Nieuwsbrief IBI nr. 112

Hierbij ontvangt u de honderd-en-twaalfde nieuwsbrief Interbestuurlijke Informatie (IBI).

De nieuwsbrief IBI bestrijkt het brede terrein van financieel interbestuurlijke informatie.

Integraal overzicht Financiën Gemeenten

Minister Bruins Slot (BZK) heeft op 7 oktober jl. de Eerste en Tweede Kamer geïnformeerd over het vervolg van de Contourennota financieringssystematiek medeoverheden en het integraal overzicht financiën gemeenten (link). In het Integraal Overzicht Financiën wordt over verschillende aspecten van de gemeentelijke financiën gerapporteerd (link).

Wet versterking decentrale rekenkamers

Met ingang van 1 januari 2023 treedt voor gemeenten en provincies de wet versterking decentrale rekenkamers in werking[1]. Deze wet is op 31 mei jl. met een ruime meerderheid in de Tweede Kamer aangenomen en op 27 september jl. door de Eerste Kamer als hamerstuk aanvaard.

Zodra de wet in werking treedt per 1 januari 2023 behoudt een verordening die een rekenkamerfunctie regelt (en de benoemingen op die basis) gedurende een jaar haar rechtskracht, dus tot 1 januari 2024. Daarvoor is in de wet versterking decentrale rekenkamers overgangsrecht getroffen. Dit geeft de gemeenteraad gedurende een jaar de gelegenheid om op basis van de nieuwe wet een onafhankelijke rekenkamer (zelfstandig of gemeenschappelijk) in te stellen, de leden te benoemen en de oude verordening in te trekken. Uiterlijk op 1 januari 2024 zal dus in alle gemeenten een onafhankelijke rekenkamer moeten zijn ingesteld, inclusief de benoeming van leden.

Raadsleden die de rekenkamerfunctie uitoefenen, verliezen na intrekking van de verordening dan wel uiterlijk een jaar na de inwerkingtreding van het wetsvoorstel van rechtswege het lidmaatschap van de rekenkamerfunctie. Ook de externe commissieleden van de rekenkamerfunctie houden dan van rechtswege op lid van de rekenkamerfunctie te zijn. Zij kunnen dan -desgewenst- conform de wet voor 6 jaar benoemd worden in de onafhankelijke rekenkamer.

Het wetsvoorstel treedt voor de waterschappen in werking per 1 januari 2024. Met de Unie van Waterschappen is afgesproken dat per die datum bij alle waterschappen onafhankelijke rekenkamers zullen zijn ingesteld en bemenst. De Unie van Waterschappen stelt hiervoor een projectgroep in om de waterschappen bij de implementatie te begeleiden.

[1] Kamerstukken 35298.

Rechtmatigheidsverantwoording

Ook wijzigt deze wet de Gemeentewet, Provinciewet en Waterschapswet met betrekking tot de rechtmatigheidsverantwoording als onderdeel van de jaarrekening. Met deze wijziging leggen het college van burgemeester en wethouders bij een gemeente, het college van gedeputeerde staten bij een provincie en het dagelijks bestuur van een waterschap in de jaarrekening zelf verantwoording af over de financiële rechtmatigheid. Dit is in lijn met de systematiek die geldt bij het Rijk. Dit onderdeel treedt voor gemeenten en provincies ook in werking op 1 januari 2023 en zal het eerst voor het verslagjaar 2023 gelden. In de loop van 2023 wordt in aansluiting op deze wet ook het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten en het Besluit accountantscontrole decentrale overheden gewijzigd.

Voor de waterschappen treedt de wijziging van de rechtmatigheidsverantwoording met ingang van 1 januari 2025 in werking, vanaf het verslagjaar 2025. De Unie van Waterschappen ondersteunt hierbij de waterschappen.

SiSa heraanlevering specifieke uitkeringen SZW en BZK-hersteloperatie toeslagen

Op 9 december jl. is er een brief verstuurd naar alle gemeenten met het verzoek tot SiSa heraanlevering van de specifieke uitkeringen G12 (SZW) en C62 (BZK).

Achtergrond

In het kader van de hersteloperatie toeslagen verleent het college van B&W kwijtschelding van schulden in het sociaal domein en het belastingdomein. Gemeenten worden financieel gecompenseerd voor de gederfde opbrengsten en ontvangen een vast bedrag aan uitvoeringskosten per gedupeerde ouder. Hiervoor zijn twee aparte specifieke uitkeringen (spuks) van kracht geworden, van de ministeries van SZW (G12) en BZK (C62). Verantwoording vindt plaats via de SiSa-systematiek.

Na analyse van de SiSa-verantwoording over 2021 blijkt dat er bij twee derde van de gemeenten verschillen bestaan tussen de verantwoording van gemeenten en een door de Belastingdienst opgestelde jaarlijst met het aantal gedupeerden voor de bepaling van de hoogte van de uitvoeringskosten.

Daarom hebben de ministeries van SZW en BZK, in gezamenlijkheid met VNG en NBA, besloten om deze uitvraag te doen en gemeenten een mogelijkheid te bieden voor een aanlevering van gecorrigeerde cijfers ten opzichte van de verantwoording in SiSa 2021 ten behoeve van de vaststelling door de desbetreffende ministeries over het jaar 2021.

Indienen

De indiening vindt plaats door een e-mail met de betreffende documenten aan het desbetreffende ministerie. De correctie is in dit geval de basis voor de vaststelling van de specifieke uitkeringen van SZW en BZK over het jaar 2021. De nieuwe aanlevering moet uiterlijk 20 januari 2023 zijn ingediend.

Vragen of onduidelijkheden

De handreikingen van VNG voor de financiële verantwoording rondom het kwijtschelden van vorderingen in het SZW-domein en het belastingdomein zijn te vinden op de website van VNG. Bij vragen over de verantwoording kunt u terecht bij VNG, en voor specifieke vragen per ministerie of voor de nieuwe aanleveringen kunt u mailen naar SZW of BZK.

Veel dank voor uw inspanningen om dit goed af te wikkelen.

Nieuws van de commissie BBV

Voorwaarden warme gronden uit notitie Grondbeleid aangepast

Momenteel werkt de commissie BBV aan een actualisering van de notitie Grondbeleid in begroting en jaarstukken (2019) in het kader van de Omgevingswet. Vooruitlopend op de vaststelling en publicatie van deze geactualiseerde notitie heeft de commissie BBV besloten de voorwaarden waaronder sprake is van warme gronden, zoals beschreven in hoofdstuk 4.2 van deze notitie, aan te passen. De aanpassing heeft betrekking op de volgende punten:

  1. De gebiedsontwikkeling hoeft niet langer uitsluitend betrekking te hebben op woningbouw.
  2. De voorwaarde dat er betrokkenheid is bij de gebiedsontwikkeling van provincie of rijksoverheid vervalt.
  3. De (toekomstige) bestemming(en)/functies (ontwikkeling) betreffende het plangebied dien(en)t goed onderbouwd te worden.

Warme gronden zijn gronden die worden verworven met het oog op een gebiedsontwikkeling, maar waarvoor nog geen operationele grondexploitatie is vastgesteld. Afwaardering naar de waarde volgens de geldende bestemming van dergelijke gronden kan achterwege blijven als aan een aantal cumulatieve voorwaarden wordt voldaan. Indien aan deze cumulatieve voorwaarden wordt voldaan kan voor wat betreft de toepassing van artikel 65 BBV uitgegaan worden van de toekomstige bestemming in plaats van de geldende bestemming. Na de voornoemde aanpassing betreft het de volgende cumulatieve voorwaarden:

  • de gronden moeten deel uitmaken van een door de gemeenteraad vastgestelde visie of masterplan voor (een) concrete en binnen afzienbare tijd te starten grondexploitatie(s), waarin de gebiedsontwikkeling van totaalplan naar deelgrondexploitaties is vastgelegd;
  • de (toekomstige) bestemming(en)/functies (ontwikkeling) betreffende het plangebied dien(en)t goed onderbouwd te worden;
  • de gebiedsontwikkeling mag niet zodanig conflicteren met de uitkomst van de inventarisatie van bedreigingen die de ontwikkeling in de weg kunnen staan, bijvoorbeeld op het gebied van milieu of bereikbaarheid;
  • de visie/het masterplan mag niet strijdig zijn met beleid van de provincie en/of rijk;
  • periodiek (minimaal eens in de 2 jaar) worden de gronden getaxeerd tegen de waarde volgens de toekomstige bestemming, met inachtneming van de inherente onzekerheden van de ontwikkelmogelijkheden.

Deze wijziging gaat in met ingang van de jaarrekening 2022.

Conceptstukken SiSa 2022 gepubliceerd

De volgende nieuwe conceptstukken SiSa 2022 zijn gepubliceerd op www.rijksoverheid.nl/sisa:

  • Concept SiSa bijlage in Pdf-format. Dit Pdf-bestand omvat alle specifieke uitkeringen die op dit moment bekend zijn met de daarbij behorende verantwoordingsinformatie. Dit format kunt u niet gebruiken voor het indienen van de verantwoording over 2022. Het format voor het indienen van de verantwoording wordt, zodra de verantwoordingslijst definitief is, in januari 2023 op maat voor uw organisatie door het CBS verstuurd naar de SiSa-contactpersoon van uw organisatie.
  • Concept invulwijzer. Deze invulwijzer bevat toelichtingen bij alle specifieke uitkeringen gericht op het invullen van de SiSa-bijlage. Als u bekend bent met het invullen van de SiSa-bijlage dan kunt u in hoofdstuk 2 de wijzigen ten opzichte van vorig jaar vinden.
  • Concept Nota procedure aanlevering SiSa-verantwoordingsinformatie. In dit bestand wordt de aanleverprocedure beschreven rond de SiSa verantwoording over het jaar 2022 inclusief de wet - en regelgeving en het maatregelenbeleid.
  • Controle verantwoordingsoverzicht SiSa 2022 Het verantwoordingsoverzicht SiSa 2022 is momenteel zo compleet als mogelijk weergegeven op de website Concept verantwoordingsoverzicht SiSa 2022 - Welkom (rijksoverheid.nl).  Alle regelingen waarvan de beschikkingen zijn verzonden voorafgaand aan 15 november 2022 dienen in dit overzicht te staan. Wij willen u verzoeken om de lijst van uw organisatie te controleren op juistheid en volledigheid. Is er een regeling te veel of te weinig opgenomen op het verantwoordingsoverzicht van uw organisatie, neem dan contact op via postbusibi@minbzk.nl. De beschikkingen die worden verzonden in de periode van 15 november tot en met 30 december zullen op later moment aan het overzicht worden toegevoegd. Het definitieve verantwoordingsoverzicht zal omstreeks 2 januari 2023 worden gepubliceerd. 

Let op: beschikkingsnummers en bedragen zijn ‘detailinformatie’. Dit betekent dat een foutief of ontbrekend beschikkingsnummer of ontbrekend bedrag geen problemen opleveren bij het indienen van uw verantwoording voor 15 juli 2023. Voorwaarde is dat de regeling bij uw organisatie voorkomt.

SiSa tussen medeoverheden

Een concept Nota procedure aanlevering SiSa-verantwoordingsinformatie is gepubliceerd op www.rijksoverheid.nl/sisa. Naar aanleiding van onduidelijkheden rondom de procedure SiSa tussen medeoverheden wordt dit in bijlage 3 van dit concept nader toegelicht.

In het geval van doorverstrekking van een gemeente aan een andere gemeente bestaan de volgende opties:

  1. In het geval van doorverstrekking van een gemeente aan een andere gemeente, beschouwt de doorverstrekker zich als ‘zelfstandig uitvoerder’. Hieruit volgt dat de doorverstrekkende gemeente de volledige taakuitvoering verantwoordt in de SiSa-bijlage. De gemeenten die een deel van de uitvoering voor hun rekening nemen, sturen de vereiste verantwoordingsinformatie aan de doorverstrekkende gemeente.
  2. Er is sprake van SiSa tussen medeoverheden. Het ministerie dat de regeling opstelt voor de specifieke uitkering, draagt zorg voor de totstandkoming van een zogeheten B-regeling en werkt ook in de regeling en de beschikkingen uit hoe de verantwoording tussen de gemeenten vorm krijgt. Dit omvat onder meer een omschrijving van de informatie die per gemeente beschikbaar gesteld moet worden en het proces uitgezet in de tijd (waaronder eventueel een T-1-systematiek).

In het geval van regelingen SZW geldt SiSa tussen medeoverheden niet voor gemeenten onderling.

Iv3: export in JSON-formaat bij steeds meer softwareleveranciers mogelijk

Het aantal berichtgevers dat zijn Iv3-data in JSON-bestanden aanlevert is in 2022 gestaag toegenomen. Bij de begroting over 2023 hebben 43 berichtgevers met succes een JSON-bestand aangeleverd. Bij een aantal grote leveranciers van financiële administratiesoftware is het mogelijk geworden om een JSON-export te maken. PinkRoccade biedt vanaf 2023 vanuit zijn pakket CiVision alleen in JSON-formaat export aan. Unit4 (ERP, FP&A) verwacht dat JSON-export in de loop van 2023 de standaard zou kunnen worden. Bij Centric (Key2financien) is de JSON-export een betaalde optie. Nu is het nog mogelijk om Iv3-data in zowel Excel- als JSON-bestand aan tel leveren. In de toekomst zal aanleveren in Excelbestand worden uitgefaseerd.

Iv3: verzoeken om uitstel

Verzoeken om uitstel van aanlevering komen met enige regelmaat binnen, bijvoorbeeld vanwege de verfijning van de taakvelden Wmo en Jeugd (zie bericht Iv3: eerste resultaten verfijning Wmo en Jeugd). Verzoeken om uitstel kan altijd en kunnen worden gestuurd naar postbusibi@minbzk.nl. Graag herinnert BZK-berichtgevers eraan bij uitstelverzoeken aan te geven wat de reden is en wanneer de Iv3-data dan wel worden geleverd.  

Findo (Database financiën decentrale overheden)

De online database met informatie over de financiën van gemeenten en provincies is bijgewerkt met de jaarrekeningdata over 2021 weer bijgewerkt. Van verslagjaar 2021 zijn de volgende data toegevoegd:

  • de baten, lasten en balansstanden van gemeenten en provincies. Deze zijn hier te bekijken.
  • de jaarstukken van gemeenten en provincies. Deze zijn hier en hier te bekijken.

Verfijning taakvelden Wmo en Jeugd

Sinds de vorige nieuwsbrief IBI van eind september zijn er nog enkele antwoorden bijgeplaatst op het document over de veel gestelde vragen over de Iv3 verfijning Wmo en Jeugd. U treft het document met veel gestelde vragen hier op de internetpagina over het Informatievoorschrift Iv3 voor gemeenten en gemeenschappelijke regelingen. Ook is een QuickScan gepubliceerd van Significant Public naar potentiële knelpunten van deze taakveld verfijning.

Binnenkort verwachten we hier ook de tabel koppeling Iv3 taakvelden-productcodes Wmo 2023 op deze pagina te publiceren.

Resultaten verfijning op basis van Iv3 data

Bij de aanlevering van de Iv3-data over de begroting van 2023 hebben gemeenten en gemeenschappelijke regelingen voor het eerst data aangeleverd over de nieuwe verfijnde taakvelden op het gebied van maatwerk Wmo en Jeugd. BZK, VWS en CBS willen alle aanleveraars hartelijk danken voor hun inspanningen. Hierbij een eerste inzicht in de resultaten, op basis van de 326 gemeenten die op 7 december waren ontvangen, die de nieuwe taakvelden hebben gebruikt.

Er zijn nog wel gemeenten in de dataset die (bijna) alle lasten voor Wmo maatwerk of Jeugd maatwerk op één taakveld hebben geboekt of de oude taakvelden hebben gebruikt, wat niet de bedoeling is. Mogelijk wordt uw gemeente op grond van de plausibiliteitsbeoordeling nog benaderd vanuit het CBS. De komende maanden zal via de IBI Nieuwsbrief meer worden gedeeld over inzichten uit de data.

In de begroting konden de verfijnde taakvelden nog worden ingevuld op basis van een raming, bij de jaarrekening zal dit op basis van realisatie moeten worden aangeleverd. BZK, VWS en CBS beseffen dat dit een uitdaging is. Voor gemeenten en GR’en die moeilijkheden hierbij ondervinden, is dan ook ondersteuning beschikbaar.

Ondersteuning bij verfijning

Wenst u ondersteuning? Stuur dan een mail naar postbusiv3@minbzk.nl en geef daarbij aan:

  1. Welk domein het betreft (Wmo of Jeugd);
  2. Welke financieringsvormen (PxQ, taakgericht etc.) uw organisatie daarbij hanteert;
  3. Een korte omschrijving van de moeilijkheden waar u ondersteuning bij wilt; en
  4. Contactgegevens (telefoon/email).

Ook zullen bijeenkomsten worden georganiseerd waarbij gemeenten hun ervaringen met de verfijning kunnen delen. Wilt u hieraan meedoen, mail dan naar postbusiv3@minbzk.nl. In het bijzonder komen we hiervoor ook in contact met gemeenten die zowel de verfijning taakvelden Wmo en Jeugd zonder al te veel problemen hebben kunnen ingeregeld en hun ervaringen daarbij willen delen. Neem dan contact met ons op via postbusiv3@minbzk.nl.

Verfijning Iv3

Enquêteonderzoek gemeentelijke (meerjaren)begrotingen 2023-2026

Net als in voorgaande jaren organiseert BZK met medewerking van de provinciale financieel toezichthouders een enquêteonderzoek naar de gemeentelijke (meerjaren)begrotingen.

U wordt van harte uitgenodigd mee te doen aan de enquête gemeentelijke (meerjaren)begrotingen 2023-2026. Sinds vorig jaar omvat de vragenlijst naast vragen over het sociaal domein ook vragen over andere taken die van invloed kunnen zijn op de financiële positie. De enquête wordt gebruikt om informatie te verkrijgen over de financiële positie van gemeenten en over ontwikkelingen op beleidsterreinen die de financiële positie van gemeenten raken.

U kunt meedoen via de link in de uitnodigingsmail die u van uw provinciale financieel toezichthouder heeft ontvangen.

Interessant om te lezen

ROB ‘Gezag Herwinnen’

Op 11 november jl. heeft de Raad voor het Openbaar Bestuur een signalement ‘Gezag Herwinnen’ gepubliceerd. In het signalement Gezag Herwinnen adviseert de Raad voor het Openbaar Bestuur te investeren in de bekwaamheid, betrouwbaarheid en betrokkenheid van de overheid en presenteert een agenda voor het herwinnen van gezag. Dit is noodzakelijk voor de aanpak van urgente vraagstukken en langlopende beleidsopgaven.

Rapport onderzoeksbureau BDO ‘Denkrichtingen vanuit de praktijk. Onderzoek naar optimale regionale bekostiging’

In opdracht van de VNG heeft onderzoeksbureau BDO op 13 oktober jl. een rapport Denkrichtingen vanuit de praktijk. Onderzoek naar optimale regionale bekostiging gepubliceerd. Het doel van het rapport is om een bijdrage te leveren aan het gesprek tussen medeoverheden om samen maatschappelijke opgaven doelmatig te kunnen bekostigen en te verantwoorden en op dat punt het bestaande uitkeringsstelsel te optimaliseren.