Effectieve inzet van onderwijsondersteunend personeel in basis- en voortgezet onderwijs

De inzet van onderwijsondersteunend personeel (OOP) in het basisonderwijs (po) en voortgezet onderwijs (vo) neemt de afgelopen jaren toe. Dat betekent dat de samenstelling van onderwijsteams verandert: waar een schoolorganisatie voorheen grotendeels bestond uit een team van leraren/docenten en leidinggevenden, bestaat nu een steeds groter aandeel uit OOP'ers in diverse functies. Er bestaat echter nog weinig duidelijkheid over hoe schoolorganisaties OOP'ers effectief kunnen inzetten en behouden voor het onderwijs. Doel van het huidige onderzoek is inzicht te geven in de achtergronden, taken, rollen en ambities van OOP'ers die direct betrokken zijn bij primaire onderwijsproces. Dat wil zeggen OOP'ers die direct contact hebben met leerlingen doordat ze in de klas en/of op een leerplein aanwezig zijn en daar bijdragen aan het leerproces.

Effectieve inzet van onderwijsondersteunend personeel in basis- en voortgezet onderwijs