Onderzoeken multi-utiliteitenkruising (MUK) Westerschelde

Het technisch haalbaarheidsonderzoek is onderdeel van de beleidsontwikkeling omtrent de Nationale energie-infrastructuurprojecten in Nederland (MIEK). Waarbij gekeken is een naar een toekomstbestendige kruising van waterwegen, zodat er ruimte is voor infrastructuur die in de toekomst aangelegd gaat worden. In dit kader is verkend of een MUK een mogelijke oplossing is om ook ruimte te bieden aan buisleidingen, naast stroom/hoogspanning.

Deze gebundelde haalbaarheidsonderzoeken richtten zich op: technische haalbaarheid, marktanalyse, kosten, planning en veiligheidsaspecten. De onderzoeken zijn gezamenlijk in opdracht van het ministeries van Economische Zaken en Klimaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uitgevoerd. Uit de haalbaarheidsonderzoeken blijkt dat een combinatie van hoogspanning met andere modaliteiten in één tunnel geen optie is.

De resultaten en inzichten uit deze rapporten zullen gebruikt worden in de verdere beleidsontwikkeling rondom nieuwe infrastructuur voor de energietransitie, de doorontwikkeling van het havengebied North Sea Port en de kruising van de Westerschelde. Verder onderzoek naar een tunnelverbinding voor het 380 kV-project (naast andere alternatieven) zal zich uitsluitend richten op een of meerdere tunnels voor hoogspanning. Ook een mogelijke tunneloptie voor het bundelen van de overige modaliteiten wordt verder uitgewerkt. Hierin wordt ook aandacht besteed aan de samenhang tussen en de ontwikkeling van de tunnelopties.