Nieuwsbrief IBI nr. 113

Hierbij ontvangt u de nieuwsbrief Interbestuurlijke Informatie (IBI).

De nieuwsbrief IBI bestrijkt het brede terrein van financieel interbestuurlijke informatie.

Actieagenda Sterk Bestuur

Op 20 januari jl. heeft de minister van BZK de Actieagenda Sterk Bestuur aan beide Kamers verstuurd. In de Actieagenda wordt uiteengezet hoe zij – samen met bestuurders van het Rijk, gemeenten, provincies en waterschappen, langs een aantal actielijnen wil werken aan het versterken van het openbaar bestuur. Er wordt ingezet op een investering in samenwerking binnen het Rijk en samenwerking tussen Rijk en medeoverheden, op het zorgen voor betere handvatten om decentralisaties goed vorm te geven zodat taken uitvoerbaar zijn en er wordt ingezet op sterkere decentrale overheden.

Met de Actieagenda is een geactualiseerde versie van de Code Interbestuurlijke Verhoudingen meegezonden. De Code van de Vereniging Nederlandse Gemeenten, het Interprovinciaal Overleg, de Unie van Waterschappen en het Rijk legt vast hoe overheden samenwerken. Bijvoorbeeld: als er op Europees niveau beleid wordt ontwikkeld dat effect heeft op gemeenten, is de afspraak dat de Rijksoverheid de gemeentes daarbij betrekt. Waar de oude Code eerder afbakende welke overheid wat moest doen, is de nieuwe code meer gericht op samenwerking bij het oplossen van maatschappelijke uitdagingen. Waarbij elke overheidslaag bijdraagt waar dat nodig is.

Daarnaast is met de Actieagenda ook de Uitvoerbaarheidstoets Decentrale Overheden (UDO) meegezonden. De UDO helpt ministeries en (koepels van) decentrale overheden bij het vormgeven van uitvoerbaar beleid voor decentrale overheden. Met behulp van de UDO kunnen ministeries een gezamenlijk proces met de (koepels van) decentrale overheden en BZK inrichten dat in lijn is met het Beleidskompas. De UDO en het Normenkader interbestuurlijke verhoudingen vervangen het Beoordelingskader interbestuurlijke verhoudingen uit 2007. Waar het Beoordelingskader interbestuurlijke verhoudingen veelal resulteerde in een toetskader achteraf voor beleidsvoornemens met gevolgen voor decentrale overheden, zet de UDO in op een beleidsvormingsproces door het verantwoordelijke ministerie samen met BZK en de decentrale overheden. Over deze nieuwe uitvoerbaarheidstoets is op Rijksoverheid een nieuwsbericht gepubliceerd.

Commissie BBV: Verlofsparen

De Commissie BBV heeft een nadere toelichting gegeven over het vraagstuk rondom de te vormen voorziening voor verlofsparen. De notitie is via deze link te vinden.

Verplaatsing provinciale BBV-indicatoren

De website waarstaatjeprovincie.nl zal binnenkort ophouden te bestaan aangezien het platform waarop het is ontwikkeld technisch niet meer wordt onderhouden. Doorontwikkeling elders brengt onevenredig hoge kosten met zich mee. Op deze website werden tot nu toe de wettelijk verplichte 11 BBV-indicatoren voor provincies gepubliceerd. Deze zijn nu verplaatst naar de website ipo.nl.

De historische ontwikkeling van de BBV-indicatoren staan voortaan hier: https://www.ipo.nl/thema-s/financien/overzicht-bbv-indicatoren/. Daarbij staan deze zowel in pdf-formaat als in Excel-formaat op de website, zodat er de mogelijkheid is om hier zelf bewerkingen mee uit te voeren.

BADO-notitie: Uniform Control Framework

Op verzoek van de commissie BADO stelde Improven een handreiking op voor het ontwikkelen van interne controle frameworks bij gemeenten en provincies. De handreiking geeft gemeenten en provincies op hoofdlijnen inzicht in hoe ze kunnen nadenken over het voor hen meest passende interne controleraamwerk.

De notitie is hier te downloaden.

De commissie BADO zal naar aanleiding van deze notitie bezien of een inventarisatie van best practices kan worden gemaakt, zodat aan hand van praktijkvoorbeelden meer diepgang gegeven kan worden aan de verdere uitwerking en toepassing van een controlframework.

Rapport stuurgroep verantwoording: Horizontale verantwoording in het sociaal domein

De stuurgroep verantwoording heeft BMC onderzoek laten doen naar de meerwaarde van horizontale verantwoording tussen zorgaanbieder en gemeente. Aan de hand van casussen en een enquête bespreekt het rapport de voor- en nadelen van horizontaal verantwoorden, net als de randvoorwaarden. Deze zijn vervolgens door BMC vertaald in praktische handvatten waarmee horizontale verantwoording vormgegeven kan worden.

Het rapport en de praktische handvatten zijn hier te downloaden.

Bericht NBA: Nieuwe secties over fraude en financiële risico’s in de controleverklaring 2022 van decentrale overheden

Dit is een bericht van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA)

Maatschappelijke behoefte

Gebruikers van de jaarrekening vragen zich al langere tijd af welke werkzaamheden de accountant uitvoert op het gebied van fraude en continuïteit bij de controle van een jaarrekening. Er is bij gebruikers van de jaarrekening een toenemende behoefte aan transparantie in zowel de jaarrekening als jaarverslag over bijvoorbeeld organisatie-specifieke inzichten en de langetermijnperspectieven. Om aan deze behoefte tegemoet te komen, zijn accountants vanaf controlejaar 2022 verplicht om voor alle wettelijke controles, waaronder ook voor decentrale overheden, in de controleverklaring in afzonderlijke secties te rapporteren over (hun werkzaamheden op het gebied van) fraude en de veronderstellingen ten aanzien van de financiële positie. Niet in algemene bewoordingen, maar specifiek per klant, met aandacht voor de onderkende risico’s, de uitgevoerde werkzaamheden en indien mogelijk en relevant ook de uitkomsten van die werkzaamheden. De rapportage aan de gebruiker van de jaarrekening wordt met andere woorden nog meer op maat gesneden. De afzonderlijke nieuwe secties in de controleverklaring dienen ter ondersteuning van het oordeel van de accountant en de in de secties opgenomen bevindingen moeten in dat kader worden bezien en niet als afzonderlijke oordelen of conclusies.

Sectie Controleaanpak frauderisico’s

Fraude kan een groot effect hebben op de reputatie van organisaties en tot grote financiële schade leiden. Het is daarom van belang om in de jaarrekening en het jaarverslag van decentrale overheden ook expliciet aandacht te besteden aan het beheersen van frauderisico’s.

Vanuit het maatschappelijke belang wordt van decentrale overheden verwacht dat ze fraude- en corruptierisico’s in kaart brengen en adequate maatregelen nemen om deze te beheersen. Omdat bij fraude en corruptie sprake is van bewust handelen van personeel of management, is een goede frauderisicoanalyse belangrijk ter voorkoming van daadwerkelijke fraude. Wanneer vervolgens in de jaarrekening en het jaarverslag informatie wordt gegeven over de wijze van beheersing (bijvoorbeeld in de paragraaf bedrijfsvoering) en indien van toepassing over vermoedens van fraude en corruptie, draagt dit bij aan het vertrouwen van de gebruikers van de jaarrekening en het jaarverslag. Dit geldt ook voor onderzoeken die zijn verricht en maatregelen om herhaling te voorkomen – voor zover deze openbaar zijn –.

De door de decentrale overheid uitgevoerde frauderisicoanalyse vormt voor controlerend accountants het startpunt van de werkzaamheden ten aanzien van frauderisco’s. In het kader van de controle bespreekt de accountant met de decentrale overheid over:

  • de frauderisicoanalyse van de organisatie en de organisatie-specifieke frauderisico’s;
  • de evaluatie van frauderisico’s die voor de controle het meest van belang zijn;
  • eventuele fraude-incidenten en de bijbehorende opvolging.

Met ingang van boekjaar 2022 rapporteert de accountant in de controleverklaring in een sectie: ‘Controleaanpak frauderisico's’ o.a. het volgende:

  • de frauderisico’s die aandacht vereisten bij de controle;
  • een verwijzing naar eventuele toelichtingen in de financiële overzichten;
  • een kort overzicht van de uitgevoerde werkzaamheden;
  • een indicatie van de uitkomst van de werkzaamheden van de accountant;
  • belangrijke waarnemingen met betrekking tot de aangelegenheid.

De commissie BBV adviseert via een aanbeveling in de Kadernota rechtmatigheid om geconstateerde fraude door eigen medewerkers toe te lichten in de paragraaf bedrijfsvoering. De accountant kan hiernaar verwijzen in de controleverklaring en deze toelichting of het achterwege laten van deze toelichting beoordelen in het licht van de oordeelsvorming.

Sectie Controleaanpak veronderstellingen inzake financiële risico’s in relatie tot de financiële positie

Artikel 3 van het BBV stelt dat de jaarrekening een getrouw, duidelijk en stelselmatig inzicht geeft in de financiële positie aan het einde van het begrotingsjaar. Dit is verder uitgewerkt in hoofdstuk 4 van het Raamwerk BBV: de jaarrekening dient inzicht te geven in welke mate de decentrale overheid in staat is om de financiële risico’s vanuit de reguliere exploitatie en onverwachte tegenvallers financieel op te vangen, zonder tussenkomst van de toezichthouder.

De financiële positie van een decentrale overheid is het vermogen van de decentrale overheid in relatie tot de exploitatie, met in achtneming van de risico’s. De financiële positie is een breder begrip dan het vermogen, dat kan worden afgeleid van de balans, maar is ook een breder begrip dan het weerstandsvermogen. Het weerstandsvermogen richt zich op de mogelijkheden tot het opvangen van onverwachte tegenvallers.

Vanuit het getrouw beeld stelsel in het BBV en het vereiste inzicht in de financiële positie moet het college/ dagelijks bestuur bij het opstellen en presenteren van de financiële overzichten inzicht geven in gebeurtenissen of omstandigheden die gerede twijfel kunnen doen ontstaan omtrent de financiële positie. Dat wil zeggen het vermogen van de decentrale overheid in relatie tot de exploitatie met inachtneming van de mogelijkheden om de financiële risico’s vanuit de reguliere exploitatie en onverwachte tegenvallers financieel op te vangen, zonder tussenkomst van de toezichthouder. Het college/ dagelijks bestuur moet gebeurtenissen en omstandigheden waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan of de financiële risico’s kunnen worden opgevangen toelichten in de jaarrekening.

De accountant beoordeelt in het kader van de controle de geschiktheid van de door het college/ dagelijks bestuur gehanteerde en onderbouwde veronderstellingen inzake het opvangen van financiële risico’s in relatie tot de financiële positie.

Met ingang van boekjaar 2022 rapporteert de accountant in de controleverklaring in een sectie ‘Controleaanpak veronderstellingen inzake financiële risico’s in relatie tot de financiële positie’ o.a. het volgende:

  • de aangelegenheden die aandacht vereisten bij de controle; 
  • een verwijzing naar eventuele toelichtingen in de financiële overzichten; 
  • een kort overzicht van de uitgevoerde werkzaamheden; 
  • een indicatie van de uitkomst van de werkzaamheden van de accountant; 
  • belangrijke waarnemingen met betrekking tot de aangelegenheid.

De accountant kan overwegen om in de beschrijving op te nemen dat is kennisgenomen van de uitkomsten van de beoordeling van de begroting van de decentrale overheid door het Ministerie van BZK/ de provincie/ de deelnemende gemeenten of provincie, en te verwijzen naar desbetreffende passages daarover in de jaarrekening of in paragraaf weerstandsvermogen.

Publicatie SiSa stukken 2022 en addenda

Op 13 januari 2023 zijn de definitieve SiSa-bijlage en Invulwijzer SiSa gepubliceerd. Alle relevante stukken met betrekking tot de SiSa 2022 kunt u hier vinden.

Voor zowel de SiSa-bijlage als de SiSa-invulwijzer 2022 is er een addendum geplaatst op de website om een nadere toelichting te geven of nadere instructies te geven bij bepaalde specifieke uitkeringen. Graag willen wij hier met dit nieuwsbericht extra aandacht voor vragen. Het gaat hierbij om de volgende regelingen:

  • E55: Tijdelijke regeling specifieke uitkering Landelijk Verbeterprogramma Overwegen 2021–2028
  • C9: Specifieke uitkering woningbouwimpuls
  • C26: Culturele voorzieningen provincies
  • D10: Volwasseneneducatie
  • C62: kwijtschelding gemeentelijke belastingen
  • G12: Kwijtschelding publieke schulden binnen het SZW-domein in het kader van de hersteloperatie kinderopvangtoeslagaffaire toeslagen

De publicatie van deze addenda worden zonnodig aangepast als daar aanleiding toe is.

SiSa 2022: A18(B) Bekostiging eerste opvang ontheemden Oekraïne door Veiligheidsregio’s

Bij de regeling A18 Bekostiging eerste opvang ontheemden Oekraïne door Veiligheidsregio’s kunnen Veiligheidsregio’s een of meer taken belegd hebben bij gemeente(n) in hun regio, waar deze vervolgens kosten voor hebben gemaakt. Als dat het geval is, moet de gemeente(n) in kwestie deze kosten verantwoorden via SiSa A18B.

Tot nu toe zijn er (erg) weinig veiligheidsregio’s die hebben aangegeven welke gemeenten verantwoording af moeten leggen via de A18B. Alleen als dit is doorgegeven door de veiligheidsregio en de gemeente(n) op de verantwoordingslijst staan kunnen ze verantwoording afleggen.

De veiligheidsregio’s moeten controleren of de gemeenten zijn opgenomen op de verantwoordingslijst voor regeling A18B. De verantwoordingslijst is te raadplegen via: https://teverantwoordenregelingen.rijksoverheid.nl/

Zowel gemeenten als veiligheidsregio’s kunnen bij de verantwoording in de knel komen als de gemeente onterecht niet is aangemeld. Gemeenten die niet op de verantwoordingslijst staan, maar daar wel op horen worden verzocht zo snel mogelijk bij de betreffende Veiligheidsregio aan te geven dat zij kosten hebben gemaakt. De Veiligheidsregio's moeten uiterlijk 22 februari de gemeenten hebben doorgegeven aan postbusibi@minbzk.nl en PostbusNOO@minjenv.nl.

SiSa 2022: A16 Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne

Bij de regeling A16 Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne is een indicator “11. Eindverantwoording (Ja / Nee)” opgenomen. U wordt verzocht om bij het indienen van de verantwoordingsinformatie over 2022 bij deze indicator “Nee” in te vullen. Aangezien opvang van ontheemden uit Oekraïne op dit moment nog steeds nodig is, loopt de Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne door. De regeling loopt in ieder geval in 2023, en mogelijk ook in de jaren daarna nog door.

Als u ‘Ja’ bij deze indicator invult kunt u het volgende jaar (T+1) voor deze regeling géén verantwoording meer indienen. Bij SiSa 2023 is het voornemen deze indicator te schrappen om verwarring te voorkomen.

Nota verwachtingen accountantscontrole 2022

Het doel van de nota “Verwachtingen accountantscontrole” is primair het bevorderen van de uniforme interpretatie en toepassing van de (controle)voorschriften voor de specifieke uitkeringen. In de tweede plaats is deze nota bedoeld als een communicatiemiddel tussen de medeoverheid en de controlerend accountant, over de te verrichten werkzaamheden door de accountant en eventueel de medewerkers belast met de interne controle van de medeoverheid. Daarom is het van belang dat genoemde partijen bekend zijn met deze nota verwachting accountantscontrole en overige beschikbare SiSa documentatie.

De nota is hier te raadplegen: Definitief - Nota procedure aanlevering SiSa-verantwoordingsinformatie | Publicatie | Rijksoverheid.nl

SiSa-review

Single information, Single audit (SiSa) is de manier waarop medeoverheden (provincies, gemeenten en gemeenschappelijke regelingen) aan het Rijk verantwoording afleggen over de besteding van de aan hen verstrekte specifieke uitkeringen. De specifieke uitkeringen worden verantwoord in de SiSa-bijlage als onderdeel van de jaarrekening van de medeoverheid. De ministeries die SiSa-middelen verstrekken, maken bij de vaststelling van de specifieke uitkeringen gebruik van deze door accountants gecontroleerde SiSa-bijlagen en de uitkomsten van de accountantscontrole die de accountants opnemen in de tabellen van fouten en onzekerheden. De controleverklaring van de accountants van de medeoverheden geeft zekerheid over de getrouwheid en de rechtmatigheid van de door de medeoverheden ingediende SiSa-verantwoordingen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft een systeemverantwoordelijkheid voor de SiSa-controles. Uit hoofde van deze verantwoordelijkheid verzoekt het ministerie van BZK de Auditdienst Rijk (ADR) reviewwerkzaamheden uit te voeren op een deel van de accountantscontroles op de SiSa-bijlagen. Door het aanklikken van deze link kunt u kennisnemen van de bevindingen van de ADR.

Verfijning Iv3 Wmo en Jeugd

Op twee na hebben alle gemeenten de Iv3-data over de begroting 2023 in de nieuwe verfijnde indeling ingeleverd. BZK, VWS en CBS danken bij deze alle berichtgevers voor hun inspanningen.

Dank ook aan de gemeenten die hun gedachten over de verfijning via de postbusiv3 met BZK deelden. Graag komen BZK en VWS in een later stadium met jullie in gesprek.

Adviesbureau jb Lorenz, dat gemeenten ondersteunt bij de Iv3-verfijning, heeft inmiddels de eerste gesprekken gevoerd. Op termijn zullen de lessen hieruit via deze nieuwsbrief en in workshops worden gedeeld.

Gemeenten die ondersteuning nodig hebben, graag deelnemen aan workshops over de verfijning, of anderszins in contact willen komen over de verfijning, kunnen mailen naar postbusiv3@minbzk.nl.

Er zijn al veel mails binnengekomen van gemeenten die taakgericht financieren, die problemen ervaren met het aanleveren van Iv3-data op de verfijnde taakvelden. Gemeenten die inspannings- of resultaatgericht financieren en moeilijkheden ervaren, worden opgeroepen om te mailen, net als gemeenten die taakgericht financieren en juist géén problemen ervaren.

Binnenkort zal hier een nieuwe versie van het Iv3-informatievoorschrift 2023 worden gepubliceerd, samen met een ge-update versie van het bestand Koppeling Iv3-taakvelden-productcodes Jeugd 2023. Ook zal er een koppellijst van Iv3-taakvelden en productcodes Wmo worden gepubliceerd.

Via de IBI Nieuwsbrief zullen de komende tijd updates over de verfijning en de ondersteuning worden gemeld.

Aanlevering Iv3

Het komt vaker voor dat gemeenten en gemeenschappelijke regelingen de Iv3-data niet vóór de wettelijke deadline aanleveren. Daarbij is het soms moeilijk om contact te krijgen met de gemeente over het uitblijven van aanlevering. Graag herinnert BZK berichtgevers eraan dat Iv3-gegevens tijdig moeten worden aangeleverd. Lukt dit niet, neem dan op tijd contact met postbusibi@minbzk.nl met een verzoek om uitstel, met daarbij de reden waarom en de termijn waarop de gegevens kunnen worden aangeleverd.

Interessant om te lezen

  • BDO-Benchmark Nederlandse gemeenten

Op 19 januari jl. is de BDO-Benchmark Nederlandse gemeenten gepubliceerd. Het rapport kunt u via deze link downloaden.