Correct leveren van gegevens leidt tot minder terugvorderingen kinderopvangtoeslag
Het Verbetertraject Kinderopvangtoeslag is een gezamenlijk programma waarin de dienst Toeslagen en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) samenwerken. Doel is om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren en daarmee het aantal (hoge) terugvorderingen van kinderopvangtoeslag terug te dringen. Eén van de verbetermaatregelen is dat kinderopvangorganisaties maandelijks gegevens leveren aan Toeslagen.
Kinderopvangorganisaties die gegevens leveren over het gebruik van kinderopvang, helpen bij het terugdringen van het aantal (hoge) terugvorderingen van kinderopvangtoeslag. Daarom zijn kinderopvangorganisaties sinds dit jaar verplicht om maandelijks gegevens te delen met Toeslagen over onder meer het aantal uren kinderopvang dat ouders afnemen.
Ouders op tijd waarschuwen
Bijna alle kinderopvangorganisaties leveren al gegevens. Dat is belangrijk, omdat Toeslagen de gegevens gebruikt om ouders te informeren als de aanvraag bij Toeslagen (sterk) afwijkt van de gegevens die Toeslagen van de kinderopvangorganisaties ontvangt. Als ouders bijvoorbeeld minder uren kinderopvang gebruiken dan gedacht, vergeten zij soms dit aan Toeslagen door te geven. Met de gegevens van kinderopvangorganisaties kan Toeslagen ouders op tijd waarschuwen als ze mogelijk te veel kinderopvangtoeslag ontvangen. Dat helpt ouders om hun voorschot tijdig aan te passen, waardoor zij de toeslag ontvangen waarop ze daadwerkelijk recht hebben.
Ondersteuning
Hoewel bijna alle kinderopvangorganisaties gegevens leveren aan Toeslagen, zijn dat niet altijd de juiste gegevens. Of ze zijn niet volledig. Daarom zijn er verschillende vormen van ondersteuning beschikbaar voor kinderopvangorganisaties. Bijvoorbeeld de handleiding ‘Gegevensleveringen kinderopvang’. Instellingen die niet over het juiste softwarepakket beschikken, kunnen gebruikmaken van een Excel-sjabloon. In het gegevensportaal van de Belastingdienst staan nog meer ondersteunende documenten. Toeslagen is bereikbaar voor vragen via een contactformulier op het gegevensportaal, via mail: gegevensuitwisseling@belastingdienst.nl en telefonisch: 0800 02 270 65.