Aanvragen Online Subsidieportaal JenV

Per 1 januari 2025 worden alle* subsidies en specifieke uitkeringen aan medeoverheden, die door het ministerie van Justitie en Veiligheid en het ministerie van Asiel en Migratie worden verstrekt, ingediend via het online Subsidieportaal. Ook het indienen van wijzigings- en vaststellingsverzoeken zal via het Online Subsidieportaal gaan. Het voorheen gebruikte PDF aanvraagformulier kan dus niet meer gebruikt worden.

Beeld: Herman Zonderland Fotografie Delft

* Belangrijk! Het Subsidieportaal neemt in principe geen aanvragen in behandeling van diensten van JenV (zoals RvdK), agentschappen (zoals CJIB), sui generis organisaties (zoals de Politie), rechtspersonen met een wettelijke taak en zelfstandige bestuursorganen. Twijfel je over de organisatievorm van een aanvrager of weet je niet bij wie je terecht kunt? Dan kun je contact opnemen met het Subsidieportaal.

Het indienen van nieuwe aanvragen verloopt via webformulieren en is nu eenvoudiger, overzichtelijker en sneller. Daarnaast is informatie inzichtelijk over de behandeling van de aanvraag zoals de status, openstaande taken, communicatie en eventuele documentatie.

Voor het gebruiken van het portaal is eHerkenning noodzakelijk, tenzij uw organisatie gevestigd is in het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden. eHerkenning is een standaard authenticatie methode die ook gebruikt worden door o.a. de belastingdienst en het UWV. Op deze site is meer informatie te vinden over eHerkenning en hoe een organisatie eHerkenning kan aanvragen.

Indien er vragen zijn rondom het gebruik van het Online Subsidieportaal of u behoefte heeft aan een instructie, dan kunt u contact opnemen via subsidieportaal@minjenv.nl. Heeft u feedback over de gebruikerservaring? Dan ontvangen we deze ook graag!

Voor inhoudelijke vragen over de aanvraag kunt u contact opnemen met uw (beleids)contactpersoon.

FAQ

Waar moet ik rekening mee houden als ik met eHerkenning in ga loggen?

  • Heeft u nog geen eHerkenning? Dan dient u deze aan te vragen bij een erkende aanbieder (minimaal betrouwbaarheidsniveau EH2+). Dit proces duurt doorgaans één tot enkele werkdagen. Wij kunnen u niet helpen met het verkrijgen van een eHerkenningsaccount of met problemen bij uw eHerkenningsaanbieder. Hiervoor verwijzen we u door naar de eHerkenningsaanbieder waar u de eHerkenningsdiensten van gebruikt.
    Indien u een melding krijgt dat u moet beschikken over een machtiging, dient de eHerkenning beheerder deze machtiging aan uw account te koppelen.
  • Het kan ook zo zijn dat uw organisatie al wel eHerkenning gebruikt en u hier een account of machtiging voor moet krijgen. Dan hangt het af van uw beheerder hoe snel u gemachtigd bent voor het Ministerie van Justitie en Veiligheid (voor Subsidieportaal Ministerie van Justitie en Veiligheid).
  • Meer informatie over (het aanvragen van) eHerkenning kunt u vinden op deze pagina.

Welke informatie houd ik bij de hand als ik een aanvraag in wil dienen?

  • Als u een aanvraag in wilt dienen houdt u uw KVK-nummer, NAW-gegevens en bankgegevens bij de hand. Indien u niet eerder of langer dan twee jaar geleden een aanvraag heeft ingediend, wordt ook gevraagd om een recent bankafschrift.

Wat kan ik in het webportaal zien?

  • De pagina ‘Home’ biedt een overzicht van verschillende onderdelen , waaronder, (openstaande) ‘Taken’, ‘Berichten’, ‘Lopende Zaken’, en onderaan vindt u de beschikbare ‘Formulieren’.
  • Onder ‘Zaken’ vindt u de lopende zaken terug in de categorie ‘in behandeling’ en de beëindigde zaken in de categorie ‘Afgerond’. Door op een zaak te klikken, krijgt u de bijbehorende ‘Taken’, ‘Berichten’, ‘Informatie’ en ‘Documenten’ te zien.
    - Via ‘Berichten’ kunt u een ‘nieuw bericht’ naar ons sturen.
    - Via ‘Documenten’ kunt u een ‘document toevoegen’ om desgevraagd met ons te delen.
  • Onder ‘Aanvragen’ ziet u de beschikbare formulieren, waaronder het formulier ‘Wijzigingsverzoek’ om voor lopende zaken beoogde wijzigingen ter goedkeuring voor te leggen. In het formulier wordt op de startpagina toegelicht voor welke doeleinden het wel of niet geschikt is. Tip: controleer voor een regeling altijd eerst of er een bijbehorend formulier beschikbaar is voordat u de generieke ‘Aanvraag Subsidie’ of ‘Aanvraag Specifieke Uitkering (SPUK)’ start. Onjuist gebruikte formulieren kunnen we niet in behandeling nemen.
  • Voor subsidies waarbij u de initiële aanvraag niet in het portaal is gedaan, kunt u het formulier ‘Vaststellingsverzoek Subsidie’ in het portaal invullen. Voor subsidies waarbij u de initiële aanvraag wel via het portaal heeft ingediend, zal het vaststellingsverzoek na het verstrijken van de bestedingsperiode voor u als (vereiste) taak beschikbaar komen in het portaal.