeeld over:
- Het verbeteren van reisinformatie en het breder beschikbaar maken van reisassistentie.
- Het toegankelijk maken van bus, tram en metrohaltes. Nieuwe haltes moeten hier standaard aan voldoen; bestaande haltes pakken we stapsgewijs aan.
- Toiletten op stations en in de treinen, zowel van NS als regionale vervoerders.
Het gaat om een breed pakket met zichtbare en minder zichtbare ingrepen, maar wel allemaal met als effect dat ze de toegankelijkheid vergroten. Ik stel zelf 10 miljoen euro ter beschikking voor de uitvoering van de afspraken.
Nadrukkelijk gaan we dit samen doen, ook met de mensen met een beperking – de ervaringsdeskundigen dus. Jullie ervaring en kennis kunnen we heel goed gebruiken om tot een goede uitvoering van de afspraken te komen. Veel dank alvast voor jullie inzet.
Dank zeg ik ook tegen alle andere partijen. Ik ben heel blij met de inzet van jullie allemaal, met de afspraken en met de belofte die uit dit akkoord spreekt: oog hebben voor elkaar, elkaar helpen, en het openbaar vervoer echt openbaar maken, zonder drempels en toegankelijk voor iedereen. Laten we daarmee aan de slag gaan! Ik wens jullie allemaal veel succes!