Kamerbrief: kansen voor online onderwijs
De mogelijkheden van online onderwijs voor inburgeraars kunnen nog beter worden benut. Het biedt ook kansen voor statushouders die zich nog in een azc bevinden. Dit schrijft minister Karien van Gennip van SZW in de uitvoeringsbrief Inburgering aan de Tweede Kamer. Daarin kondigt ze ook structurele maatregelen aan om een dreigend tekort aan NT2- docenten tegen te gaan. In de Kamerbrief komt de voortgang van diverse onderdelen van de inburgeringspraktijk aan bod.
Het kennisinstituut voor taalontwikkeling ITTA heeft in opdracht van SZW de mogelijkheden van online onderwijs onderzocht. Daaronder wordt verstaan het gebruik van digitale leermiddelen én online lessen. Conclusie is dat online onderwijs in het bijzonder kansen biedt voor hoger opgeleiden. Ook kan het voor minder hoogopgeleiden beter worden benut.
Van belang is dat aan de randvoorwaarden wordt voldaan, zoals de beschikbaarheid van laptops, een rustige werkplek met wifi en adequate digitale vaardigheden van cursisten en docenten. De minister ziet ook kansen voor online onderwijs voor statushouders die zich nog in een azc bevinden. Dit wordt een van de maatregelen voor de ‘vroege start’, waarbij inburgeraars al in het azc aan de slag gaan met inburgering en integratie.
De minister is in gesprek met taalscholen en Blik op Werk over verdere ontwikkeling van digitaal onderwijs.
Docententekort
Blik op Werk heeft op verzoek van de minister een tussentijdse evaluatie uitgevoerd van de maatregelen om een tekort aan NT2-docenten tegen te gaan. Daaruit blijkt dat de (tijdelijke) maatregelen effect hebben. De minister geeft aan dat er zorgen leven over het NT2-docententekort, maar dat dit op landelijk niveau nog niet heeft geleid tot een onwerkbare situatie. Tegelijkertijd kondigt ze structurele maatregelen aan om het aanbod op peil te houden.
Diverse onderwerpen
In de uitvoeringsbrief Inburgering komt een veelvoud aan onderwerpen aan bod, waaronder de vroege start, een wijziging van het wetsartikel over financieel ontzorgen en een onderzoek naar ervaringen van inburgeraars met de Wi2021.
Meer informatie over online onderwijs, het aanbod van NT2-docenten en andere onderdelen van de inburgeringspraktijk vindt u in de genoemde onderzoeken en de uitvoeringsbrief Inburgering.